Vill bara berätta... | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill bara berätta...
This topic is locked
Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
maj 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
maj 7, 2007 - 7:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej alla glada människor!
Ville bara upplysa om att man inte är så odödlig som man kan tro…

Natten mellan 23-24 april fick jag några grova EP-anfall varför min stackars sambo ringer efter en ambulans och jag får åka in till akuten. Har aldrig haft nåt liknande innan. På tisdag gjordes en skiktröntgen varefter jag får veta att jag har en hjärntumör…

Den är troligen elakartad och ca 6,5 cm i diameter och ska operaras bort med strålning som kompletterande behandling efteråt.
Den 21 maj ska jag ner på första besöket till Sahlgrenska, när operationen blir vet jag inte.
Jag får inte köra bil längre pga EP-risken. Och jag vet inte vad det blir för följder av att operera i hjärnan, kan ju bli problem med talet, rörelse och känsel. (De centra som ligger närmast tumören).

Men vad fan! Kom igen bara! Det ska man väl klara!
Men önska mig gärna lycka till…

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
augusti 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1135432
maj 7, 2007 - 7:55 e m
sp_Permalink sp_Print

Fyfan, jag skulle antagligen bli helt förstörd om jag fick veta något sådant hänt mig. Hoppas du kryar på dig, och får bort den hemska tumören.

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1135436
maj 7, 2007 - 8:02 e m
sp_Permalink sp_Print

shit, det är så att jag måste se efter gång på gång för att försäkra mig om att det inte är 1 april.
6.5cm i diameter i hjärnan är brutalt stort :S
jag känner dig inte, varför ska jag bry mig?
varför blir jag alldeles deppig och tårögd, jag börjar nästan grina (jag är helt seriös)

vi får hoppas att läkarna vet vad dom gör och att du blir helt återställd efter operationen.

hur lång tid efter operationen behöver man vara kvar på sjukhuset?, det måste ju vara ett ganska så stort ingrepp att operera i hjärnan men jag undrade mest om det är så att man vaknar efter operationen pratar lite med läkarna och sedan går därifrån eller om man ligger där på observation i några dagar.

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
augusti 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1135437
maj 7, 2007 - 8:04 e m
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote:
jag känner dig inte, varför ska jag bry mig?

För att du, min vän, inte är helt pantad i skallen som många av Fragbiteungarna som intagit forumet är. Empati for the win.

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
maj 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1135441
maj 7, 2007 - 8:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack ska ni ha!

6,5 cm var tydligen inte så vansinnigt stort, men den hade av nån anledning blivit lite svullen, därav mitt anfall då…

Om allt går bra så blir jag liggande på Sahlgrenska i 1-3 veckor, sen ytterligare 1-3 veckor på ”mitt” sjukhus, i Lidköping.

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
Member Since:
juni 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1135444
maj 7, 2007 - 8:19 e m
sp_Permalink sp_Print

hoppas det ordnar sig…tur att dom upptäckte den i tid, min farfars far fick halva skallen bort opererad och dog några månader därefter. så frös han konstand under den tiden och var förlamad och hade vissa andra krämpor förståeligt nog!

hymer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1188
Member Since:
maj 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1135446
maj 7, 2007 - 8:20 e m
sp_Permalink sp_Print

Du fixar det polarn…Va Stark…Tappa Inte Hoppet…

//Jocke

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1135447
maj 7, 2007 - 8:21 e m
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: hoppas det ordnar sig…tur att dom upptäckte den i tid, min farfars far fick halva skallen bort opererad och dog några månader därefter. så frös han konstand under den tiden och var förlamad och hade vissa andra krämpor förståeligt nog!

kanske inte rätt tråd/tillfälle att disskutera det, men då skulle det inte vara helt fel med dötshjälp. :/

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1135448
maj 7, 2007 - 8:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Lycka till, hoppas du övervinner tumören!

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
augusti 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1135449
maj 7, 2007 - 8:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Är inte 6.5 CM större än en golfbolls diameter? :/
”A ball must not weigh more than 1.62 ounces and must not have a diameter less than 1.68 inches.”
1.68 Inches = 4.2 CM?

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
maj 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1135452
maj 7, 2007 - 8:57 e m
sp_Permalink sp_Print

God Speed, inte den roligaste nyheten

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
Member Since:
maj 2, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1135456
maj 7, 2007 - 9:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är sånt här man aldrig hoppas få se när man klickar på en vanlig oskyldig länk.
Jag har stor erfarenhet av cancer i min familj, både hemska och glädjande sådana. Min lillasyster gick nyligen bort i en mycket sällsynt och aggressiv form av äggledarcancer. Det är den främsta orsaken till att jag själv fortfarande går på halvfart som bäst. Samtidigt så har min mamma haft elakartad tjocktarmscancer två gånger och överlevt båda. Den senaste operationen för henne var 1999.
Förutom ett självklart lycka till och krya på dig så är det främst en sak jag vill förmedla till dig mattan, sprunget ur egen erfarenhet.
Viljans makt är ovärderlig i sådana här fall. Att vägra ge vika för sjukdomen under några som helst omständigheter kan ofta göra mer för ett tillfrisknande än något som läkarvetenskapen idag har att erbjuda.
Den som vill leva har svårt för att dö…ha gärna det i bakhuvudet.
Nu går jag också kanske händelserna i förväg, men skulle det längre fram visa sig att de efterbehandlingsmetoder (strålning, cytostatika mm) inte ger önskat resultat så har jag information om nya behandlingsmetoder baserade på genterapi (där man använder sig av kroppens eget immunförsvar i första hand). Detta har inte blivit godkänt i Sverige än, men är på stor frammarsch, framförallt Kina ligger mycket långt fram på detta område. Sök på ”Gendicine” på Google.
Men som sagt, detta är att gå händelserna i förväg. Du skriver att den ”troligen” är elakartad. Kanske är det mycket bättre än så.
Jag önskar dig och din familj all lycka till. Är det något du undrar över så PM:a bara.
/Stefan

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
Member Since:
juni 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1135463
maj 7, 2007 - 9:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Hårt att höra, men var stark så klarar du det, du har hela NH och massa andra som stöttar dig 🙂

Sorry för offtopic, men snacka om dålig dag, 2 ledsamma trådar med 4 minuters mellanrum 🙁

skiroy
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
september 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1135465
maj 7, 2007 - 9:50 e m
sp_Permalink sp_Print

mattan wrote: Lite kortad text

På’t bara!
Med vilja och lite jäklar anamma samt gott humör ska det gå.
Precis som Stege säger så är viljan ovärderlig.
Lycka till mannen. 🙂

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1135471
maj 7, 2007 - 10:53 e m
sp_Permalink sp_Print

mattan wrote: Men vad fan! Kom igen bara! Det ska man väl klara!

Det e rätt inställning!
Med den kommer du långt.

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
Member Since:
juli 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1135475
maj 7, 2007 - 11:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan väll tända ett ljus om mer förhoppningar för dig. Min far opererade hjärnan för ungefär 4 år sedan, då han hade ett tumör stort som en tennis boll i huvudet. Som gjorde att t.ex hans ben rörde sig och skakade av sig själv. Han genomgick sin operation utan några större problem, Det jobbigaste var nog att han fick rätt kraftiga EP anfall strax efter operationen, men det hade dom sagt till honom att det var ganwska vanligt efter en så stor operation.

Nu för tiden har han inga problem längre och känner knappt av det han råkade ut för. Han är dock känsligare än vanligt om man reser sig för snabbt upp . och han kan även ibland känna som ett litet pressande tryck i skallen där dom opererade. Han fick även äta Waran (blodförtunnande) ett tag efter operationen.

Men i kort och gott så har han inte haft några som hellst större problem efter allt.

Sen kan det ju gå olika för olika personer. Men med tanke på dagens medicinska kunskap så tror jag nog att det kommer gå suveränt för dig.

Lycka till!

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1135481
maj 8, 2007 - 4:37 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag delade rum med en kille uppe Uppsala när jag låg inne och väntade på min operation. Exakt samma sak hände honom. Hag var på jobbet och sen helt plötsligt fick han ett EP-anfall och föll ihop. De körde han till sjukhuset röntgade honom och kom fram till att han hade en hjärntumör.

Operationoen gick snabbt och smärtfritt. Han var på benen direkt efteråt och fick inga som helst men från operationen. Det tror jag inte du heller kommer få. De nämner alltid riskerna inför en sådan här operation i och med att kan hända, men vi har världens bästa kirurger, du behöver inte oroa dig.

Det som tar på krafterna i ett sådant här läge är den övriga behandlingen. Nu vet jag inte exakt vad du kommer få för behandling, men det är bara att härda ut. 🙂

Krya på dig.

EDIT:

Kan tillägga att även om de kallar den elakartad så är det snällare än det kan låta. De skulle inte ge dig en sådan här chans om det vore riktigt illa. Du kommer att ta dig genom detta 🙂

//Andreas

Avatar
mattan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1457
Member Since:
maj 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1135495
maj 8, 2007 - 6:58 f m
sp_Permalink sp_Print

Tack ska ni ha allihopa!
Det känns skönt att höra att ni trots att ni inte känner mig bryr er.

Bara så att ni vet så kommer ni fan inte slippa mig bara för det här! Jag ger mig aldrig, vet ju hur mycket viljan betyder i sånt här.

Fredrik Håkansson
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8296
Member Since:
augusti 20, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1135497
maj 8, 2007 - 7:15 f m
sp_Permalink sp_Print

mattan wrote: Bara så att ni vet så kommer ni fan inte slippa mig bara för det här! Jag ger mig aldrig, vet ju hur mycket viljan betyder i sånt här.

That’s the spirit!

Kämpa på bara

Alex aka NH|WiggeR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2067
Member Since:
juni 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1135498
maj 8, 2007 - 7:28 f m
sp_Permalink sp_Print

Tråkig läsning.

Härda ut och kämpa för guds skull…
Allt kommer att gå fint, många som klara den typen av operationer numera.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
313 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL