win7 + wifi = nja? | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
win7 + wifi = nja?
This topic is locked
Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 22, 2012 - 6:53 e m
sp_Permalink sp_Print

har en tv dator med win7 + wifi som fungerat klockrent förut. nu har jag bara flyttat o haft den nerpackad i 6månader? istället för min dlink dap 1xxx så använder jag en dlink 615…

min dator win7 (sladd) o fungerar klockrent med min laptop win7 (trådlöst)…

ZOTAC 880G WiFi [880GITX-A-E]
1 x Mini PCI Express (occupied by WiFi module)

problemet:

startar windows = ok
väljer wifinät = halvsegt eller halvdött…

får kontakt = 3/5 pinnar… är ca: 15-20meter (en tunn vägg)

kommer in på nätverket o går segt som bara den, kopierar i 50kb / sek ?????????????

efter några veckor o efter många funderingar så har jag svårt o komma in på wifinätet med burken.

tips? hur testar jag ifall wifimodulen är trasig? två antenner o (mb zotac itx) win inställning? för det mystiska är att win7 har uppdaterat sig även om jag knappt kan surfa…. ?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1285315
november 22, 2012 - 8:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan du prova ansluta till ett annat nät kanske och se om det är samma fel?

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1285332
november 23, 2012 - 5:55 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1285447 wrote: Kan du prova ansluta till ett annat nät kanske och se om det är samma fel?

smart ide, ska gräva fram min gamla dap 1353 o plugga in den i dir-615 så är det exakt som jag körde förut. den har ju 3x antenner o måste ju ha 5/5 pinnar då 🙂

edit: provade nyss

resultat 3/5 pinnar, gick fort o ”felfritt”… gick in i min katalog på datorn…. börjar kopierar 115kb/sek ?

samma problem men blir ju gråhårig! argh!

edit2:

tänkte varafan letade fram en 10meter sladd, flyttat nu dap så nu är avståndet två meter.

bingo! 4/5 möjliga pinnar, 1mb/sek men droppade snabbt till 500kb/sek men ändå 5ggr snabbare?

ide? kan kabeln till antennerna gått av eller glappa därav dåligt signal? är någon nyfiken uppdaterar jag ikväll troligtvis

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1285383
november 25, 2012 - 9:31 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag ser ingenting om att du provat olika kanaler på din router. Oftast är det ju så att när du byter miljö har du annorlunda väggar, du har annorlunda ”vitt brus” i form av andra trådlösa nätverk som vill använda samma frekvens. Du skriver att windows har uppdaterat sig. Ligger UAC eller brandväggen och spökar. Brukar själv slå av UAC och hämta uppdateringar manuellt för att verkligen ta reda på vad som händer.
Prova slå av brandväggen, prova några andra kanaler på routern. OBS!!! Kom ihåg att starta om datorn du testar trådlöst med efter att ha bytt kanal.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1285406
november 25, 2012 - 7:06 e m
sp_Permalink sp_Print

bredbandsbloggen.se;1285515 wrote: Jag ser ingenting om att du provat olika kanaler på din router. Oftast är det ju så att när du byter miljö har du annorlunda väggar, du har annorlunda ”vitt brus” i form av andra trådlösa nätverk som vill använda samma frekvens. Du skriver att windows har uppdaterat sig. Ligger UAC eller brandväggen och spökar. Brukar själv slå av UAC och hämta uppdateringar manuellt för att verkligen ta reda på vad som händer.
Prova slå av brandväggen, prova några andra kanaler på routern. OBS!!! Kom ihåg att starta om datorn du testar trådlöst med efter att ha bytt kanal.

har man tur ser man en eller två andra nät då vi bor i hus. provat med kabel o fungerar utmärkt. tom flyttat så jag får 5/5 pinnar o står 150mbits men icke…

UAC o brandväggen är vist avstäng… måste varit en manuell uppdatering som jag såg tidigare. som jag skrev tidigare fungerar laptopen 110% o den använder ju samma frekvens.

tack för tipsen om det inte är en inställning så måste det vara defekt någonstans eller tänker jag fel?

såg på ebay =
http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-…..3f16394344

var ju inte dyrt så varför inte? måste ju vara trasigt?

bredbandet
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 113
Member Since:
mars 13, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1285443
november 27, 2012 - 6:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Disney;1285538 wrote: har man tur ser man en eller två andra nät då vi bor i hus. provat med kabel o fungerar utmärkt. tom flyttat så jag får 5/5 pinnar o står 150mbits men icke…

UAC o brandväggen är vist avstäng… måste varit en manuell uppdatering som jag såg tidigare. som jag skrev tidigare fungerar laptopen 110% o den använder ju samma frekvens.

tack för tipsen om det inte är en inställning så måste det vara defekt någonstans eller tänker jag fel?

såg på ebay =
NEW Intel Pro Wireless WiFi 4965AGN Network adapter PCI Express Mini Card WK2# | eBay

var ju inte dyrt så varför inte? måste ju vara trasigt?

Prova även att uppdatera firmware på routern. Du hittar firmware på D-Link TechSupport ::: Model List ::: , OBS!!! Kom ihåg att kolla vliken version du har på routern. Brukar stå i botten och välj den. Du hittar även manualer på hur du uppdaterar firmware, byter trådlös kanal och mycket annat.
Skulle nu inte detta fungera skall du prova en USB för trådlös anslutning. Och då en D-Link. Du hittar några på
en sida om nätverk och drivrutiner, firmware till D-Links produkter

Sandra motenko
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
Member Since:
december 8, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285757
december 8, 2012 - 9:42 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag hadde alltid problemer med D-Link Routern och kryptering. Jag har bytad till en snabbare modell från annan märken. Jag vill inte det mina sköna almanacka av ifolor.se eller bilder bli förstörad.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1289246
maj 15, 2013 - 6:48 e m
sp_Permalink sp_Print

troligtvis bara budgetmärke… fick upp hastigheten till runt 10mb/sek på 30cm o antennen lodrätt mot varandra…

därav omplacerade jag routern 5meter bort o två träväggar. runt 2mb/sek vilket är bättre än förut konstigt? vred då på antennerna o fick 4mb/sek o nöjer mig utan o gräva djupare.

ps. lämnade in datorn till datorfirman o dom felsökte i en månad utan någon sort lösning. byte av wifikortet hjälpte vist inte? sak samma? o tack för alla tips men vissa saker behöver man inte förstå…

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
349 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL