Folding går extremt långsamt, varför? | Distributed Computing | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Folding går extremt långsamt, varför?
This topic is locked
Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 19, 2009 - 8:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Installerade precis gpu clienten på min dator, men det går extremt långsamt. När jag öppnar upp program fönstret så rullar det på i ca 10s sen stannar det i 5s sen börjar det snurra igen i ca 10s sen börjar det om..

Varför?

Jag har en e7300 som går i 3.9ghz och ett 8800gt samt 4gb ram.

Cirap
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
december 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221524
mars 19, 2009 - 8:16 e m
sp_Permalink sp_Print

samma för många.

Installera FahMon, eller behåll fönstret minimerat och för muspekaren över ikonen för att kolla så att det snurrar på

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
Member Since:
maj 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1221525
mars 19, 2009 - 8:17 e m
sp_Permalink sp_Print

program fönstret? vilken klient kör du? (tray eller console) eller är det kanske att det aldrig går igång? vad står det?

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221527
mars 19, 2009 - 8:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: samma för många.

Installera FahMon, eller behåll fönstret minimerat och för muspekaren över ikonen för att kolla så att det snurrar på

Installerade Fahmon men hur funkar det? Måste jag ha den ”vanliga” clienten igång i bakgrunden?

edit: När jag har den vanliga clienten ,som det står om i den här forumdelen, igång samtidigt som Fahmon så händer det inget alls i Fahmon men i den vanliga clienten så håller den på so mvanligt

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
Member Since:
maj 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1221528
mars 19, 2009 - 8:41 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Installerade Fahmon men hur funkar det? Måste jag ha den ”vanliga” clienten igång i bakgrunden?

edit: När jag har den vanliga clienten ,som det står om i den här forumdelen, igång samtidigt som Fahmon så händer det inget alls i Fahmon men i den vanliga clienten så håller den på so mvanligt

Fahmon visar bara poängen när du har klarat av minst 3 % av projektet

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221530
mars 19, 2009 - 9:14 e m
sp_Permalink sp_Print

kacktjarn wrote: Fahmon visar bara poängen när du har klarat av minst 3 % av projektet

Jaha men hur får jag den att jobba med projektet hela tiden istället för lite då och då?

kacktjarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 468
Member Since:
maj 29, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1221532
mars 19, 2009 - 9:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Jaha men hur får jag den att jobba med projektet hela tiden istället för lite då och då?

Förstår inte riktigt vad du menar är det fahmon eller klienten du menar. Vilken klient kör du? och vad står det där?

Cirap
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4230
Member Since:
december 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221534
mars 19, 2009 - 9:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Jaha men hur får jag den att jobba med projektet hela tiden istället för lite då och då?

den jobbar hela tiden med projekten, det är bara updateringen av den grafiska delen som är seg. Stäng det fönstret och ha bara klienten igång i Tray.

För att vara säker på att den verkligen jobbar kan du använda FahMon (eller något program som visar GPU belastning, t.ex GPU-Z)

Starta Fahmon, högerklicka i fönstret, Lägg till klient. Starta folding klienten. efter ett tag visar den att status, hur långt den har kommit, hur lång tid det är kvar på WU’n och hur många PPD du ligger på

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221546
mars 19, 2009 - 10:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Cirap wrote: den jobbar hela tiden med projekten, det är bara updateringen av den grafiska delen som är seg. Stäng det fönstret och ha bara klienten igång i Tray.

För att vara säker på att den verkligen jobbar kan du använda FahMon (eller något program som visar GPU belastning, t.ex GPU-Z)

Starta Fahmon, högerklicka i fönstret, Lägg till klient. Starta folding klienten. efter ett tag visar den att status, hur långt den har kommit, hur lång tid det är kvar på WU’n och hur många PPD du ligger på

Verkar som att det rullar på nu! 🙂
Men om man ska vara riktigt seriös hur gör jag då för att folda så effektivt som möjligt, är det bäst att köra en cpu samt en gpu variant eller är det bäst att bara köra en av dom på datorn? Isåfall hur vet jag vilken som ger mig mest ?

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1221549
mars 19, 2009 - 10:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Verkar som att det rullar på nu! 🙂
Men om man ska vara riktigt seriös hur gör jag då för att folda så effektivt som möjligt, är det bäst att köra en cpu samt en gpu variant eller är det bäst att bara köra en av dom på datorn? Isåfall hur vet jag vilken som ger mig mest ?

GPU ger mest PPD i ditt fall, men kör du console varianterna av bägge (den som är bara en textruta när den är igång) så kan du köra båda samtidigt utan förlust eller för segt system.

Om du klockar kortet så satsa på shader överklockning obundet till core frekvens.

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1221550
mars 19, 2009 - 10:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: GPU ger mest PPD i ditt fall, men kör du console varianterna av bägge (den som är bara en textruta när den är igång) så kan du köra båda samtidigt utan förlust eller för segt system.

Om du klockar kortet så satsa på shader överklockning obundet till core frekvens.

Tack tack!
En till fundering bara, kan man klocka shadersna på ett ati 4670 eller är det bara ”vanliga” core och mem som går att klocka på ati korten?

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
juli 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1221838
mars 23, 2009 - 1:16 f m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Tack tack!
En till fundering bara, kan man klocka shadersna på ett ati 4670 eller är det bara ”vanliga” core och mem som går att klocka på ati korten?

Core och shader frekvenserna är låsta till varann på Ati kort, så om du klockar coren på ett ATi kort så kommer shaderenheterna att klockas.

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1222237
mars 27, 2009 - 4:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Nu har jag försökt kommit igång med console versionen men den funkar ännu sämre.

När jag låser cpu foldingen så den max kan ta 70% av cpun så ska det ta 34dagar innan ett gromacs projekt är klart. Efter lite googlande så ska det tydligen vara ett snabbt projekt:S

Gpun ska då ta ca 2-3dagar med ett 5904 projekt.

Varför går det så grymt långsamt?
Cpun körs i 3.5ghz och grafikkortets core i 650 och shader i 1900

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
juli 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1222238
mars 27, 2009 - 4:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Nu har jag försökt kommit igång med console versionen men den funkar ännu sämre.

När jag låser cpu foldingen så den max kan ta 70% av cpun så ska det ta 34dagar innan ett gromacs projekt är klart. Efter lite googlande så ska det tydligen vara ett snabbt projekt:S

Gpun ska då ta ca 2-3dagar med ett 5904 projekt.

Varför går det så grymt långsamt?
Cpun körs i 3.5ghz och grafikkortets core i 650 och shader i 1900

Ja det låter verkligen som att du har problem med din folding. Vad har du för operativsystem?
Är det både GPU och CPU foldingen som strular eller är det bara CPU?
Ställ in klienten på 100% istället, den anpassar sig så du ska inte behöva oroa dig för att den kommer sega ner datorn. Om du tycker den begränsar GPU foldingen så används WinAFC.

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1222241
mars 27, 2009 - 5:07 e m
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Ja det låter verkligen som att du har problem med din folding. Vad har du för operativsystem?
Är det både GPU och CPU foldingen som strular eller är det bara CPU?
Ställ in klienten på 100% istället, den anpassar sig så du ska inte behöva oroa dig för att den kommer sega ner datorn. Om du tycker den begränsar GPU foldingen så används WinAFC.

Vista 64bit.

Jag körde ju bara gpu clienten förut och då gick det fortare än vad den gör nu. Cpun ger 191.3PPD :cy:

Gpun gör 1% på ca 12min verkar det som nu, är det normalt? 650mhz på coren och 1888 på shadern, kör ett projekt 5904.

Winfac är det istället för folding@home’s gpu client?

edit: Verkar som att den använder max ca 45-50% av cpun:S

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
juli 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1222328
mars 28, 2009 - 6:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: Vista 64bit.

Jag körde ju bara gpu clienten förut och då gick det fortare än vad den gör nu. Cpun ger 191.3PPD :cy:

Gpun gör 1% på ca 12min verkar det som nu, är det normalt? 650mhz på coren och 1888 på shadern, kör ett projekt 5904.

Winfac är det istället för folding@home’s gpu client?

edit: Verkar som att den använder max ca 45-50% av cpun:S

Har du lagt till -smp flaggan? Om du inte lägger till den så kör den bara på en kärna.

Angående grafikkortet så är det också galna siffror. Mitt är inte ens klockat lika högt men får 6min per frame.

WinAFC är ett program som ställer in prioriteten på klienterna, om du vill prioritera GPU högre tex. Men jag tror inte du behöver använda dem i det här fallet.

Avatar
Emil Wadell
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3460
Member Since:
november 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1222358
mars 28, 2009 - 10:09 e m
sp_Permalink sp_Print

this wrote: Har du lagt till -smp flaggan? Om du inte lägger till den så kör den bara på en kärna.

Angående grafikkortet så är det också galna siffror. Mitt är inte ens klockat lika högt men får 6min per frame.

WinAFC är ett program som ställer in prioriteten på klienterna, om du vill prioritera GPU högre tex. Men jag tror inte du behöver använda dem i det här fallet.

-smp hade jag visst inte lagt till. Tvivlar dock på några extrema skillnader:/ Blir nog att jag får lägga ner foldingen då den knappt orkar få ut dom innan deadlinen :cy:

Får väl köra gamla hederliga seti@home istället, det sviker aldrig! laugh

this
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1179
Member Since:
juli 4, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
1222429
mars 29, 2009 - 2:56 e m
sp_Permalink sp_Print

Snowman89 wrote: -smp hade jag visst inte lagt till. Tvivlar dock på några extrema skillnader:/ Blir nog att jag får lägga ner foldingen då den knappt orkar få ut dom innan deadlinen :cy:

Får väl köra gamla hederliga seti@home istället, det sviker aldrig! laugh

-smp flaggan gör stora skillnader, Minst dubbla PPD. Du har ju inte direkt någon dålig burk så det verkar konstigt att du får så dåliga värden

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online: AlexWedyQR AlexWedyQR, AustinerRJ AustinerRJ
320 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL