Initiera extern hårddisk | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Initiera extern hårddisk
This topic is locked
Vinnaren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
september 18, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 2, 2013 - 2:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Har försökt att få igång min externa hårddisk, men den vägrar komma fram som en partition. Går jag in på diskhanteraren så står det att den inte är initierad och jag får upp en ruta om jag vill initiera den. Men när jag väl försöker göra det får jag ett meddelande ”mediet är skrivskyddat”. Vad sjutton menas med det? Har provat att ta ut hårddisken o provat den i en dator, och där funkar det att formatera o skapa en partition. Så hur kan jag få igång den som en extern hårddisk?

Tacksam för hjälp

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287798
mars 2, 2013 - 3:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan du speca disken lite tydligare och vad sitter den i för docka? Även moderkort, chipset, OS etc.

Vinnaren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
september 18, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287799
mars 2, 2013 - 3:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är en Western Digital Caviar 250 GB, WD2500AAJS. Sitter i en Svart låda med märket WD på. Har provat på en dator med Windows 8 samt en dator med Windows 7, men ingen av datorerna kan initiera den externa hårddisken. Dock funkar den om jag tar ur hårddisken ur lådan o stoppar in den i datorn.

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287800
mars 2, 2013 - 3:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Hur ansluts den externt? Via eSATA eller USB? Om det är USB är det USB 2 eller 3?

Vinnaren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
september 18, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287801
mars 2, 2013 - 3:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är via usb 2. Det är en sånhär: WESTERN DIGITAL Extern hårddisk WD Elements Desktop – 1 TB, svart | Pixmania men på 250 gb

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287803
mars 2, 2013 - 4:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Har lådan haft en annan storlek tidigare? Kan vara inkopatibilitetsproblem isf. Det jag tänkte mig annars skulle vara problem med drivrutiner, men det borde vara mer för USB 3. Finns det något knapp på/i lådan som sätter den i skrivskyddat läge, såg ingen på bilderna dock.

Eftersom du verkar kunna montera disken direkt i datorn och sedan fixa partitioen den vägen, vad anser boxen då dom disken när du monterar den?

Vinnaren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
september 18, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287804
mars 2, 2013 - 4:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Det kan nog stämma att det har suttit en större i lådan tidigare. Efter jag har gjort en partition på disken o sen testar via usb igen så ger den samma meddelande som tidigare 🙁

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287805
mars 2, 2013 - 4:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan prova att byta USB-kabeln. Har själv råkat ut för sådana löjliga fel, frågan är bara om det är din kabel som strular eller om det snarare är din enet för att det är en märkesenhet, ganska vanligt att märkesenheter bråkar.

Vinnaren
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 24
Member Since:
september 18, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287806
mars 2, 2013 - 4:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Har provat annan usb kabel samt även provat i en annan wd kabinett, men ger samma fel 🙁 Antar att de inte klarar av hårddisken då 🙁

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1287809
mars 2, 2013 - 5:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Vet att vissa Externa kabinett är griniga om man sätter i annat än den typ av disk som suttit i innan. Vet inte om det är en Fw spärr de har för att minska att man uppgraderar själv eller nått. I vissa fall kan tillverkaren låsa det så hårt att hårddisken från externa chassin inte ens vill fungerar i en vanlig dator pga annan Fw.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1287811
mars 2, 2013 - 5:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Den har inte suttit i en MAC eller nått annat dumt? 🙂

Joseph Young
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
Member Since:
februari 25, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1289222
maj 14, 2013 - 10:09 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej Vinnaren

Ser att flera andra haft samma problem som du och skrivit på WDs forum, indikationerna där är att det är USB interfacet som glappar eller strular (Kalla det vad du vill), några säger sig kunna byta USB kabel mm. Jag skulle föreslå och prova en annan disk i caset och se om du får samma problem som med din 250gb:are då det kan mycket möjligt vara fel på caset:

Utklipp från WD forum:

”Judging by the number of requests regarding removing write protection from WD Passport drives it is a common problem yet no one from WD or anywhere else has come up with the definitive solution

Google is full of request for help on this subject and all the answers say try this or that but none works. My passport is still write protected. It is about time that WD put the solution on the web or admitted that there is a fault in the hardware and made recompense for it”

Lycka till

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
158 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL