Vetenskapstråden | Sida 50 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vetenskapstråden
This topic is locked
Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1238524
december 1, 2009 - 8:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Inga problem att ha större batterier, spänningen är ju fortfarande densamma. Lite som att sätta ett större nätagg i en dator, det finns bara en större reserv att ta av om det skulle behövas.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1238561
december 2, 2009 - 11:35 f m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Inga problem att ha större batterier, spänningen är ju fortfarande densamma. Lite som att sätta ett större nätagg i en dator, det finns bara en större reserv att ta av om det skulle behövas.

Som jag trodde med andra ord, tack!

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
februari 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1241121
januari 12, 2010 - 5:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Järn avmagnetiseras då det smälter, hörde jag idag på radion. Är det sant?

Isf hur funkar det med jordens magnetfält för järnet som skapar det är ju smält, eller?

Coalan
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
augusti 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1241122
januari 12, 2010 - 5:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Kärnan har en yttre och inre del, där den yttre är smält men den inre är fast pga trycket

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
februari 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1241124
januari 12, 2010 - 5:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Okej, så smält järn är inte magnetiskt? Vid vilken temp är det inte magnetiskt längre?

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1241128
januari 12, 2010 - 6:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Järn tappar magnetismen när det går från fast till flytande. Det beror på att atomerna inte är organiserade enligt ett fast mönster längre.

Det smälter vid 1808 K (1535 °C)

//Andreas

Avatar
Jonas Fallenius
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
oktober 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1241141
januari 12, 2010 - 9:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: Kärnan har en yttre och inre del, där den yttre är smält men den inre är fast pga trycket

Är det inte rörelsen som skapar magnetismen?

EDIT:

Så enligt detta har både Coalan och Delph1 fel :bok:

Wikipedia wrote: Jordens magnetfält liknar fältet från en magnetisk dipol (exempelvis en stavmagnet), men denna likhet är bara ytlig. Magnetfältet hos en stavmagnet, eller någon annan typ av permanentmagnet, skapas av ordnade spinn hos järnatomerna. Jordens kärna, däremot, är varmare än 1043 K, vilket är curietemperaturen då spinnet hos järnatomerna blir slumpmässiga, och materialet saknar permanent magnetfält. Jordens magnetfält orsakas därför inte av magnetiserat järn utan istället av elektriska strömmar i den flytande yttre delen av kärnan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/J…..agnetfält

Coalan
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
augusti 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1241146
januari 12, 2010 - 9:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Var har jag fel, jag undvek att svara på frågan om magnetfältet medvetet. :E
Jag hade för mig om att det var den flytande som skapade magnetfältet iom de omkastningar av magnetfältet som sker etc, men det var inget jag hade någon koll på. 😉

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1241150
januari 12, 2010 - 10:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Bogus wrote:
[quote=Wikipedia]Jordens magnetfält liknar fältet från en magnetisk dipol (exempelvis en stavmagnet), men denna likhet är bara ytlig. Magnetfältet hos en stavmagnet, eller någon annan typ av permanentmagnet, skapas av ordnade spinn hos järnatomerna. Jordens kärna, däremot, är varmare än 1043 K, vilket är curietemperaturen då spinnet hos järnatomerna blir slumpmässiga, och materialet saknar permanent magnetfält. Jordens magnetfält orsakas därför inte av magnetiserat järn utan istället av elektriska strömmar i den flytande yttre delen av kärnan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_magnetfält

Markerat för tydlighet.

Frågan var:

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Okej, så smält järn är inte magnetiskt? Vid vilken temp är det inte magnetiskt längre?

Jag svarade:

Delph1 wrote: Järn tappar magnetismen när det går från fast till flytande. Det beror på att atomerna inte är organiserade enligt ett fast mönster längre.

Det smälter vid 1808 K (1535 °C)

//Andreas

Miss av mig att glömma curietemperaturen, men det är nog ändå rätt mycket överkurs att börja dra in paramagnetism i det hela för kråkans skull.

//Andreas

Avatar
Jonas Fallenius
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2669
Member Since:
oktober 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1241157
januari 13, 2010 - 7:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Miss av mig att glömma curietemperaturen, men det är nog ändå rätt mycket överkurs att börja dra in paramagnetism i det hela för kråkans skull.

//Andreas

Jag uppfattade ditt svar på kråkans fråga som 1808 K, vilket enligt wikipedia ska vara 1043 K, det var det jag syftade på när jag sa att du hade fel, men var väl bara missuppfattat då.

Coalan wrote: Var har jag fel, jag undvek att svara på frågan om magnetfältet medvetet. :E
Jag hade för mig om att det var den flytande som skapade magnetfältet iom de omkastningar av magnetfältet som sker etc, men det var inget jag hade någon koll på.

Verkar som både jag och kråkan missuppfattade ditt svar då, jag trodde du syftade på att den fasta kärnan var den som skapade magnetfältet…

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
februari 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1241181
januari 13, 2010 - 6:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Svaret är mao att järnet förlorar magnetismen innan den övergår till flytande tillstånd. Det jag var mest nyfiken på.

Så vid typ 770 C är det inte magnetiskt längre och sen smälter det vid 1530 C.

Vad är ”paramagnetism ” och hur påverkar det?

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1241182
januari 13, 2010 - 7:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Paramagnetism existerar endast när ett yttre magnetfält läggs på och ligger i samma riktning som det yttre fältet. Typ 😉

//Andreas

ynz^^
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 388
Member Since:
februari 13, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1249461
maj 14, 2010 - 9:16 f m
sp_Permalink sp_Print

Hej
Har en snabb fråga ang. mekanik.

Om jag ställer en pinne på en vagn vilken sedan accelereras. Hur räknar jag ut momentet som blir av pinnens tröghet ?
Vet att Momentet=Tröghetsmoment*vinkelacc men eftersom det är en plan rörelse finns ju ingen vinkelacc.

Dry_Ice
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2611
Member Since:
juli 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1250674
maj 28, 2010 - 9:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Kryper till korset…

Pluggar en matte e kurs och lyckas inte lösa 2 tal, har suttit hela dagen och bli KNÄPP

[Bilden hittades inte]

[Bilden hittades inte]

Skulle bjudit på kaffe och kanelbulle till den som hjälper mig om ni bodde nära…

Fantoon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 614
Member Since:
maj 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1253979
augusti 17, 2010 - 6:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har ett annorlunda problem, en av mina katter, en ung och kastrerad hankatt blir väldigt uppspelt (hög) när han är i närheten av foto/fotopapper.

Symptom; Han blir ”helt till sig”, slickar på pappret och avslutar genom att tugga på det okontrollerat.

Någon som har en god idé på vad som faktiskt finns i fotopapper och som orsakar detta beteende?

Tacksam om svar

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
februari 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1254231
augusti 23, 2010 - 10:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Hur lån tid tar det för syret att nå musklerna efter inandning?

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1254269
augusti 24, 2010 - 5:42 e m
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=-;1254309 wrote: Hur lån tid tar det för syret att nå musklerna efter inandning?

http://www.springerlink.com/co…..374106445/

Circulation time (Ct) between lung and periphery may be a surrogate for cardiac output, estimated here, for the most part, as the time between taking a breath of nitrogen and peripheral detection of a desaturation pulse. Use of pulse oximetry involves an internal, instrument delay; however, using the ear, we found shortening with exercise (12.1 ± 0.37 sec, at rest; 9.1 ± 0.25 sec at 100 watts), lengthening after β-blockade, and lengthening in patients with echocardiographic and clinical left heart failure (8 patients 16.2 ± 1.1 sec; 6 controls 12.0 ± 0.5 sec). Pulse oximetry failed, however, to discriminate heart failure from normal in several patients. In patients referred to a department of nuclear medicine for assessment of chest pain, pulse oximetry (finger and ear) showed unacceptable variability. Nuclide delays between lung and carotid artery correlated significantly with the reciprocal of gated SPECT estimated cardiac output (Qgs); not so, however, for lung to finger. In normal subjects, an old Waters fast response oximeter gave short, reproducible Ct estimates and a significant correlation with the reciprocal of (indirect Fick) cardiac output (Qif). The relationship for normal subjects was: Ct=0.28 x 60/Qif+2.8 sec (QifP slope < .001). in L min.;

//Andreas

Avatar
-=*ThE_cRoW*=-
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4679
Member Since:
februari 12, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1254356
augusti 26, 2010 - 3:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Så 12 sekunder give or take om man ligger och bänkar eller fattar jag fel?

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1254359
augusti 26, 2010 - 4:21 e m
sp_Permalink sp_Print

Något sådant jo, kortare om du rör lite på dig.

//Andreas

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
Member Since:
december 18, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1255746
september 27, 2010 - 10:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Det sitter två fångar i varsin ljudisolerad cell och blickar ut över fånggården. De ser 50% av gården var och de vet att det finns antingen 16 eller 18 träd ute på gården.
Varje dag kommer fångvaktaren och frågar fångarna ”Vill ni gissa på antalet träd?”
Gissar en av fångarna rätt släpps båda, gissar en fel blir dem inlåsta för evigt. Man kan även välja att passa.
Vakten kommer först till Fånge A och sedan till B om fånge A passar. Om båda passar återkommer vakten dagen därpå.
Fångarna kan inte samtala med varandra.

Kom upp med en lösning som ger rätt svar oavsett hur många träd som står på de olika sidorna av gården.

Jag är helt lost.. Hjälp är OTROLIGT uppskattat!

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
423 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL