BIOS laddar inte (MSI Z77a-s01) | Felsökning | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
BIOS laddar inte (MSI Z77a-s01)
This topic is locked
Pontus Holmén
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
Member Since:
juli 31, 2015
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 31, 2015 - 3:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Sitter på ett MSI z77a-s01 moderkort som har börjat knasa rejält sedan jag bytte grafikkort. (Från GTX 660 till GTX 980).
Det jag upplever är B2-skärmen (Det är ett blinkande understreck till toppen av vänster och så står det först A2 som skiftar till B2 längst ner till höger.)
Under tiden denna skärmen laddar kan jag trycka de vanliga knapparna, DEL, F11 för boot meny osv.
Trycker jag DEL (för BIOS) så står det entering setup en bra stund, skärmen är säkert 2 minuter lång innan något bootar alls.
Till slut så händer något, precis som om BIOS skall ladda, förutom att skärmen blir helt svart istället och inget alls går o trycka på.
Note; om jag väljer att inte ladda BIOS, utan gå direkt till OS så laddar den i ca 3 min, sen kommer någon färgglad bild upp i typ 0.3 sekunder, sen bootar Windows.

Det jag testat:
Flasha BIOS, gjort genom MSI’s control center från Windows.
Resetta BIOS genom att ta ut batteriet. Här händer också något kul, iom att jag inte märkte någon skillnad när jag återställde BIOS, så tänkte jag att jag skulle testa köra datorn helt utan BIOSbatteri. Sanningen är att det funkar och att jag faktiskt skriver denna post nu utan batteri. Jag märkte då ingen skillnad heller i bootprocessen.

Har någon en aning på hur jag kan lösa detta mysterium?
Det jag skall testa härnäst är att flasha via USBminne, får dock se om jag ens kommer in i bootmenu. 😀

EDIT
Kommer inte in i bootmenu

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1297561
augusti 2, 2015 - 8:35 f m
sp_Permalink sp_Print

Tjena!
Prova att koppla ur alla dina lagringsenheter (CD, DVD, HDD, SSD, USB) och testa igen. Ditt problem låter som ett klassiskt ”disk som sitter i men som ändå inte vill funka” problem.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
82 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL