Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA! | Sida 5 | Spel & Gaming | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hårdare tag mot warez eller antydningar om warez. LÄS DETTA!
This topic is locked
AlphaAlpha
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
Member Since:
maj 14, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
265596
februari 4, 2003 - 11:31 f m
sp_Permalink sp_Print

men om man lyssnar på webbradio kan man spela in låtarna det blir väll inte warez?

ViU
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
december 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
265690
februari 4, 2003 - 2:25 e m
sp_Permalink sp_Print

gamer wrote: 1. Om man (som jag) äger spelet och lägger CD:n(avbild) på håddisken och använder virtuell cd, är det då warez? man ändrar ju inget med spelet?

2.Abandonware, är det warez enligt er eller ej?

1. Åsikterna är delade, lagen säger att du får göra en kopia om det är nödvändigt för programmet/spelets funktion.

2. Lika olagligt som all annan warez.

ViU
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
december 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
265692
februari 4, 2003 - 2:27 e m
sp_Permalink sp_Print

AlphaAlpha wrote: men om man lyssnar på webbradio kan man spela in låtarna det blir väll inte warez?

Njae, e lite osäker på det. Dock får du fortfarande inte sprida dom.

TERdON
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2919
Member Since:
oktober 7, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
266054
februari 4, 2003 - 10:57 e m
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=AlphaAlpha]men om man lyssnar på webbradio kan man spela in låtarna det blir väll inte warez?

Njae, e lite osäker på det. Dock får du fortfarande inte sprida dom.

Det ska vara tillåtet. Det är samma situation som att spela in en kassett från radion eller spela in fredagsfilmen på TV. Ickespridning gäller dock.

Mind
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
juni 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
267084
februari 6, 2003 - 10:35 e m
sp_Permalink sp_Print

bah, vem orkar bry sig.
ryck på axlarna och gå vidare.-

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
Member Since:
augusti 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
269578
februari 11, 2003 - 4:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Alltså, hur bannnar man folk från forum och sånt? Bannar man via IP är det ju itne så svårt att byta. Jag har inte lust att testa och se om det funkar att byta IP, så någon kan väl berätta? 🙂

ViU
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4459
Member Since:
december 25, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
269620
februari 11, 2003 - 6:08 e m
sp_Permalink sp_Print

det är upp till han/hon som bannar, han/hon kan banna bara din användare eller banna din ip, eller delar av din ip-mask (det kommer du inte förbi i första taget).

Extatic
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2910
Member Since:
december 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
278118
februari 25, 2003 - 8:36 e m
sp_Permalink sp_Print

personligen bryr jag mig inte så mycke om ifall folk pratar wares…..idioten som skrev brevet måste vara en 11-åring som inte lärt sig skriva ordentligt han kunde ju för fan inte stava till nåt nästan

rigde79
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 39
Member Since:
augusti 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
278608
februari 26, 2003 - 4:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag hadde ingen aning om hur tufft det var Men jag förstår att det ser illa ut om man sktiver på det där viset ……………..Ha det bra alla NH:are

_bushman_
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 759
Member Since:
januari 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
297161
mars 26, 2003 - 8:40 e m
sp_Permalink sp_Print

TERdON wrote: [quote=ViU][quote=AlphaAlpha]men om man lyssnar på webbradio kan man spela in låtarna det blir väll inte warez?

Njae, e lite osäker på det. Dock får du fortfarande inte sprida dom.

Det ska vara tillåtet. Det är samma situation som att spela in en kassett från radion eller spela in fredagsfilmen på TV. Ickespridning gäller dock.

man får lyssna själv, men inte ge till någon annan eller spela upp hemma så att nån annan hör

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
Member Since:
maj 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
297246
mars 26, 2003 - 10:47 e m
sp_Permalink sp_Print

i ”slutet sällskap” så får man spela upp det jo, och hemma, familjen och kompisarna kan väl räknas som ”slutet sällskap”….

Samma regler som med att spela in på video med andra ord…

Binaryian
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
augusti 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
299806
mars 31, 2003 - 8:53 f m
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: det är upp till han/hon som bannar, han/hon kan banna bara din användare eller banna din ip, eller delar av din ip-mask (det kommer du inte förbi i första taget).

Naa… Banna delar av en IP mask (ett helt B-nät tex) är nog inte aktuellt. Det kan ju drabba flera hundra användare.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
april 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
339113
maj 18, 2003 - 7:06 e m
sp_Permalink sp_Print

alph7 wrote: [quote=Sebbe]Sedan kan jag enligt uppgifter rent teoretiskt påstå att 50% av alla medlemmar på NH har en warez eller en kopia av windows på sin dator, man har nämligen kunnat konstatera att det finns minst dubbelt så många windows i använding som sålda, detta måste alltså innebära att det är en olaglig kopia på varannan dator.

Nja alltså de som hänger på nh är nördar. Många som använder datorer är inte nördar.
Nördar vet hur man på ett effektivt sätt tar sig förbi xp:s kopieringsskydd t.ex. Det gör inte Svensson med en dator. Detta samtidigt som det finns proportionerligt färre dellpaket m.m ( Såna med inkluderade licencer) här jämfört med hembyggen.

Detta leder till en gissning att ca. 75% av windowsanvändarna på nh har olicencierade kopior av windows.

Är jag nörd eller inte då? Jag har flera hembyggen, inget Dellpaket, heter inte Svensson, vet hur man enkelt tar sej förbi xp:s kopieringsskyddet men använder mej inte av den kunskapen, vilket jag dock kommer göra nästa gång skiten tvingar mej att ringa till M$ för att byta kod pga hårdvarubyte. wink

Jekyll 3000, med en ärligt köpt xp pro svensk och 1.400:- fattigare 🙂

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
april 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
357101
juni 17, 2003 - 9:04 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag är dock inte så säker på att film är olagligt att ladda ned. Än så länge finns det inget som förbjuder oss från att ladda ner filmer – dvs inga lagar. Det finns branschbestämmelser, men dessa behöver naturligvis inte följas.

Man får som bekant göra kopior för eget bruk och dela med sig inom närmsta vänskapskretsen. Så lyder regeln. Vad är då ”närmsta vänskapskretsen”? Uppenbarligen en definitionsfråga. Om jag skickar över Sagan om Ringen till min kompis i Skåne, som jag känt sedan barnsben, så borde det vara tillåtet. Men sen då? Får inte han skicka vidare till sin flickvän? Ska man hålla koll på var filmen ursprungligen kom ifrån och på så vis förhindra att den fortplantar sig mer än en gång?

Mitt resonemang får dock inte fullt stöd av Antipiratbyrån. Och det till trots att Henrik Pontén ställde upp i TV3s Insider och pratade om just detta. Sista meningen han gav oss var:

”Ja, det kan vara lagligt att ladda ner film.”

Vad gäller datorprogram så är reglerna dock betydligt klarare. Du får aldrig någonsin, under några omständigheter, kopiera ett program eller spel. Inte ens för eget bruk. Men med filmer och spel är det annorlunda.

Hur det än ligger till så är vi väl överens om att reglerna är fruktansvärt luddiga och att det behövs drastiska åtgärder om vi vill stoppa piraterna.

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
Member Since:
augusti 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
370375
juli 15, 2003 - 7:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Filmer får laddas ner på vilket fildelningprogram som helst för eget bruk.
I en dokumentär sade en från AntiPiratByrån att man får ”sprida” den mellan ”nära och kära”.
Det där kan man definera lite som man vill, snacka om brist i lagen.
Dock får man INTE dela filmer överhuvudtaget. Det är det som är olagligt. Man får kopiera egna orginalexemplar för ”nära och kära-bruk”. Man får absolut inte sälja kopior överhuvudtaget.

Detta gäller alla sorters saker. Musik, program, spel osv.

Konstigt är att man inte får prata warez, när man faktiskt får ladda ner det.
Om man berättar vart/hur man kan ladda warez, är det fortfarande inte olagligt. Det berättar inget om hur man delar själv.

Så mycket brister i lagen när det gäller warez alltså.
Tycker det är konstigt att forum egentligen är så stränga med detta.
Visst kan det urarta, men får man prata mp3, borde man får prata annat.
Lite konsekventare regler kanske…..

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
372872
juli 19, 2003 - 5:48 e m
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=gamer]1. Om man (som jag) äger spelet och lägger CD:n(avbild) på håddisken och använder virtuell cd, är det då warez? man ändrar ju inget med spelet?

2.Abandonware, är det warez enligt er eller ej?

1. Åsikterna är delade, lagen säger att du får göra en kopia om det är nödvändigt för programmet/spelets funktion.

2. Lika olagligt som all annan warez.

Ehh. Abandonwares är inte olagligt, det är program som är så gamla att dom inte längre äger någon patent eller att upphovsrättsägaren har gjort dom fria, detta innebär att man får ladda hem från internet och använda på sin dator, detta gäller speciellt gamla klassiska amiga-spel och liknande. Mer uppgifter finns i Datormagazin 8-2003.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
april 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
373698
juli 20, 2003 - 9:08 e m
sp_Permalink sp_Print

GolZa wrote: Filmer får laddas ner på vilket fildelningprogram som helst för eget bruk.
I en dokumentär sade en från AntiPiratByrån att man får ”sprida” den mellan ”nära och kära”.
Det där kan man definera lite som man vill, snacka om brist i lagen.
Dock får man INTE dela filmer överhuvudtaget. Det är det som är olagligt. Man får kopiera egna orginalexemplar för ”nära och kära-bruk”. Man får absolut inte sälja kopior överhuvudtaget.

Detta gäller alla sorters saker. Musik, program, spel osv.

Konstigt är att man inte får prata warez, när man faktiskt får ladda ner det.
Om man berättar vart/hur man kan ladda warez, är det fortfarande inte olagligt. Det berättar inget om hur man delar själv.

Så mycket brister i lagen när det gäller warez alltså.
Tycker det är konstigt att forum egentligen är så stränga med detta.
Visst kan det urarta, men får man prata mp3, borde man får prata annat.
Lite konsekventare regler kanske…..

Vet inte huruvida du syftar på TV3s Insider-avsnitt. Antipiratbyråns representant avslutade i alla fall programmet med meningen ”Ja, det kan vara olagligt att ladda ner film.”

Linuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 453
Member Since:
augusti 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
374704
juli 22, 2003 - 1:04 f m
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: [quote=gamer]1. Om man (som jag) äger spelet och lägger CD:n(avbild) på håddisken och använder virtuell cd, är det då warez? man ändrar ju inget med spelet?

2.Abandonware, är det warez enligt er eller ej?

1. Åsikterna är delade, lagen säger att du får göra en kopia om det är nödvändigt för programmet/spelets funktion.

2. Lika olagligt som all annan warez.

1. snacka skit, det är fullt lagligt. faktum är att det är lagligt att ladda ner warez, men att distribuera eller sälja är brott mot copyrightlagen och bestraffas

2. olagligt ja, men eftersom utvecklarna inte säljer spelen längre (vilket gäller för ”riktig” abandonware, inte typ day of the tentacle och dom som jag tror dom fortfarande säljer) så tror jag inte dom bryr sig speciellt mycket, då hade dom ju fortfarande gett ut det.

men kåpyrajt är kåpyrajt så det bästa man kan göra är väl att vara tyst och kryptera sina email :bgrin:

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
april 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
374744
juli 22, 2003 - 5:11 f m
sp_Permalink sp_Print

Linuz wrote: 1. snacka skit, det är fullt lagligt. faktum är att det är lagligt att ladda ner warez, men att distribuera eller sälja är brott mot copyrightlagen och bestraffas

Fel igen.

Det känns som om du bör läsa på http://www.antipiratbyran.com/…..iering.asp. Det råder ingen tvekan om att lagen är luddig vad gäller musik och film, men när det kommer till copyrightade bytes så är det benhårt; du får aldrig kopiera. Nånsin.

Linuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 453
Member Since:
augusti 25, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
375084
juli 22, 2003 - 3:23 e m
sp_Permalink sp_Print

1. Antipiratbyrån är en grupp jävla töntar, förmodligen samma individer som går med i ”hem och skola” och klagar på allting. Dom har inga som helst rättigheter att bryta sig in hos folk, och dom har ingen koll på någonting

som exempel kan vi ta ett reportage om antipiratbyrån som p3 gjorde och lade ut på sin hemsida. antipiratbyrån kopierade detta inslag utan att fråga och lade det på sin hemsida. hur mycket koll har dom egentligen?

dessutom har VDn (führern) för antipiratbyrån själv sagt i en intervju i TV3 att det i princip är lagligt att ladda ner eftersom lagen är så luddig och att dom inte tar några åtgärder mot det, utan försöker stoppa distributionen av kopierad programvara för pengar. Nånstans måste man börja.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
415 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL