Windows 7 startar inte på laptopen | Sida 2 | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Windows 7 startar inte på laptopen
This topic is locked
Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283475
september 24, 2012 - 8:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag tyckte du först sa att du hittade den (en bit längre upp). Har den försvunnit helt nu?

Du kan ju annars testa en Linux Mint dist. som är ganska enkel att förstå om man inte är van vid linux och köra den som LiveCD. Om du inte hittar den då så är nog hårddisken paj. Linux är bra på att hitta hårdvara. Länk till torrent http://torrents.linuxmint.com/…..so.torrent

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283476
september 24, 2012 - 8:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Du kan ju annars testa en Linux Mint dist. som är ganska enkel att förstå om man inte är van vid linux och köra den som LiveCD. Om du inte hittar den då så är den nog paj. Linux är bra på att hitta hårdvara. Länk till torrent http://torrents.linuxmint.com/…..so.torrent

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
april 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1283479
september 24, 2012 - 9:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Njaaa joo men det var ju 500mb såg jag sen det var en sån där påhittad disk som det där programmet gjort eller om det var cd, den hade ju bytt enhetsbokstav så blev lite virrig där… nej jag ser INTE hårddisken alls den på 500gb. oki skall testa…

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283480
september 24, 2012 - 10:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Då har den nog gett upp och att det bara är boot partitionen som är hel. 500MB är nog Ramdisken eftersom den är så liten

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
april 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1283481
september 24, 2012 - 10:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag testar Linux Mint nu, har brännt den redan o stoppat i den o bootar nu

Nu så har jag bootat med Linux Mint och nu kan jag se hårddisken på 500gb i detta program och även se foton o musik och document som kompisen vill ha kvar juh, skitbra juh.. Antar det bara är att stoppa i usb minne och kopiera ner allt. Men är det inte fel på hårddisken då eller kan det vara det ändå fast jag ser den i mint? Kanske får köpa en ny hårddisk då…. eller kan jag efter jag sparat kan jag formatera hårddisken i LinuxMint? Eller hur skall jag göra?

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283482
september 25, 2012 - 12:28 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag är osäker om du kan formatera NTFS format med Linux Mint, men om du kan formatera i med linux formatet så kan du sedan formatera tillbaka till NTFS med din Windows 7 skiva sedan, för då borde ju hårddisken vara fixad tycker man. Det finns ett program att kolla hårddiskens status, men jag kommer inte ihåg vad programmet heter. Jag är osäker om programmet finns med när du kör LiveCD bara. Men kolla vad som finns med i startmenyn under verktygen där

Jag ska kolla genom att stoppa i en LiveCD i min andra burk och kolla själv vad programmet kan heta

[Edit]
Jag tror inte den kan kolla diskens status som sagt när det är LiveCD. Det program som jag tror kollar det heter System Monitor. Det fanns ett annat program som heter GParted som man ska kunna partitionera och formatera diskar. FAT16, Fat32 och NTFS fanns med i listan, men jag skulle rekommendera en formatering av Windows själv. Jag vet ju inte om den versionen som Linux har är kompatibel med nyare Windows

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
april 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1283497
september 25, 2012 - 9:03 f m
sp_Permalink sp_Print

Blir ju svårt om man inte kan formatera som vanligt genom windows skivan, men den stannar ju efter den har laddat in windows installation sen händer inget mera. Kanske är hårddisken som är kass. Kanske bäst o köpa en ny då eller?

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283504
september 25, 2012 - 12:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Testa att formatatera den i NTFS genom Linux om det går. Skulle inte förvåna mig att NTFS tillägget inte är installerat då det är LiveCD. Chansa kan man alltid göra om du ändå måste skaffa en ny drive. Provar man inte så lär man sig inget heller. Du kan ju testa radera alla partitioner som tillhör Windows med GParted innan du formaterar. Det kan ju vara nåt som gör att allt stoppar när den känner av hårddiskarna

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
april 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1283556
september 26, 2012 - 8:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1283632 wrote: Testa att formatatera den i NTFS genom Linux om det går. Skulle inte förvåna mig att NTFS tillägget inte är installerat då det är LiveCD. Chansa kan man alltid göra om du ändå måste skaffa en ny drive. Provar man inte så lär man sig inget heller. Du kan ju testa radera alla partitioner som tillhör Windows med GParted innan du formaterar. Det kan ju vara nåt som gör att allt stoppar när den känner av hårddiskarna

Hej igen…. Nu har jag testat en annan sak då jag har googglat lite 😉 Jag plockade ur hårddisken o sen boota jag upp med win7 installations skivan och då funkade det hela vägen ju då går den bra. Hmmm.. då är det med säkerhet hårddisken som är kass eller hur???

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283559
september 26, 2012 - 9:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Ja. har du testat att formatera den i Linux för att se om det går att fixa felet?

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
april 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1283561
september 26, 2012 - 10:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag lyckades klura ut på Gparted i Linux hur jag skulle ta bort partionerna o sen lägga till den som ny partion o formatera den o det funkade. Nu har jkag win7 installations skivan i o det fungerar PERFEKT håller på och installerar nu. Vet inte om det är ide att köpa ny disk i alla fall sen eller? Vad tycker du? Men fan det där var ju bra o ha program det där. Det kan behövas nån annan gång o räddare i nöden….
Blir det inte lite svårt o hitta alla andra hårdvaru drivrutiner till allting sen o få ljud grafik usb portar allt sånt o funka riktigt eller hittar den på allt själv… har aldrig formaterat märkesdator utan bara egna byggen o det är så mycket special på märkes förr i alla fall

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1283564
september 26, 2012 - 11:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Jo, behåll skivan. Linux är bättre ibland (om det var den skivan du menade) 🙂 Är det en mekanisk disk? allså ingen SSD? Om det är en mekanisk disk, hör du nåt klickande ljud från den? i såna fall kommer den att gå sönder igen och då är det säkrast att skaffa en ny drive. Jag har försökt att rädda en drive själv som hade det där klickande ljudet men den gav upp senare. Klickande ljud = dålig sektor som oftast inte går att laga

Fear
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 439
Member Since:
april 14, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1283565
september 27, 2012 - 12:37 f m
sp_Permalink sp_Print

Ja det är en vanlig 2.5 ” sata på 500 gb, den klickar inget alls. ja jag vet vad du menar för ljud har haft par sånna diskar förr i sationära 😉 Tror jag köper en ny i alla fall men nu e allt installerat o det funkar så.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
171 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL