utkastad av sambo, blir utan möbler osv ... :( | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
utkastad av sambo, blir utan möbler osv ... :(
This topic is locked
Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 22, 2012 - 9:04 f m
sp_Permalink sp_Print

tråkigt men sant så har sambon blivit ett ex. själv vart jag utkastad för 2v sen… hämtar alla mina privata ägodelar, några dagara senare säger hon:

”du måste betala för 3 månadshyror då uppsägningstiden är 3månader” dvs 7500:- ”så jag kommer behålla dom gemensamma sakerna så länge du inte betalar”

dvs = TV, Säng, Gymmaskin, Damsugare… som vi betalat tillsammans…

vad o göra? nu begär hon min nyckel också… har diskuterat två eller fler ggr men hon är viker inte en mm…

alla tips eller kommentarer uppskattas…

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
december 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274852
januari 22, 2012 - 10:18 f m
sp_Permalink sp_Print

Kolla om det inte finns gratis juridisk rådgivning i kommunen du bor, verkar vrickat.
Står lägenheten bara på henne?
Ju snabbare ni kan tömma lägenheten desto bättre för det brukar inte vara svårt att få nån att ta den direkt den är tom.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274856
januari 22, 2012 - 11:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Som Marre säger, flytta ut direkt. De kommer hitta ny hyresgäst snabbt.

Vem står lägenheten på?

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274864
januari 22, 2012 - 12:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är väl egentligen inte mer än rätt att ni ska betala hyran 50/50 till dess att kontraktet går ut/någon tar över det, så länge ni bott i lägenhet tillsammans under en längre tid. Men vad gäller din nyckel så bör du absolut behålla den om du står med på kontraktet, till dess att ni löst tvisten med alla prylar.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274874
januari 22, 2012 - 2:39 e m
sp_Permalink sp_Print

hon står på lgh. jag har en lapp på dörren inget annat…

smartidiot89;1274982 wrote: Det är väl egentligen inte mer än rätt att ni ska betala hyran 50/50 till dess att kontraktet går ut/någon tar över det, så länge ni bott i lägenhet tillsammans under en längre tid. Men vad gäller din nyckel så bör du absolut behålla den om du står med på kontraktet, till dess att ni löst tvisten med alla prylar.

men jag får ju inte vistas i lgh, hon har sagt att jag inte får åka dit eller ens gå in. hon bor ju kvar och jag sover hos min mor…

man kan lägga till att hon också börjat flörta med andra killar två månader innan vi gjorde slut… men det hör igentligen inte hit… om jag kastar nyckeln så får hon betala 6000:- för nya lås tror jag det är, och det är vad min del av bohaget är värt…

edit: tack för alla svar också =)

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274875
januari 22, 2012 - 2:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Jo det förstår jag, men utifrån det väldigt lilla jag vet låter det bäst att bita i det sura äpplet och hjälpa till med hyran så du får tillbaka dina personliga tillhörigheter och ta del av de gemensamma ägodelarna. Annars borde du söka om juridisk rådgivning som tidigare nämnt, jag tror iaf det är bättre än att jävlas och kasta bort nyckeln och inte få tillbaka några prylar.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274876
januari 22, 2012 - 3:24 e m
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1274993 wrote: Jo det förstår jag, men utifrån det väldigt lilla jag vet låter det bäst att bita i det sura äpplet och hjälpa till med hyran så du får tillbaka dina personliga tillhörigheter och ta del av de gemensamma ägodelarna. Annars borde du söka om juridisk rådgivning som tidigare nämnt, jag tror iaf det är bättre än att jävlas och kasta bort nyckeln och inte få tillbaka några prylar.

det kan jag hålla med om. men nu är det så att det jag har kvar är:

*skrivbord jag inte är så intresserad av. en blomma,

gemensama saker är ju 4 punkter a 18k nypris? 9k dvs runt 6000:- kanske? för 7500:- kan jag ju köpa det jag vill ha istället för o muppa mig med henne…

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274877
januari 22, 2012 - 4:06 e m
sp_Permalink sp_Print

Hyran ser jag inte alls varför du ska betala. Skit i det och låt henne behålla grejerna som kompensation eller något. Det kommer hon säkert inte att gilla, men du kan ju alltid se det som att hon inte förtjänar bättre när hon beter sig så illa.

Gå vidare i livet istället. Det är inte värt att tjafsa och bråka. Det blir bara att båda parter mår dåligt, men mest av allt du som gör det.

Unna dig något roligt istället. Muntra upp dig själv och skit i henne.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1274886
januari 22, 2012 - 6:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Fuck! man blir ju nästan rädd för att ens försöka skaffa ett förhållande när man läser sånt här. Det får nog bli katten som sällskap resten av livet trots allt, den kan i alla fall inte slänga ut mig 😀

Vedma
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
december 17, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274889
januari 22, 2012 - 6:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Känner du att grejorna som är kvar, att du kan undvara dom, så beställ omgående address ändring, hem till din Mor. Lämna nyckeln, och låt ditt ex stå för restrerande hyra. Betala din Mor lite för boendet, spara ihop och skaffa dej det som blev kvar, på nytt. Man har inget för att vara snäll. Hamnade i en liknande situation för ca 15 år sedan, jag tog mitt pick o pack , bosatte även jag mig hos min Mor, sen magasinera jag grejorna jag hade i mitt garage, där jag även senare bodde en lång tid, då min Mor blev allvarligt sjuk, och ej kunde bo utan vård. Va en tuff tid, men man kommer över det så småning om, och det gör man blir mera Härdad. Hoppas det löser sig för dej, Lycka Till.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274891
januari 22, 2012 - 7:13 e m
sp_Permalink sp_Print

tack för alla tips….

nu ringde hon o krävde att hon skulle ha nyckeln då hon kommer imorgon… to be countinue…

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274892
januari 22, 2012 - 7:17 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag lider med dig, låt inte henne styra resten av ditt liv bara. Klipp så snart du kan.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1274895
januari 22, 2012 - 7:34 e m
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha läst mer så håller jag med både Delph1 och Vedma. Är det saker du klarar dig utan är det bara klippa och gå vidare, att stå varann upp i halsen är inte fördelaktigt för någon av parterna.

Zelog
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 359
Member Since:
januari 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1274897
januari 22, 2012 - 7:38 e m
sp_Permalink sp_Print

Varför ska du betala en lägenhet du inte får tillgång till? Behåll nyckeln tills du får dina grejor.

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
maj 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274900
januari 22, 2012 - 7:52 e m
sp_Permalink sp_Print

1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

26 § Bestämmelserna i 17 kap. 1, 2 och 4-9 §§ samt 18 kap. 1 § äktenskapsbalken gäller även vid tvist mellan sambor. Vad som sägs om makar skall därvid gälla sambor.

28 § På ansökan av en sambo ska domstolen i fråga om en bostad som enligt 8 § ska ingå i bodelning bestämma vem av samborna som ska ha rätt att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts. Domstolen får därvid också för samma tid, på begäran av någon av samborna, förbjuda samborna att besöka varandra. Domstolen får även ändra ett tidigare förordnande.

30 § Frågan om rätten att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts skall väckas vid en tingsrätt som är behörig att pröva tvister om bodelning mellan samborna. Detsamma gäller frågan om domstolens tillstånd till en sambos förfogande över bostad och bohag.

Är du skriven på lgh ?, sedan hur länge ?

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274901
januari 22, 2012 - 7:57 e m
sp_Permalink sp_Print

är ej skriven på lgh. gick med på o bli utkastad ur lgh då jag skulle slippa betala hyra men sen ändrade ju hon sig och ville ha betalt…

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
maj 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274903
januari 22, 2012 - 8:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Hur länge har ni båda bott tillsammans i lägenheten ?

Jag anser att hon inte kan kräva dig på några pengar då du ej har tillgång till bostaden.
Hon har ingen rätt att förverka ditt lösöre.
Muntliga avtal är lika ”bindande” som skriftliga (svårare att bevisa dock) ang att du i princip gått med på att flytta ur lägenheten direkt, och då ej behövt betala hyra under uppsägningstiden.

Sen är frågan hur lång du vill ta det.

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
Member Since:
januari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274904
januari 22, 2012 - 8:36 e m
sp_Permalink sp_Print

1.5år har vi bott tillsammans i lgh.

när jag hade flyttat ut, sa hon att jag behöver betala hyra… ”hon ändrade sig, då jag varit dum”

PaCk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 219
Member Since:
maj 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1274907
januari 22, 2012 - 9:14 e m
sp_Permalink sp_Print

3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

4 § I samboegendomen ingår inte

1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits.

Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Detta gäller även om någon av dem är underårig eller om avtalet avser egendom som till någon del omfattas av förvaltarskap enligt föräldrabalken. I så fall skall dock förmyndarens eller förvaltarens skriftliga medgivande inhämtas.

Om ett villkor i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen.

1.5 år innebär enligt mig, att enligt 1 § är ni att räknas som sambos, Därför ska 2003:376 Sambolagen gälla.

Som sagt frågan är hur lång du vill ta det. Läs lagen så vet du vad du har rätt till.

Eller så trycker du upp lagen i ansiktet på henne, ber henne köra upp sina 3 hyror, ger henne nyckeln samt tar dina saker och sticker.

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
Member Since:
december 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1274922
januari 23, 2012 - 9:33 f m
sp_Permalink sp_Print

Håller med PaCk, jag ser ingen som helst anledning till varför du skulle betala 3 hyror, när du inte ens har tillgång till lägenheten. Speciellt eftersom hon som jag har uppfattat det, inte hade begärt att du skulle betala någon hyra, innan du faktiskt hade flyttat ut, och hon ansåg att du ”varit dum”, vilket garanterat inte kan vara en anledning som lagen skulle godkänna som en giltig anledning. Så, mitt råd: Samma som PaCk’s råd, fast lite ”snällare”, iallafall först, dvs säg till henne att du inte kommer att betala någon hyra, ge henne nyckeln tillbaka samt ta dina saker som du äger till 100%. Skulle det vara så att hon motsätter sig detta, så gör exakt som PaCk skrev: Tryck upp lagen i ansikter på henne 🙂


Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
415 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL