Grafikstrul, ASUS ARES | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Grafikstrul, ASUS ARES
This topic is locked
Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
september 3, 2012 - 5:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Tja

Var ett tag sedan man skrev här (är dock inne dagligen) hursomhelst så har jag ett problem som irriterar mig. När jag spelar så slutar ena kärnan att användas och spelet fryser och jag åker på en bluescreen som är relaterat till grafikkortet, enda som hjälper är att stänga av datorn och sätta på den igen, startar jag bara om så startar den endast med ena kärnan aktiv.

Sitter och surfar och så blir skärmen helt svart och grafikkortets fläkt ökar till 100%, enda som hjälper är att stänga av datorn, en annan sak som jag har problem med är att då och då när jag startar datorn/windows så finns inte drivrutinerna där längre, jag får alltså installera om drivrutinerna och då fungerar kortet, men så fort jag startar om datorn så tappar den drivrutinerna igen (händer lite då och då) Jag har provat med att formatera om datorn, bytt PCI-Express port då jag har 7st men inget hjälper! Har testat med ett mindre kraftfullt grafikkort och har inte stött på några som helst problem.

Efter mycket mailade fram och tillbaka med ASUS supporten (som inte var villiga att ta emot kortet pga av att det kom från marketing, köpte kortet av Jon ”elmor”) så fick jag till slut tag på Marcus ”Kinc” Hultin hos ASUS i Kista.

Drog iväg ett mail till Marcus och beskrev mina problem och fick lämna in kortet på RMA, väl inne hos ASUS under ett par veckor och där upptäcker de inte något fel och trodde att mitt nätagg kunde vara orsaken, jag har dock svårt att tro det då jag sitter på ett Corsair 1200W agg.

När jag hämtade tillbaka kortet så bad de mig testa äldre drivrutiner, har även gjort det men fortfarande samma problem, har även klockat ner kortet ordentligt, både på kärnan och minnena (komiskt då detta kort är gjort för OC) men ändå så strular det… jag har svårt att tro att det när nätagget som strular då jag inte ens belastar kortet när jag sitter och surfar, jag har som sagt ett Corsair agg på 1200W.

Så vad ska jag göra? Jag har garanti på kortet tom i mitten av 2013 och vill ogärna ge upp detta då jag har TYDLIGA problem annars hade jag aldrig lagt ner energi på detta, prestandan är det inget fel på är nöjd med kortet men när jag INTE kan spela så är det inte kul!

Hade gärna testat ett liknade kraftfullt kort om jag hade ett tillgänligt, har ingen lust som sagt att gå köpa ett för att enbart testa, har mailat Marcus ifall de har något liknade kort inne som jag kan testa för att utesluta saker och ting, har dock inte fått svar ännu.

Datorn enligt sign.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1282967
september 3, 2012 - 7:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Hur många strömkontakter är det på grafikkortet? brukar sitta normalt två på 5870 serien, men ditt är väl dual 5870? om man ska gå efter denna länken ASUS – Graphics Cards- ASUS ARES/2DIS/4GD5 Vad jag hört ska man inte använda typ y-kabel. Man ska använda en separat PCI-E kabel för varje kontakt för att få jämnare ström (har dock ingen erfarenhet av det).

Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1282968
september 3, 2012 - 7:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Still, jag skulle prova med annat agg. Även om det är 1200w, så kan det vara måndags ex.

Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1282970
september 3, 2012 - 8:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1283095 wrote: Hur många strömkontakter är det på grafikkortet? brukar sitta normalt två på 5870 serien, men ditt är väl dual 5870? om man ska gå efter denna länken ASUS – Graphics Cards- ASUS ARES/2DIS/4GD5 Vad jag hört ska man inte använda typ y-kabel. Man ska använda en separat PCI-E kabel för varje kontakt för att få jämnare ström (har dock ingen erfarenhet av det).

2x 8 pin, 1x 6 pin, jag kör seperata PCI-E kablar, har haft detta kort ett bra tag nu, det är de sista 6 månader som det börjat strula.

EliXyR;1283096 wrote: Still, jag skulle prova med annat agg. Även om det är 1200w, så kan det vara måndags ex.

borde väl ha visat sig ganska omgående och inte efter närmare 2 år?

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282971
september 3, 2012 - 9:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Skulle kunna träffa dig personligen så kan jag hjälpa dig att felsöka, har bla ett Corsair 1200w och ett Corsair AX850W samt en del testutrustning och några kraftiga grafikkort.

Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1282973
september 4, 2012 - 5:48 f m
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1283099 wrote: Skulle kunna träffa dig personligen så kan jag hjälpa dig att felsöka, har bla ett Corsair 1200w och ett Corsair AX850W samt en del testutrustning och några kraftiga grafikkort.

Tackar, du skulle eventuellt kunna ta testa mitt ARES ett litet tag och se ifall de blir problem eller inte, är nog lättast att göra så och att jag eventuellt kan få testa något liknade kort om du har ett liggandes (enbart för att utesluta nätagget eller liknade), felet brukar uppstå ganska omgående beroende på spel, men ibland kan det ta en liten stund. Sedan får man utgå därifrån. Just nu har jag suttit spelat Alan Wakes American Nightmare och första gången jag startade spelet så la ena kärnan av efter några minuter.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
316 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL