Netio.sys orsakar BSOD - vill ta bort McAfee | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Netio.sys orsakar BSOD - vill ta bort McAfee
This topic is locked
Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
december 28, 2013 - 12:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Framförallt då torrentar används så uppstår BSOD ofta. Netio.sys anges som orsak. Efter att ha forskat lite i det hela verkar det som om McAfee är ett av huvudorsakerna tlll felet. Jag har visserligen aldrig installerat McAfee på datorn, men det var förinstallerat. Problemet är att McAfee inte kan avinstalleras så länge McAfees Intel AT (anti theft) är installerat på datorn. AT är visserligen installerat, men det är inte aktiverat..

Jag var igår i kontakt med med McAfee och de klarade inte av att avinstallera sin egna programvara från min dator. Om jag skulle få bort det installerade, men inte aktiverade Mcafee Intel AT skulle det gå att avinstalera med McAfees egna programavinstallerare, men det fungerar inte så länge McAfees Intel AT är aktivt…

Med andra ord; hur går jag vidare? Hur kan jag få bort Intel AT så att jag kan ta bort McAfees tjänser så att jag förhoppningsvis slipper BSOD?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
2
december 28, 2013 - 2:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej.
Jag är övertygad om att jag kan hjälpa dig lösa problemet men jag skulle vilja veta lite vilka program du har installerat. Skulle du kunna göra en lista över vilka program som är installerade? Om du inte vill visa upp för alla på forumet vad du har för program installerade så kan du alltid skicka ett PM.
Om du inte har tid/orkar göra det så kan du prova att gå i msconfig (skriv bara i sökrutan). Kolla i fliken startup och bocka ur allting. Gå också in i fliken services och stäng av alla tjänster som har med McAffe att göra.
När du är klar så startar du om datorn. Sedan provar du avinstallera via lägg till/ta bort program. Får du några flemeddelanden eller fungerar det?

Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
3
december 28, 2013 - 4:23 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1292748 wrote: Hej.
Jag är övertygad om att jag kan hjälpa dig lösa problemet men jag skulle vilja veta lite vilka program du har installerat. Skulle du kunna göra en lista över vilka program som är installerade? Om du inte vill visa upp för alla på forumet vad du har för program installerade så kan du alltid skicka ett PM.
Om du inte har tid/orkar göra det så kan du prova att gå i msconfig (skriv bara i sökrutan). Kolla i fliken startup och bocka ur allting. Gå också in i fliken services och stäng av alla tjänster som har med McAffe att göra.
När du är klar så startar du om datorn. Sedan provar du avinstallera via lägg till/ta bort program. Får du några flemeddelanden eller fungerar det?

Jag har en hel drös med program som är installerade, men det enda säkerhetsprogram som finns kvar är resterna av McAfee som inte går att få bort; jag har inga andra brändväggar, säkerhetssuiter, malware-skydd, antivirus etc som bråkar.

Jag har provat msconfig; McAfees tjänster går inte att stoppa; allt som kan tas bort från McAfee är borttaget så att det inte startar, men detta har ingen påverkan på. Jag kan inte hitta tjänsten/programmet under lägg till/ta bort program; inte heller är det listat som en windows-komponent

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
4
december 28, 2013 - 6:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Det jag hittar om ditt fel är att det kan bero på lite olika fel (som alltid ^^)

Min google sökning https://www.google.se/#q=Netio.sys

Kan vara drivrutiner, vilket verkar var den närmaste i ditt fall, dvs windows drivrutiner nätverkskort. Finns dock flera andra men om du tittar så finns det ett flertal lösningar av ditt problem.

Hoppas att det löser sig

/n0pax

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
5
december 29, 2013 - 11:46 f m
sp_Permalink sp_Print

Om McAffe (kallar det så :P) inte finns i lägg till ta bort program. Hur vety du då att det fortfarande är kvar?
Alla program som startar i din dator ligger i msconfig på ett eller annat sätt. Så om den inte finns där så är det någon slags DLL som laddas varje gång. Du måste identifiera vilken det är.

vad heter tjänsten som inte går att stoppa?

Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
6
januari 1, 2014 - 5:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag visste att det var kvar på grund av att det fanns fyra McAfee-tjänster som körds i bakgrunden; brandvägg och tre andra som jag inte kommer ihåg namnet på, dessutom kördes McAfee Intel AT (AT var visserligen inte aktiverat, men det var inte lättare att ta bort för det). Tjänsterna gick inte att stoppa; det gick inte heller att stänga av dem så att de inte startades upp, oavsett om man försökte från felsäkert läge eller inte. Att ta bort dem via regedit fungerade inte heller då man som administratör inte hade rättigheter att ta bort de posterna. En annan möjlig lösning, som inte heller fungerade var att nollställa rättigheterna i McAfee-mappen och ta bort filerna den vägen, men det gick tyvärr inte heller. De enda lösningar jag inte provade var att boota med ett Unix-system och försöka radera filerna den vägen.

Under helgen var jag i kontakt med totalt 5 olika representanter för McAfee via supporten och efter en två-timmarssession som involverade fjärrstyrning av datorn av en IT-ansvarig i USA lyckades borttagandet av McAfee till slut.

Om någon råker ut för liknande är mitt tips att kontakta McAfees support och inte ge sig förräns de har löst problemet.

Borttagandet av McAfee löste alla mina problem! Jag har inte fått en enda BSOD sedan dess.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
7
januari 3, 2014 - 2:04 e m
sp_Permalink sp_Print

Så länge du är ägare så kan du alltid ge dig själv rättigheter att stänga av/ta bort. Man behöver inte boota med unix-system och hålla på och knöla.
I värsat fall så kan man alltid starta Windows PE (installationen) och redigera register/filer den vägen. Då har man local/system access.

Avatar
Crida498
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 157
Member Since:
juli 29, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
8
januari 3, 2014 - 5:13 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1292807 wrote: Så länge du är ägare så kan du alltid ge dig själv rättigheter att stänga av/ta bort. Man behöver inte boota med unix-system och hålla på och knöla.

Det var en av de första saker jag själv försökte, men av någon anledning fungerade det inte. Som ”ägare” av datorn kan du normalt överta ägandet av filer, men det gick inte; om det beror på att program i bakgrunden återställde det direkt, eller om det helt enkelt var blockerat kan jag dock inte säga; vad som kan sägas är att jag försökte den vägen.

Unix, eller åtminstone ett externt system, har fördelen att du kommer åt innehållet på en hårddisk utan att 1. filer/program körs 2. eventuella systeminställningar styr vad du kan och inte kan göra. Det finns en anledning till att så kallade rescue-discs är användbara.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
331 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL