Riktigt smaskigt: Multiplier fast på 11* [NF7-S rev. 2.0] | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Riktigt smaskigt: Multiplier fast på 11* [NF7-S rev. 2.0]
This topic is locked
Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 9, 2004 - 3:48 e m
sp_Permalink sp_Print

Här ska ni få att göra. Antar att ingen kommer knäcka det här, men för att fördriva tiden lite:
Mitt mobo har krånglat sedan det varit nytt, multipliern ligger på 11* ständigt.
Om jag t.ex. ställer in 12* bootar den i 11* men programmet 8rdavcore visar att den skulle vara på 12* (det står fsb*multi inställd i bios), men WCPUID och CPU-Z visar just FSB*11.
Detta stör jag mig nåt enormt på, och garantin har jag redan förverkat lite vackert (försökte ta bort klistermärket på S-ATA-kontrollerchippet, men det var ju papprigt och bra, så det är en vit yta på det nu laugh).
Så jag undrar alltså om ni vet nåt jag kan göra. Fick förresten den att boota i 12* häromdan, vet inte vad som hände, den ville bara inte i 166FSB @ 1.35V, så jag sänkte till 150 och kom i underfund med att multin låg på tolv.
Sen fick kvadd mig att prova andra multis (som inte funkade) och resten är historia, det är borta. En annan sak värd att nämna är att jag hade multin inställd på 11* i BIOS när den bootade i 12*, och när jag bytte till 12* var det elva igen, nästa gång återigen 12* på elva, men sen dog nåt. 😉
Så hjälp mig med alla idéer ni kommer med.

SuperNova
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
november 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
769091
november 9, 2004 - 3:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Cpun som är multippellåst antagligen.
Uppdatera bios

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
Member Since:
september 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769118
november 9, 2004 - 4:07 e m
sp_Permalink sp_Print

vad är det för cpu? amd 2500+ ?

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
Member Since:
december 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769128
november 9, 2004 - 4:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Låter precis som en xp2500+ barton prolle där…..då uppför det sig ju sådär när den är låst, har ju inte med mobot att göra.

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769155
november 9, 2004 - 4:36 e m
sp_Permalink sp_Print

precis, du har antagligen blivit blåst på cpun, va e de för stepping?
vad kör du för bios?

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769208
november 9, 2004 - 5:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Ach, glömde nämna det också…
Har en XP-M 2400+ FMPW 0431, om jag minns rätt, och nej, det är inte processorn, hade samma problem med min Duron (även den upplåst, fråga TECH som köpt den).
Kör på D-26-Mantaray, så det är nog inte problemet, har aven kört Abits egna, 2.3 och 2.4 (eller hur de ska rubriceras.).
Så felet är inte processorns eller bios.
Har även provat Manta Ray-bioset med CRC av, ingen skillnad.
EDIT: 0431 är väl ändå steppingen.

Avatar
Caso
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
769223
november 9, 2004 - 5:32 e m
sp_Permalink sp_Print

(försökte ta bort klistermärket på S-ATA-kontrollerchippet, men det var ju papprigt och bra, så det är en vit yta på det nu)

vem sa att garantin förverks om man tar bort klistermärket?

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769258
november 9, 2004 - 6:07 e m
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

(försökte ta bort klistermärket på S-ATA-kontrollerchippet, men det var ju papprigt och bra, så det är en vit yta på det nu)

vem sa att garantin förverks om man tar bort klistermärket?

Det har jag iofs inte tänkt på… Men det är bl. a. det och lite till, såsom superlim på southbridge och annat bös…

Avatar
Caso
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
769399
november 9, 2004 - 8:05 e m
sp_Permalink sp_Print

att sätta flänsar på moderkortet och ta bort klistermärken är inget som tar bort rätten till garanti, bara så ni vet….

Avatar
Lord_Kvadd
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3176
Member Since:
februari 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769805
november 10, 2004 - 9:08 f m
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: att sätta flänsar på moderkortet och ta bort klistermärken är inget som tar bort rätten till garanti, bara så ni vet….

Kan säga att enligt datorbutiken är det… Polarens AN7 åkte just ut därifrån med texten ”Superlim på sydbrygga och andra chip, garantin förverkad”. Ändrar du något fysiskt på moderkortet som kan ge upphov till problem så är garantin förverkad vad jag vet.

En barton prolle uppför sig inte så när den är låst. Den sitter inte och byta multi lite hipp som happ iaf.
Men jag hade likväl testat den i en annan dator Mean.

Avatar
Caso
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3507
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
769872
november 10, 2004 - 11:50 f m
sp_Permalink sp_Print

Kan säga att enligt datorbutiken är det… Polarens AN7 åkte just ut därifrån med texten ”Superlim på sydbrygga och andra chip, garantin förverkad”. Ändrar du något fysiskt på moderkortet som kan ge upphov till problem så är garantin förverkad vad jag vet.

datorbutiken har alltid varit kinkiga snåla jävlar haha…
kommer ihåg en kille som fick ett nytt moderkort från komplett även efter att han har limmat fast ett par flänsar..
när man tillsätter flänsar så ändrar man inget fysiskt på moderkortet egentligen, du kan se flänsar som ett kläddesplagg, ändras du fysiskt när du tar på dig en mössa? det tror jag knappast…..
sen kan man fråga sig, vad kan flänsar orsaka för problem? flänsarna finns ju där för att ta bort värme, så det är ju bara bra att man har flänsar…

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
769891
november 10, 2004 - 12:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Men att sätta dit en fläns är väl att modifiera?
Och att modda är väl att förverka garantin… Men skit samma… Jag sörjer inte.
Kvadd: Jag ska, lugn…;)

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
september 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
770621
november 11, 2004 - 7:18 f m
sp_Permalink sp_Print

ja, egentligen så förbrukar garantin om du byter fläns/flänsar på ex bryggor el.mosfets…. Men har du tur så kanske du kan få ett nytt… men du borde kanske i första hand testa flasha BIOS?

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
770743
november 11, 2004 - 11:23 f m
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: ja, egentligen så förbrukar garantin om du byter fläns/flänsar på ex bryggor el.mosfets…. Men har du tur så kanske du kan få ett nytt… men du borde kanske i första hand testa flasha BIOS?

Har provat alla bios jag kommit åt, hjälper inte…
Och komplett vill inte ge mig ett nytt, och det är btw en demo-prod. så jag vet inte hur det står till egentligen…:P

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
november 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
771018
november 11, 2004 - 6:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Provat clearat CMOS ”ordentligt”?
Ta av batteriet, sätt bygeln på ”clear CMOS”, låt ligga över natten, löste problem jag hade när ett Abit mobo hade låst sig, iofs var det inte multipeln men värt att prova.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
771103
november 12, 2004 - 12:11 e m
sp_Permalink sp_Print

zubbe wrote: Provat clearat CMOS ”ordentligt”?
Ta av batteriet, sätt bygeln på ”clear CMOS”, låt ligga över natten, löste problem jag hade när ett Abit mobo hade låst sig, iofs var det inte multipeln men värt att prova.

Ska prova ikväll… Kortet ska iofs bort, har ett AN7 liggande hos Kvadd som är ”mitt”.

Keffing
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
augusti 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
772478
november 14, 2004 - 6:19 f m
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

Kan säga att enligt datorbutiken är det… Polarens AN7 åkte just ut därifrån med texten ”Superlim på sydbrygga och andra chip, garantin förverkad”. Ändrar du något fysiskt på moderkortet som kan ge upphov till problem så är garantin förverkad vad jag vet.

datorbutiken har alltid varit kinkiga snåla j**lar haha…
kommer ihåg en kille som fick ett nytt moderkort från komplett även efter att han har limmat fast ett par flänsar..
när man tillsätter flänsar så ändrar man inget fysiskt på moderkortet egentligen, du kan se flänsar som ett kläddesplagg, ändras du fysiskt när du tar på dig en mössa? det tror jag knappast…..
sen kan man fråga sig, vad kan flänsar orsaka för problem? flänsarna finns ju där för att ta bort värme, så det är ju bara bra att man har flänsar…

sant, men datorbutiken är kinkiga som fan… egentligen så vill dom typ inte att man ska använda moderkortet typ för att få RMA:a det, men det är typ olagligt…

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
772924
november 14, 2004 - 10:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Jajja… Förresten, nån som vet hur jag får loss en fläns jag satt fast med lim? 😛
Satte dit den förra veckan, nu har Tindy köpt kortet, han vill att jag ska ta bort det…
Jag tänker inte använda nån värmepistol, var så säkra…:P
Och jag vet inte hur det står till med kortet nu, batteriet ligger på bordet, CCMOS står bygeln på och det har det gjort sen igår kväll…;)

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
Member Since:
november 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
776358
november 18, 2004 - 7:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Lägg kortet i frysen (i en påse) bänd sedan FÖRSIKTIGT, hur gick det med multipeln?

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
776369
november 18, 2004 - 7:34 e m
sp_Permalink sp_Print

caso-håller verkligen med att komplett e grymmt schyssta me rma, ja skickade ju in många många seagate hdd till dom o klagade på ett högfrekvent ljud och alla gånger har ja fått en ny, nu sista gången fick ja till o me en western digital istället för min seagate, nu för några veckor upptäckte ja att de va mitt nf7-s som gjorde att s-ata hddn tjöt 🙁 så antagligen bytte komplett ut den fast dom inte hörde ljudet och det är kundservice.
dom gör alltså allt för att få glada och nöjda kunder

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
330 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL