Datorn tvärdog | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn tvärdog
This topic is locked
kent folkesson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 5, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 5, 2015 - 3:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej. skulle väldigt gärna vilja ha hjälp med ett problem.

Har byggt en egen dator som har fungerat klockrent sedan start för 11mån sedan.

Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB
16GB kit (8GBx2),1600MHz, 1.5V, CL8-8-8-24

AMD FX-8350 Black Edition
Socket-AM3+, 4.0GHz, 8-Core, 8MB L2 + 8MB L3 Cache

Sapphire Radeon TRI-X R9 290 4GB ”OC”

Cooler Master Seidon 120V CPU Kylare (vattenkylning)

ASUS M5A99FX PRO R2.0

den bara tvärdog helt utan förvarning (enligt min son) när han kollade på en film

när jag sen försöker att starta om den,så går den i några sek sen dör den igen.

dagen efter så testar jag med en annan psu som jag lånat,och blev först nöjd
för jag trodde jag hade löst det hela, men efter ca.12-15min så dog den igen.

jag testar då med att plocka bort grafikkortet, denna gång så lyckas jag hålla igång den ca,2min sen tvärdör den

då plockar jag hdd för att se om det går o hålla liv i den med minimal belastning utan os som ska starta osv, men den tvärdör igen efter några sek

jag gör likadant med minnesstickorna ,plockar ur dom och sätter tillbaka bara en sticka och testar och sedan den andra men datorn dör igen båda gångerna

då envisas jag med att upprepade gånger starta datorn och upptäcker att den lägger av vid givna lägen i uppstartsprocessen

antingen så lägger den av redan efter ett par sek,det är då typ bara fläktarna som hinner börja varva upp innan den dör

eller så går det till första pipet på moderkortet

men vid några tillfällen så kom jag lite längre. så pass att jag fick bild på skärmen men det varar inte länge, men jag märkte att den la av exakt vid samma läge alla gångerna för jag kollade i bios och såg processortempen stiga från 30-35grader till exakt 56 när den lägger av.
man hör samtidigt hur fläktarna varvar upp ganska mycket med tanke på att hdd fortfarande är bortkopplad så det finns ju inte så mycket för hårdvaran att jobba med.

så då till frågan är det moderkortet eller processorn? eller kan det rent av vara något annat?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1297985
november 5, 2015 - 6:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej och välkommen till NHs forum.
Det ser ju ut som om du fått ett märkligt fel på halsen. Du har ju faktiskt testat en hel del saker redan. Fördelen är att felet verkar vara konstant och att det händer varje gång.
När du säger att den dör, hur menar du då? menar du att fläktarna slår av sig? Eller tappar den ström helt och hållet? behöver du göra något mer för at få igång den sen, eller är det bara att trycka på startknappen direkt?

Om fläktarna stannar så kan du prova följande:
Ta ur ALLT ur moderkortet förutom ett minne, CPU och CPU kylare. Dör den fortfarande?
Om den gör det, ta även ur det sista minnet och starta utan minne. Dvs bara CPU + CPU kylare. Dör den nu?
Om ja. Koppla loss CPUn och kontroller aså dne inte är skadad. Sätt tillbaka dne igen och sätt på kylaren, men koppla inte in CPU-fläkten. Dör den fortfarande?

kent folkesson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 5, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297986
november 5, 2015 - 7:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej själv o tack!, det verkar inte ha någon betydelse hur mycket eller lite jag har kopplat till datorn,jag provade nyss och cpu,n verkar hur fin som helst. den enda skillnaden är att utan minnena så varvar inte fläktarna upp + att moderkortet piper hela tiden tills den slocknar. Och för att svara på din fråga så lyser endast ”standby power led dioden men f.ö så slocknar allt så det är klart helt dö är den ju inte då. Men den beter sig som den tvärdör skärmen slocknar och datorn tystnar direkt. Den agerar ju inte som den ska när den går i standby läge om man säger så. Och då menar jag när alla hårdvaror är påkopplade som grafikkort ,hdd och skärm.
Och det är bara till att trycka på startknappen,jag gör inget annat innan.

Och en fråga,brukar man kunna se på cpu,n om den är kass?

kent folkesson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 5, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1297987
november 5, 2015 - 7:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Och det är bara till att trycka på startknappen,jag gör inget annat innan.(ursäkta jag vet inte hur man tar bort ett inlägg)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1297995
november 7, 2015 - 8:51 f m
sp_Permalink sp_Print

Ok så om jag förstått dig rätt så ”dör” den när du sätter i minne. Utan minne så piper den, men dör inte? Om så är fallet kanske du kan testa olika minneslottar eller andra minnen?
Annars kan det ju vara så enkelt som att moderkortet är trasigt. Har du gjort en fysisk reset på BIOS? Dvs rycka batteriet?

kent folkesson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 5, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298007
november 7, 2015 - 4:01 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1298279 wrote: Ok så om jag förstått dig rätt så ”dör” den när du sätter i minne. Utan minne så piper den, men dör inte? Om så är fallet kanske du kan testa olika minneslottar eller andra minnen?
Annars kan det ju vara så enkelt som att moderkortet är trasigt. Har du gjort en fysisk reset på BIOS? Dvs rycka batteriet?

Ursäkta om jag uttryckte mig luddigt,jag menar att datorn lägger av oavsett om jag bara har cpu,n eller alla hårdvaror inkopplade. Men tar jag bort båda minnesstickorna så piper moderkortet hela tiden fram tills den lägger av. Men det är väl helt i sin ordning,den gör väl så när den inte hittar eller får kontakt men minnena. Och ja jag har testat allt det där som du skriver.

jag får testa med o köpa det billigaste moderkortet jag kan hitta,bara för o se om det funkar eller kan man dra slutsatsen att det är moderkortet och köpa det kortet man vill ha direkt?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1298025
november 9, 2015 - 8:23 f m
sp_Permalink sp_Print

kenfol;1298291 wrote: Ursäkta om jag uttryckte mig luddigt,jag menar att datorn lägger av oavsett om jag bara har cpu,n eller alla hårdvaror inkopplade. Men tar jag bort båda minnesstickorna så piper moderkortet hela tiden fram tills den lägger av. Men det är väl helt i sin ordning,den gör väl så när den inte hittar eller får kontakt men minnena. Och ja jag har testat allt det där som du skriver.

jag får testa med o köpa det billigaste moderkortet jag kan hitta,bara för o se om det funkar eller kan man dra slutsatsen att det är moderkortet och köpa det kortet man vill ha direkt?

Det bästa vore ju om du kunde testa CPU i ett annat moderkort först. Eller ’nnu bättre, testa en annan CPU i detta moderkort.
Testa gärna med ett annat nätaggregat också.
Testade du att göra en BIOS reset?

kent folkesson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 5, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298030
november 9, 2015 - 6:04 e m
sp_Permalink sp_Print

-Tjalve-;1298309 wrote: Det bästa vore ju om du kunde testa CPU i ett annat moderkort först. Eller ’nnu bättre, testa en annan CPU i detta moderkort.
Testa gärna med ett annat nätaggregat också.
Testade du att göra en BIOS reset?

Ryckte batteriet var det första jag gjorde faktist även om jag inte skrev det i första inlägget. och vad det gäller det andra så känner jag tyvärr ingen med am3+ system

kent folkesson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
november 5, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1298070
november 17, 2015 - 5:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Har nytt moderkort nu och det verkar funka fint igen. Tack för dina svar Tjavle,mvh.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
376 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL