HJÄLP Encrypt disk dator startar inte; TrueCrypt experter se hit! | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
HJÄLP Encrypt disk dator startar inte; TrueCrypt experter se hit!
This topic is locked
vispgraddecola
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
februari 12, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1
februari 11, 2013 - 7:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Som de flesta känner till finns det kända program som TrueCrypt som har olika användningsområden. Jag tänkte skydda mig mot apb men gick snett.

Jag behöver specialhjälp för min dator vägrar starta Windows efter att använt programmet -DISKCRYPTOR- (inte TC).
Om jag inte kan få hjälp av Er är datorn helt oanvändbar och jag måste betala för reparation Det har jag knappt råd/tid med, så uppskattar verkligen hjääälp!

Jag är säker på att jag inte gjorde något misstag när jag använde Diskcryptor (gjorde samma sak på en annan dator och den funkar som det ska).

Funktionen jag använde var att kryptera hårddisken med systemet, för att vid start att det skulle komma upp lösenordstext vid boot (som man gör med TrueC). Nu när man lägger i en windows-skiva eller usb (startmenyn i bios korrekt inställd) startar ingenting av dem utan det står ”Insert bootable media and press key” (fast hur mycket man än kör).

jag har formaterat disken, försökt på de flesta sätt men ingenting bootar som det ska.

Specifikationer på min dator:
Komplett.se – Acer Aspire X3475
WINDOWS 8

(Det var w8 som ställde till det på nåt sätt, gjorde samma sak på w7 på en annan dator och där funkar allt fint).

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1287411
februari 11, 2013 - 8:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Problemet är nog att W8 är helt annorlunda w7 boot mässigt. Det är en hel del saker de ändrat på. Samt att det är såpass nytt att många program inte fungerar riktigt som de skall med W8.

Varför du inte kan boota med någon media alls vet jag inte. Borde inte påverka oavsett vad den interna disken har för sig. Det som skulle kunna hända är att installationen inte ser disken pga att den är i fel format eller något.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1287414
februari 11, 2013 - 9:21 e m
sp_Permalink sp_Print

Vart i sverige finns du?

vispgraddecola
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
februari 12, 2013
sp_UserOfflineSmall Offline
1287417
februari 12, 2013 - 12:20 f m
sp_Permalink sp_Print

Korrekt, den saken identifierades för ett tag sen men tack iaf.

Det jag funderar är om den kryptade hela systemet alltså även bootande medier eller vad problemet är.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1287421
februari 12, 2013 - 8:24 f m
sp_Permalink sp_Print

Efter en snabb koll så vet jag att diskcryptor är ett open source program som krypterar partitioner. Dvs datorn är inte krypterad. bara informationen på partitionerna.
Dvs du borde inte ha några problem att bara starta datorn med en bootbar skiva eller USB-pinne.
Vad har du provat att boota med?

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287503
februari 15, 2013 - 6:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Vad händer om du byter hårddisken till en disk som ALDRIG varit krypterad och/eller flyttar disken till en annan dator som inte hanterar den krypterade disken? Kan du återställa disken i en annan maskin kanske? Byter du disken och gör en ren installation och sedan använder den krypterade disken som sekundär disk så kanske du kan återställa den om den nu har något av värde.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
320 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL