Var lagrar ni era videofilmer? | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Var lagrar ni era videofilmer?
This topic is locked
Anton Gustavsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
mars 29, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1
augusti 30, 2011 - 7:45 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej

Det är nya tider nu och äntligen har en riktig Digital Videokamera införskaffats här i huset. DOck vet jag inte riktgit var man ska lagra sina filmer idag. HD film tar extremt mycket plats och även om möjligheten finns att lägga dem på DVD skivor, så blir det väldigt många byten för väldigt lite film. Dessutom kan mitt AVCHD program bara bränna AVCHD filer, vilket Premiere pro inte kan renderera verkar det som.

Så vad föreslår ni? En simpel med bra plan skulle väl vara att köpa 2 st 2tb diskar (den ena som backup), men det blir ett förbannat skiftande och dessutom lite krångligt när man inte har en HTPC, och får plocka fram en laptop varje gång man ska titta på dem. Dessutom känns det inte helt säker att ha alla sina filmer på 2 stycken hårddiskar, även fast de sitter inlåsta i ett brandsäkert kassaskåp. Har för mig att hårddiskar blir sämre ju längre de ligger oanvända?

Så hur gör ni?

ps Var lite osäker på var jag skulle posta, så det fick bli här.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1268634
augusti 30, 2011 - 8:29 e m
sp_Permalink sp_Print

hur många år hade du tänkt ha filmerna inlåsta i kassaskåpet? hittat zipdiskar som legat minst 10år i byrålåda, fungerade perfekt. dock blir datan på hårdiskar sämre med åren, dock handlar det säkert om 10-20år???

innan du kopierar filmerna till hårdiskar så är det bra att hårdiskarna är använda 1000timmar då 90% av felen inträffar tidigt. skapa mb5/sfv/crc filer till varje film, så du kan checka ifall det blivit något fel i filerna,

ett bra hdformat som tar lite plats och okäsnlig för errors skulle ju vara bäst? om det finns något sånt?

min bilder sparar jag på min hårdisk i datorn och extern usb disk.(tanke o lägga in dom på tjejens dator också)

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1268738
september 2, 2011 - 1:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Tycker pratet om ”säkerhetssparande” och vissa mediums otroligt långa hållbarhetstider barkat iväg rejält..
Fråga dej själv hur stor sannolikheten är att du har någon maskin/mackapär som kan läsa av din säkerhetskopia om 25 år är..
Se bara på alla disketter som både jag och många andra sparat är till för nytta idag.. Idag använder jag inte ens diskettstation i datorn. 🙁 Hade en diskussion med lokala radio/teve-handlaren för inte så länge sedan där han berättade för mej att TDK’s (Har för mej att det var det, oväsentligt i vilket fall) CD/DVD skulle vara så förträffligt bra vad det gällde livslängd. Den här DVD’n kan du plocka fram om 50 år och all information är lika bra som när du brände den.. Jomen tjenare, det är väl ett smått under ifall jag lever och har något intresse av att se nån film när jag är 90+, sen lär det väl knappast finns användbara DVD-Spelare för att betrakta informationen med heller. Skulle nog säga köp något lättsamt billigt av idag och bränn sedan ny kopia på format/teknik som är aktuell om 5 år igen.

Ang. hårddiskar.. Första diskarna jag använde för ~10 år sedan vad med IDE-Anslutningar, sist jag köpte ett moderkort fanns det knappt sådana. Hur man än gör har man röva där bak.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1268833
september 6, 2011 - 9:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med dubbel uppsättning hårddiskar som backup och byter upp med dubbla kapaciteten när dom är fulla helt enkelt. Dvs inom en 5 års period. CD/DVD skivor ser jag som recovery skivor och möjligen när man ska ge bort foton från släktträffar etc.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
333 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL