folding på is | Distributed Computing | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
folding på is
This topic is locked
Avatar
-PrE-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 30
Member Since:
april 27, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 7, 2009 - 4:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Om ni funderar på varför jag inte foldat på ett tag nu är pga följande.

Tänkte varva ner nu innan slutelräkningen kom, som nu hamnade på strax över 13k ..

Vilket leder till att jag kommer inte folda den närmsta tiden som det ser ut nu alla fall. Vet att den större delen av det är pga. uppvärmning etc. Men väntar med foldingen till att jag installerat ved panna så jag får ner kostnaden.

Mvh /-PrE-

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
Member Since:
januari 12, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213121
januari 7, 2009 - 4:21 e m
sp_Permalink sp_Print

har ungefär samma här:( har förlorat 3 platser:( men men:)

Avatar
lindén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 400
Member Since:
januari 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1213123
januari 7, 2009 - 4:24 e m
sp_Permalink sp_Print

ojoj 13k :cy: det va inte lite det, då kan jag förstå att du stänger av vad som går.
hoppas du kommer tillbaks snart, du är ju en av dom som producerar mest vilket behövs om vi ska komma någonvart :hrm:

Murak
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 190
Member Since:
september 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1213128
januari 7, 2009 - 4:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Oj, läskig elräkning… Vedpanna rockar dock och om du kört elpatron tidigare så kommer elräkningen vara roligare att få efter att du börjat köra ved istället. Det hade varit roligt att se bilder på anläggningen sen när den är klar.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213129
januari 7, 2009 - 4:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Du gör vad du kan och 13K är inte lite att betala , ser fram emot din comeback 🙂 . Tills dess ska jag skörda platser i mitt eget lilla tempo 😀

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1213130
januari 7, 2009 - 4:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Själv kör man endast på laptopen med C2D P7350, servern med P4 2,5GHz och emellanåt grabbens AMD X2 3600+ Ger inte speciellt mycket.
Sålde ju spelriggen före jul, och tycker jag klarar mej bra med laptopen så länge.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213131
januari 7, 2009 - 4:59 e m
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Själv kör man endast på laptopen med C2D P7350, servern med P4 2,5GHz och emellanåt grabbens AMD X2 3600+ Ger inte speciellt mycket.
Sålde ju spelriggen före jul, och tycker jag klarar mej bra med laptopen så länge.

Alla foldare, stora som små bidrar ju på sitt eget lilla sätt. 🙂

Cirap
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
december 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1213137
januari 7, 2009 - 5:11 e m
sp_Permalink sp_Print

sheisse, det var ingen liten räkning.

annars, om du satsar fett på foldingen, kanske du blir Månadens Mecenat igen, och får din lilla Vedpanna i pris 😉

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1213138
januari 7, 2009 - 5:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Värme ingår i vår nya lägenhet, men jag betalar inte elräkningen… Värmer på lite extra för den goda sakens skull. Synd att inte grafikkort fuktar luften också, har typ 3% luftfuktighet hos mig.

Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1213144
januari 7, 2009 - 6:14 e m
sp_Permalink sp_Print

😮 13 lax shit!

Bor för tillfället i barack pga renovering o stambyte.. så har inte plats för några burkar..

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1213145
januari 7, 2009 - 6:27 e m
sp_Permalink sp_Print

-PrE- wrote: Vet att den större delen av det är pga. uppvärmning etc.

Med elvärme då?
I så fall är det ju bara win-win att folda, all ström datorn slukar blir ju nämligen till värme. 🙂

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213205
januari 8, 2009 - 12:39 f m
sp_Permalink sp_Print

Barack Elixyr:

Är du släkt med Barack Obama? wink

-PrE-:

Funderat på att skaffa egna små vindsnurror? Finns såna som man inte behöver bygglov till. Eller kanske solceller som kyls med vatten? Då får man både el och varmvatten. Dock bara varmvatten på sommarhalvåret.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213270
januari 8, 2009 - 4:43 e m
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Barack Elixyr:

Är du släkt med Barack Obama? wink

-PrE-:

Funderat på att skaffa egna små vindsnurror? Finns såna som man inte behöver bygglov till. Eller kanske solceller som kyls med vatten? Då får man både el och varmvatten. Dock bara varmvatten på sommarhalvåret.

Du menar vinter? 😕

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1213272
januari 8, 2009 - 4:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Du menar vinter? 😕

Ingen aning om vad han yrar om :P. Men jag antar han menar att om använder båder solceller (som ger ström) och solpanel (som värmer vatten) får man bara varmvatten från solpanelen på sommaren, solcellen fungerar både sommar och vinter. Men solceller som ger mycket effekt är så dyrt att det inte är ett alternativ.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213273
januari 8, 2009 - 4:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Ingen aning om vad han yrar om :P. Men jag antar han menar att om använder båder solceller (som ger ström) och solpanel (som värmer vatten) får man bara varmvatten från solpanelen på sommaren, solcellen fungerar både sommar och vinter. Men solceller som ger mycket effekt är så dyrt att det inte är ett alternativ.

mm, men kanske kan han vrida ner värmen hemma lite grand o se om han kan värma upp resterande grad/er med datorerna? 🙂

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213275
januari 8, 2009 - 4:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Du menar vinter? 😕

Nopp. På vintern är ju inte solen så stark, så solcellerna blir inte varma. På sommaren kan de även i Sverige bli överhettade å då gå sönder eller ge sämre effekt. Speciellt om man har reflektorer runt solcellerna.
Om man kombinerar det med jordvärme kan man pumpa ner värmen i jorden på sommaren så att den lagras tills vintern. Bor man där det finns fjärrvärme skulle man kanske även kunna leverera värmen ut på nätet.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1213276
januari 8, 2009 - 4:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: mm, men kanske kan han vrida ner värmen hemma lite grand o se om han kan värma upp resterande grad/er med datorerna? 🙂

Med vad, datorn? 🙄
Normalt har man ju termostater som sköter regleringen, så om datorn värmer upp ett rum bör ju således elementen (eller vad som sköter uppvärmingen) värma mindre.

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213277
januari 8, 2009 - 4:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Det finns solceller som har ett extra lager bakom där det rinner vatten och tar åt sig värmen från solcellerna. Vattenkylning för solceller alltså, de mår inte bra av värme.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213278
januari 8, 2009 - 5:01 e m
sp_Permalink sp_Print

emokid wrote: Nopp. På vintern är ju inte solen så stark, så solcellerna blir inte varma. På sommaren kan de även i Sverige bli överhettade å då gå sönder eller ge sämre effekt. Speciellt om man har reflektorer runt solcellerna.
Om man kombinerar det med jordvärme kan man pumpa ner värmen i jorden på sommaren så att den lagras tills vintern. Bor man där det finns fjärrvärme skulle man kanske även kunna leverera värmen ut på nätet.

Det där är dyra grejer du pratar om, laugh

Snorch: tänkte inte på det embarassed

edit: personligen tycker jag mest om bergvärme 🙂

Avatar
emokid
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
april 13, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1213281
januari 8, 2009 - 5:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Bergvärme är skitsmart igentligen. Varför ska vi elda en massa dyra saker när vi bor på ett eldklot!
Btw så ska elbolaget Sheab bygga kommersiellt hållbar solcellsanläggning ganska snart. Vilket enligt mig är ganska galet ur resurssynpunkt. Det kommer nämnligen bli brist på kisel i framtiden. Å vart är det mest effektivt och lämpligast att placera solceller, Sverige eller Namibia…

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
163 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL