Datorn startar inte efter uppgradering av hårdvara - ström verkar finnas till MB.. | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Datorn startar inte efter uppgradering av hårdvara - ström verkar finnas till MB..
This topic is locked
thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1
december 29, 2012 - 1:33 f m
sp_Permalink sp_Print

OBS! Grundproblemet löst! OBS!

Då min gamla dator säckade ihop beställde jag lite nya grejer från Komplett.
Har inte byggt själv förut och har ”normalkunskaper” på hårdvarufronten men tänkte det kunde vara lärorikt (och lite kul) att sätta ihop det nya själv. Har förberett mig genom att läsa manualer samt ha diverse ”datorbyggarskolor” uppe på denna min ”reservdator” som stöd.

När jag äntligen var klar med installationen av den nya hårdvaran och skulle starta upp för att installera OS hände…….ingenting.
Det verkar finnas ström i moderkortet då den interna powerknappen lyser (denna är dock det enda som indikerar ström men det borde ju räcka..).

När jag försöker starta upp datorn händer som sagt ingenting – inga ljud, inga fläktar – nada helt enkelt.

Har kollat över alla kontakter och dessa verkar sitta OK. Har även kollat så jag inte råkat missa nån liten kabel men det verkar inte som det heller.
(Det enda från frontpanelen som jag ”förändrade” (behöll mina hårddiskar samt chassit – allt annat = nytt) var att inte koppla in HDD Led då jag inte vill ha massa blinkande skit som irriterar. Detta torde ju dock inte ha någon inverkan på datorns funktion i övrigt..

Vet inte vad jag ska skriva mer gällande problemet – kan nog inte bli tydligare..

Den hårdvara jag har är följande:

Antec P182
MSI Z77A-GD65
Intel Core i5 3570K
1 Intel SSD 330
1 WD Raptor
2 WD ”vanliga”
4*4 Gb Kingston 1600 Mhz RAM-minnen
XFX Pro 850 Nätagg
1 Asus HD 6970 Grafikkort

Något mer som behövs beskrivas?

Vore mycket tacksam om någon kan hjälpa mig lite. 🙂

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286266
december 29, 2012 - 1:56 f m
sp_Permalink sp_Print

Börja med att ta bort alla kablarna från chassits usb/power/ reset /1394 etc. Ta även bort hårddiskarna och använd endast ett minne. Kolla sedan att ATX24 kabeln och CPU power är rätt installerade. Starta enbart med grafik samt 1 minne.

Om maskinen startar så sätter du i mer minne och startar igen. Sätt i kablar för SSD och installera systemet Därefter utökar du med hårddiskar och avslutar sedan med USB och Power/Reset från Chassi. Starta om vid varje moment för att hitta eventuella fel.

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1286268
december 29, 2012 - 2:26 f m
sp_Permalink sp_Print

UPPDATERING:

Har nu testat att plocka ur samtliga kablar utom strömkabeln till moderkortet.

Då händer följande: Allt snurrar igång men tjuter så in i h-vete nonstop.

Har testat att koppla in allt utom grafikkortet och detta sker även då.

Kommer dock aldrig upp något på skärmen som skulle indikera att moderkortet hittar BIOS eller nånting (har testat att koppla skärmen till moderkortets grafikport då det ju inte är nån mening att koppla den till grafikkortet som är urkopplat i nuläget..)

What to do? :S

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286270
december 29, 2012 - 3:03 f m
sp_Permalink sp_Print

Den 8-poliga strömmen till processorn är inkopplad (sitter högst mellan i/o och CPU)?

Om endast ett minne: prova alla platser
Om alla 4: kolla deras serienummer och installera parvis i var annan slot.

Fungerar inte detta montera om moderkortet och installera endast ett minne, prova ALLA minnen ett i taget på VARJE plats -Utan extra kort eller kablar. Endast CPU POWER + ATX24 från nätaggregatet.

Vad har dom 2 led siffrorna för värde (något mellan 00 och FF(255)).

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1286278
december 29, 2012 - 9:44 f m
sp_Permalink sp_Print

Sebbe;1286404 wrote: Den 8-poliga strömmen till processorn är inkopplad (sitter högst mellan i/o och CPU)?

Om endast ett minne: prova alla platser
Om alla 4: kolla deras serienummer och installera parvis i var annan slot.

Fungerar inte detta montera om moderkortet och installera endast ett minne, prova ALLA minnen ett i taget på VARJE plats -Utan extra kort eller kablar. Endast CPU POWER + ATX24 från nätaggregatet.

Vad har dom 2 led siffrorna för värde (något mellan 00 och FF(255)).

Båda strömkablarna sitter i som de ska.
Har testat alla minnen ett i taget på varje plats med samma resultat som tidigare.

Enda skillnaden är att tidigare hoppade alla möjliga siffror omkring på den 2-delade mini-skärmen på moderkortet – när jag bara kör ett enda minne står det först b2 ett par sekunder för att sedan hoppa till d7 och sen händer inget mer på den heller..

Led-siffrorna hoppar runt och visar en hel flock med siffror – inte bara ett tal statiskt så att säga. Har försökt förstå vad alla dessa siffror innebär med hjälp av moderkortets manual men det övergår mitt förstånd tyvärr.

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1286281
december 29, 2012 - 11:36 f m
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag iallafall lyckats få igång allt och installerat operativsystemet.
(Problemet att datorn vägrade starta har alltså med grafikkortet att göra. Det höga tjutet indikerade bara att kortet satt i moderkortet men saknade ström..)

Grafikkortet fortsätter dock att bråka med mig. Så fort jag kopplar in det så vägrar datorn att starta.
Funderar på om det är något med strömkablarna kanske.. Valde bara 2 passande på måfå ur den stora hög av PCIe-kablar jag hade – minns tyvärr inte vilken/vilka kablar jag hade när kortet satt i den gamla riggen..

Skillnaden är dock att mellan den gamla PSU:n och grafikkortet fick jag själv koppla 2 st strömkablar. I det nya som jag har nu finns en fast kabel från PSU:n så jag kan bara koppla in en kabel själv..
Ändå lyckas jag misslyckas..

thunderwolf
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
Member Since:
april 10, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1286292
december 29, 2012 - 1:14 e m
sp_Permalink sp_Print

OBS! Grundproblemet löst då det var grafikkortet som gjorde att datorn vägrade starta. När grafikkortet är helt bortkopplat från lådan och skärmen kopplas till den interna grafikkretsen funkar allt finfint. Vad som orsakar grafikkortsproblemet vet jag dock ej.
OBS!

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
316 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL