Vetenskapstråden | Sida 5 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vetenskapstråden
This topic is locked
fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
september 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
652559
juni 24, 2004 - 10:05 f m
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: Om alla på NH skulle sälja sina datorer, hur många 50 öres-tuggummin skulle man kunna köpa då ?

exakt dubbelt så många som värdet av allas datorer i kronor. förutsatt att man inte får mängdrabatt.

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
Member Since:
februari 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
652571
juni 24, 2004 - 10:13 f m
sp_Permalink sp_Print

Jo, men det kan vi ju inte veta förrens vi vet hur mycket vi skulle få om alla sålde sina datorer, SEN kan jag ringa återförsäljarn och fråga ! 🙂

Starscream
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
februari 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
666347
juli 11, 2004 - 11:35 f m
sp_Permalink sp_Print

https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=88130

Hjälp mig är ni hygglo… blir tokig 🙂

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
681880
juli 29, 2004 - 10:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Wow! En tråd för mej! 🙂
Teknik, naturvetenskap, lingvistik, historia, … är mina specialområden. :bok:

/Olle

oxiswoofer
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2101
Member Since:
april 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699111
augusti 19, 2004 - 4:05 e m
sp_Permalink sp_Print

plz hjälp mig med detta:
[Bilden hittades inte]

min hjärna har stannat för idag.. :bok:

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
juli 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
699692
augusti 20, 2004 - 9:33 f m
sp_Permalink sp_Print

Detta var några år sedan för mej, men… ???

x^2 – 9x + 6 <> (x – 3/2)^2 – 3/4

x^2 – 9x + 6 = x^2 – 9x + (9/2)^2 – (9/2)^2 + 6 = (x – 9/2)^2 – 57/4 = (x – (9 + 57^½)/2)(x – (9 – 57^½)/2)
Släng in 3-an där du finner lämpligt…

/Olle

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
juli 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703165
augusti 24, 2004 - 8:21 e m
sp_Permalink sp_Print

angående Callisters tråd som blev låst:

Callister wrote: Jag fick hem en diagnos att göra i Matte A, jag tänker inte fråga er om svaren eftersom det ändå är en diagnos och jag ska göra det själv.
I vilket fall som helst är det ungefär som matten i Nian, men jag har glömt varenda liten grej! Gjorde ni också det?
Jag har aldrig varit ett snille i Matte men har alltid fixat det som skas utan några problem.

Såhär ser bladet ut

1. -15-2-10 =
2. -12 – (-9) – 0 =
3.
1/5 + 4/5 =
1/2 + 1/5 =
4. 1/5 – 1/4 =
5. 2/3 * 4/5 =
6. 15/20 / 5/3 =
7. 5/4 / 6 =

T.ex.
Kunde det i nian, om någon skriver hur man gör lär jag fatta.

Om ni har lust får ni gärna skriva hur man gör, ta med svar om ni vill, men jag kommer inte skriva ned det på diagnosen om jag inte fattar hur man får fram det.

/Matematisk underbarn

Kort guide till hur du räknar bråk 😉

språk ex. 4/5, där 4:an är täljaren (TAKET) och 5:an nämnaren (NERE)

När du ska addera och subtrahera måste du se till att bråken har en gemensam nämnare!

4. 1/5 – 1/4 = 4/20 – 5/20 = -1/20

Det jag gjorde var alltså att hitta den enklaste gemensamma nämnaren för de två bråken jag kunde, i detta fall vart det 20. Jag multiplicerar alltså både täljaren och nämnaren i de båda bråken så att nämnaren blir 20. Detta utan att värdet av någon av bråken ändras.

ex: 1/2 = 2/4 = 4/8… = 120/240 osv.

(1*4)/(5*4) = 4/20, (1*5)/(4*5) = 5/20

Sen är det bara att räkna ut att (4-5)/20 = -1/20.

När du multiplicerar så tar du egentligen bara (täljare*täljare) / (nämnare*nämnare)

ex. a/b * c/d = a*c / b*d

ex tal 5. 2/3 * 4/5 = (2*4)/(3*5) = 8/15

När du dividerar så finns det ett smart knep:

a/b / c/d = a/b * d/c, du byter alltså plats på täljaren och nämnaren i det hela stora talets ”nämnare” 5/3 (det du delar med) så du får ett tal du kan multiciplera, vilket du nu kan 😉

Kommer inte ihåg hur man bevisade det enkelt men det fungerar pga, a/b / c/d = a / (b*c) / d = (a*d) / b*c) eller som i tal 6. 15/20 / 5/3 = 15 / (20*5) / 3 = (15*3) / (20*5)

ex tal 6. 15/20 / 5/3 = 15/20 * 3/5 = (15*3) / (20*5) = 45/100 = 9/20

Med dessa kunskaper borde du kunna räkna ut resten själv!!!

på sista kan du tänka på att 6 = 6/1 och bara tillämpa knepet jag skrev där uppe!

Ska undervisa matte a,b och kanske lite c,d i höst. Läser en kurs i 3:an som heter pedagogisk ledarskap, hjälper 1:or och 2:or med matte 2h i veckan, ska bli fett skoj… älskar matte 😀

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709038
september 1, 2004 - 4:07 e m
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote:
Kan någon förklara hur man ”bryter ut”

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

Keffing
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
augusti 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709048
september 1, 2004 - 4:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man ”bryter ut”

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

meh här satt jag o klurade på hur man bryter ut 5x från 5xy-5x^y

jonte_power
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
december 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709051
september 1, 2004 - 4:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Kan någon förklara hur man ”bryter ut”

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

(förklara som om det vore för en 8-åring

jonte_power
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
december 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709057
september 1, 2004 - 4:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man ”bryter ut”

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg…

EDIT: jag e dum när det gäller matte

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709062
september 1, 2004 - 4:22 e m
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Dehman][quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man ”bryter ut”

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg…

EDIT: jag e dum när det gäller matte

Jadu, min lärare har präntat in det i ryggmärgen på mig det senaste året. :>

Vet inte hur jag ska förklara det :< Kan du inte be din lärare förklara? =)

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
Member Since:
augusti 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709084
september 1, 2004 - 4:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Om man bryter ut så mycket som möjligt ur 5xy-25x*y (*= upphöjt till 2)

får man

5xy(1-5x).

Du försöker hitta gemensamma tal, x o y självklart, och sen 5 (då 5*1 o 5*5 = 25)… DEssa ska sedan multipliceras med något vilket ska ge svaret…

jonte_power
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
december 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709343
september 1, 2004 - 9:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=jonte_power][quote=Dehman][quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man ”bryter ut”

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg…

EDIT: jag e dum när det gäller matte

Jadu, min lärare har präntat in det i ryggmärgen på mig det senaste året. :>

Vet inte hur jag ska förklara det :< Kan du inte be din lärare förklara? =)

nää.. vi har inga lärare.. eller asså bara föreläsningar.. om man inte fattar så får man typ skylla sig själv.. i enstaka fall kan läraren förklara enskilt.. men då måste man vara blond o ha stora bröst…

Izomatic wrote:
Om man bryter ut så mycket som möjligt ur 5xy-25x*y (*= upphöjt till 2)

får man

5xy(1-5x).

Du försöker hitta gemensamma tal, x o y självklart, och sen 5 (då 5*1 o 5*5 = 25)… DEssa ska sedan multipliceras med något vilket ska ge svaret…

Som sagt.. fattar fortfarande inte..

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
juli 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709400
september 1, 2004 - 10:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara påpeka att ni har teckent för ”upphöjt i” strax till vänster om enter.. 5xy-25(x^2)y är alltså ett bättre sätt att skriva det på…

När du bryter ut är det bara att sätta en parantes runt altt först och sen se vilka du kan sätta utanför parantesen men ändå få samma tal… i detta fall:

(5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y) bröt ut 5.
5(1y-5(x^2)y) = 5x(1y-5xy) bröt ut ETT x.
5x(1y-5xy) = 5xy(1-5x) bröt ut ETT y.

Nu ser du snart att du inte kan bryta ut något mera… för att du ska kunna bryta ut något måste allt i parantesen ha det ”gånger sig”

t.ex. när vi bröt ut 5 så kunde vi ta 5xy/5=xy och -25(x^2)y/5=-5(x^2)y, därav (5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y)

jonte_power
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
december 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
710033
september 2, 2004 - 6:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Tänkte bara påpeka att ni har teckent för ”upphöjt i” strax till vänster om enter.. 5xy-25(x^2)y är alltså ett bättre sätt att skriva det på…

När du bryter ut är det bara att sätta en parantes runt altt först och sen se vilka du kan sätta utanför parantesen men ändå få samma tal… i detta fall:

(5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y) bröt ut 5.
5(1y-5(x^2)y) = 5x(1y-5xy) bröt ut ETT x.
5x(1y-5xy) = 5xy(1-5x) bröt ut ETT y.

Nu ser du snart att du inte kan bryta ut något mera… för att du ska kunna bryta ut något måste allt i parantesen ha det ”gånger sig”

t.ex. när vi bröt ut 5 så kunde vi ta 5xy/5=xy och -25(x^2)y/5=-5(x^2)y, därav (5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y)

tack.. det va en vettig förklaring.. hinner inte titta mer på det nu.. e’re okej om jag PM’ar dig om jag har fler frågor?

Smirnoff
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
juli 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
715775
september 9, 2004 - 2:57 e m
sp_Permalink sp_Print

Läste artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polo…..nderType=2

Som var väldigt intressant.
De intressanta var när de jäfmörde ”byns” befolkning på över 1 mille med en svensk by som skulle motsvara 138 människor.

Hur har de lyckats räkna ut?

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
mars 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
716098
september 9, 2004 - 7:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Läste artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polo…..nderType=2

Som var väldigt intressant.
De intressanta var när de jäfmörde ”byns” befolkning på över 1 mille med en svensk by som skulle motsvara 138 människor.

Hur har de lyckats räkna ut?

Det bodde ju 20000-30000 pers i byn..

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
Member Since:
oktober 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
717271
september 10, 2004 - 8:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Det händer inte mycket i den här tråden.. är det ingen som behöver hjälp? wink

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
februari 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
717357
september 10, 2004 - 9:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Bara så att någon ska få nått att göra så skruver jag en liten inte alltför svår uppgift här:

Visa att från fyra godtyckliga punkter(A,B,C,D) i rummet som bildar en oregelbunden fyrhörning så kan man genom att sammanbinda mittpunkterna (Am,Bm,Cm,Dm) från vektorerna AB,BC,DC,AD få en romb.

Det som jag finner som läckerheten i denna uppgift är att man från dessa fyra punkter som ger en inte alltid plan fyrhörning får en romb som ligger i ETT plan…

jaja … dags för en lösning någon =D

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
272 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL