Skärmen stänger ner och visar Ingen signal | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Skärmen stänger ner och visar Ingen signal
This topic is locked
Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
juli 18, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 6, 2012 - 6:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Har ett störande problem jag har haft länge känns det som, för ett tag sen konstant, nu händer det ibland. Felet som jag hade för ett tag sedan berodde på att moderkortet gick sönder, därav att jag inte fick nån bild.
Nu har jag bytt moderkort och CPU men behållit graffet + PSUn och skaffat SSD hdd. Nu fick jag helt plötsligt en avstängning mitt under användning, skärmen blir svart, men är igång och visar ”Ingen signal”. Alla fläktar är igång + hddn, allt känns ok förutom kontakten mellan grafikkortet och skärmen. När jag startar om datorn funkar den som vanligt igen. Känns som stabilitetsproblem.
Jag har ett ganska enkelt men tyst nätagg 400W Nexus NX-4090. Jag kör på en överklockad Intel Core Quad Q6600 2.4GHz överklockad till 3Ghz. Det var min polare som gjorde detta, han sa den gick stabilt med hans PSU.
Minne 6GB
Radeon HD 6950

Nån som kan ge tips varför den tappar signalen mellan graffet och bildskärmen?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1284830
november 7, 2012 - 8:00 f m
sp_Permalink sp_Print

Första spontana ideen är ju. Klocka ner den till 2,5/2,6GHz och se om problemet försvinner. Då vet du ju var felet ligger så att säga 🙂

AdmiralAspen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
Member Since:
juni 30, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1284832
november 7, 2012 - 8:06 f m
sp_Permalink sp_Print

Rekommendation från AMD: AMD Radeon

500W PSU

Men som Tjalve skrev, testa att downclocka. Eftersom du ligger på 400W så kan de vara skillnaden 🙂

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284839
november 7, 2012 - 12:46 e m
sp_Permalink sp_Print

400w låter i lite snålaste laget. Jag skulle rekomendera ett näagg på 750-1000w (lönar sig i längden eftersom ett sådant drar mindre ström ur väggen än ett svagare nätagg då dom oftast har bättre verkningsgrad, du drar ändå inte mer ström än du förbrukar). Jag kör själv ett AX850 vilket gör att mitt system ofta klarar sig under 400w, men ibland kommer man över 550w och då är ett bra nätagg skönt.

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
juli 18, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284863
november 7, 2012 - 9:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag var på väg att köpa ett nytt 850W OCZ Silencer, men efter en massa strul skickade jag tillbaka det. Är allmänt less på PSUn just nu, har haft för mycket strul + att jag vill ha ett riktigt tyst max 21 dcB med mycket kräm i. Fick tips idag att det finns med passiv kylning. Men först vill jag vara säker på att det verkligen är Nätaggregatet.
Just nu har problemet blivit värre den startar om efter körning på 30min helt plötsligt. Sen har den svårt att boota upp, den försöker säkert 3-4 gånger innan den lyckas. Jag satte ner klockfrekvensen till 2GHz (6x333MHz), den stod på 2,4. Tror polarn sa 3GHz men kommer inte ihåg. Nu är jag osäker vad orginal klockfrekvens är på CPUn. Hur ser jag det?
Och ska jag sätta ner klockfrekvensen på CPUn ännu lägre till minimum 1,6GHz?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1284865
november 7, 2012 - 11:28 e m
sp_Permalink sp_Print

2.4ghz är standard för den. Kolla även dina minnen så de inte är överklockade med. Blir den stabilare så är det nog klockningen. Gällande tysta agg så kör jag själv ett nzxt hale90 och det låter nog minst i min burk. Kostar en del dock. Passiva är väl trevliga, men känns bara nödvändigt om man har resten i burken passivt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
juli 18, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284871
november 8, 2012 - 6:04 f m
sp_Permalink sp_Print

Jepp ett nätaggregat ska jag kunna hitta om jag betalar vilket jag är beredd att göra.
Nu fick jag systemkrasch på burken igår så är ganska desperat. Det jag funderar på är om det kan vara Mjukvarufel eller Hårdvaran. Kan tex Windows göra så att burken blir ostabil och krashar till slut? Krashar menar jag att den startade om 10 ggr innan den inte kan starta upp Windows igen. Det jag undrar är om jag ens kommer att kunna installera om Windows igen, om det är fel på Hårdvaran lär den ju krasha under installationen. Hur hade ni gjort i det här läget, beställt ett nytt nätagg fast jag inte vet vad som är fel?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1284877
november 8, 2012 - 8:25 f m
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1284970 wrote: 400w låter i lite snålaste laget. Jag skulle rekomendera ett näagg på 750-1000w (lönar sig i längden eftersom ett sådant drar mindre ström ur väggen än ett svagare nätagg då dom oftast har bättre verkningsgrad, du drar ändå inte mer ström än du förbrukar). Jag kör själv ett AX850 vilket gör att mitt system ofta klarar sig under 400w, men ibland kommer man över 550w och då är ett bra nätagg skönt.

Nej. Köp INTE ett nätaggregat på 750-1000W. Det är bara onödigt och maskinen kommer dra mer stöm en vad som behövs.
400-500W räcker alldeles utmärkt om det är 80+ certat nätagg. Snarare så att nätagget är av dålig kvalite i så fall.

Mitt nuvarande tips är att du går till BIOS och återställer alla inställningar till defualt.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284878
november 8, 2012 - 9:49 f m
sp_Permalink sp_Print

Instämmer. Lägg hellre mer pengar på ett nätagg med lägre effekt, ~500W, än samma summa på ett 1000W.
Är nätagget av kvalité finns det ingen anledning att överdimensionera det, varken sett till livslängd, effektivitet (där blir det snarare sämre), temperatur eller för att vara framtidssäker.

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
juli 18, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284879
november 8, 2012 - 9:49 f m
sp_Permalink sp_Print

Lite inne på samma att uppdatera BIOS då jag har en ny SSD hdd som har strulat mycket för många. Dock har jag dålig koll hur jag återställer BIOS till default och hur jag uppdaterar drivisar för BIOS. Om ni har nån länk på nån Guide så skicka gärna.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284880
november 8, 2012 - 9:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Kolla i manualen för ditt moderkort, det står där. Annars brukar det vara rätt tydligt i bioset.

Fungerar inte det och det fortfarande är nätagget som är misstänkt så kan du prova ta ur allt som inte behövs inte behövs i datorn, hårddiskar osv, för att minska strömförbrukningen så mycket som möjligt. Du kanske tom har inbyggt grafikkort på moderkortet och kan tillfälligt prova med det?
Du har om inte annat ett nätagg du kan låna av någon och testa lite snabbt med det?

Daniel_7
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 97
Member Since:
juli 18, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1284909
november 8, 2012 - 10:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu kört i ca 6h och den har varit helt stabil. Lite för tidigt att ropa hurra men det känns bättre. Jag gjorde även en systemavbildning av den stabila versionen jag kör nu. Det jag gjorde var följande:

1 Kopplade ur min andra SATA disk jag hade inkopplad och kör nu endast SSDn på 128GB + USB extern hdd på 256 GB IDE.
2 Gick in i BIOS och valde en default BIOS återställning med minimum felsäkra inställningar

Sen så bootade jag upp datorn med hjälp av installationsskivan. Detta trodde jag inte var möjligt men den startade upp 🙂

Nån som kan förklara vad som hände? Vad orsakade krashen, nätagget eller att BIOS fick ett spel?

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284913
november 9, 2012 - 1:19 f m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1285008 wrote: Nej. Köp INTE ett nätaggregat på 750-1000W. Det är bara onödigt och maskinen kommer dra mer stöm en vad som behövs.
400-500W räcker alldeles utmärkt om det är 80+ certat nätagg. Snarare så att nätagget är av dålig kvalite i så fall.

Mitt nuvarande tips är att du går till BIOS och återställer alla inställningar till defualt.

Drar mer kräm hur förklarar du det? Har ett Corsair 650w nätagg, när jag kopplar in det i maskinen så drar den 450w standby, med ett AX850w drar den under 350w. Min förklaring är att ett AX850w har bättre verkningsgrad än vad 650w nätagget har vilket innebär att 650w nätagget kostar 100w extra på elräkningen. men båda drar effektiva under 345w resterande är varmespill. Detta kan även lätt bekräftas då 650w nätagget snurrar och är varmt, 850w nätagget står stilla och är svalt.

Med standby menar jag att man inte gör mer avancerade saker än slötittar på internet och byter sida med 15-20 minuters mellanrum eller möjligen har anteckningar öppet.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1284917
november 9, 2012 - 8:15 f m
sp_Permalink sp_Print

Enklaste förklaringen är att nätaggregat har sämre verkningsgrad vid lägre belastning. Dvs har du ett 1000W nätagg och ett system drar 150W så kommer det troligtvis dra betydligt mer än om du kör nätagg på 150W istället. Det gälle rju givetvis inte i 100% av fallen utan kvaliteen på komponenterna i nätagget spelar också stor roll.

450W låter för övrigt väldigt mycket. I många fall så brukar ett normalt system ligga på mellan 60 och 150W i vila och kanske 150-300W under belastning. Då är det riktigt high-end prylar också. Nu vet jag inte hur du räknat, men det låter mycket 🙂

Danielv: Anledningen till att systemet startar nu kan vara många. Troligtvis hade du en inställning som var knasig i BIOS. Jag skulle tro att dina minnen var felinställda (vanlig orsak). Bara en liten sak till. Har du AHCI påslaget? (Finns i BIOS att välja mellan IDE, AHCI och RAID). Den ska ALLTID stå på AHCI, särskillt med SSD.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1284978
november 11, 2012 - 9:29 f m
sp_Permalink sp_Print

Mätfel… Skillnaden i effektförbrukning är för stor för att vara något annat, om nu inte 650W nätagget är något gammalt skit med dålig verkningsgrad (men i så fall jämför du äpplen och päron, totalt ointressant jämförelse med andra ord).
Med nätagg av kvalité finns det ingen, nej ingen, anledning att överdimensionera, alltså använda nätagg på över 600W, till en normal dator.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
295 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL