Nybyggd dator vägrar starta när grafikkortet kopplas in, funkar utmärkt när urkopplat | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Nybyggd dator vägrar starta när grafikkortet kopplas in, funkar utmärkt när urkopplat
This topic is locked
thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1
december 29, 2012 - 1:15 e m
sp_Permalink sp_Print

OBS! Problemet löst! OBS!

Får försöka utveckla det problem som står i vägen för mig nu när datorn faktiskt fungerar i övrigt bortsett från grafikkortsproblemet.

Jag har ett Asus HD 6970 (länk nedan) som funkat alldeles utmärkt för mig och tanken är att detta får hänga med tills nästa generation kort dyker upp.
Mellan det gamla nätagget och grafikkortet kopplade jag 2 kablar själv – alltså ingen fast kabel från nätagget. Det nya nätagget har en inbyggd/fast PCIe-kabel som mynnar i 2 stycken 6+2 pin.

På grafikkortet sitter 2 styck kontakter – en 8-pin samt en 6-pin där strömmen skall gå in.
När jag testat att koppla in en av 6:orna i kortet samt dragit en 8-pin PCIe från den märkta porten på nätagget till den lediga 8-pin på grafikkortet händer inget annat än att datorn vägrar starta helt och hållet. Inga fläktar som brummar igång – ingenting.
Tar jag ut grafikkortet helt och hållet från lådan och kopplar skärmen till den interna grafikkretsen på moderkortet så funkar allt finfint.

Har en flock olika varianter av PCIe-kablar både sedan förut och som medföljde nätagget men vet inte vad jag ska testa för variant alls.

Exempel på vad som finns:
* Fast kabel från nätagget: en kabel som mynnar ut i 2 stycken 6+2-pin.

Lösa kablar:
* 8-pin som delas upp till 2 styck 6-pin.
* 8-pin som delas upp i 2 styck 6+2-pin. (8-pin har dock en ”tom” pin så att säga..)
* 6-pin. Ena änden grön – andra svart.
* 8-pin. Ena änden blå – andra svart.
* 6-pin. Ena änden blå (fast med 8-pin anslutning – 2 tomma ”pins”) – andra änden svart (vanlig 6-pin).

Finns det någon som har minsta aning vilken ”kabelkonfiguration som kan vara den rätta?

Grafikkortet:
ASUS – Graphics Cards- ASUS EAH6970/2DI2S/2GD5

Nätagget:
ProSeries 850W PSU

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286301
december 29, 2012 - 2:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Problemet är uppenbart ditt grafikkort, har du spec på det gamla nätagget och det nya nätagget du kör? Samt antalet powerplatser på grafikkortet? Det är helt klart så att ditt grafikkort inte får den kräm det kräver. Har ditt grafikkort 2 kontakter eller fler måste alla vara ansluta.

Har ditt grafikkort 8+8 eller 8+6 platser så ska du använda antingen 6+2 *2 eller 6+2+6 från den fasta kabeln.

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1286302
december 29, 2012 - 3:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Hum, med reservation för att det inte var detta du menade:

Gamla nätagget:
Cooler Master 850W (80+)
På det agget finns 2 6-pinsuttag (gröna) samt 2 8-pinsuttag (blåa) – ett av vardera/grafikkort. Där fanns ingen fast PCIe-strömkabel.

Nya nätagget:
Xfx Pro 850W (80+)
Där finns fast strömkabel till PCIe i form av en kabel som mynnar ut i två stycken 6+2-pin.
Det finns även ett styck uppmärkt PCIe 8-pin uttag där man får koppla in den andra strömkabeln som skall gå till motsvarande på grafikkortet.

Grafikkortet:
1 styck 6-pin samt 1 styck 8-pin strömuttag.

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286303
december 29, 2012 - 3:14 e m
sp_Permalink sp_Print

I så fall borde den fasta kablen räcka för att driva ditt grafikkort. Kolla att kortet sätt helt på plats och att det är helt nedtryckt i kortplatsen.

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286304
december 29, 2012 - 3:16 e m
sp_Permalink sp_Print

I så fall borde den fasta kablen räcka för att driva ditt grafikkort. Kolla att kortet sätts helt på plats och att det är helt nedtryckt i kortplatsen

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1286305
december 29, 2012 - 3:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack, du är min hjälte!
Har inte vågat chansa för mycket med vilka kablar jag skulle testa då jag inte är superkunnig. Hade inte ens tänkt tanken att man endast skulle använda den fasta kabeln (8+6) men det funkade helt perfekt.

Stort tack och gott nytt år till dig! 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
313 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL