Träna med NordicHardware - Geekpower! :) | Sida 4 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Träna med NordicHardware - Geekpower! :)
This topic is locked
Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282010
juli 31, 2012 - 2:36 e m
sp_Permalink sp_Print

Kom och tänka på en sak nu som ni träningsnördar kanske kan ge ett vettigt svar på. 🙂
Springa med träningsvärk, bra eller inte? Inte för att det känns speciellt mycket sen jag sprang igår, men lite åtminstone, och det brukar i normala fall kunna komma lite senare än efter knappt ett dygn, så frågan är om det är dumt att springa igen ikväll…

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282014
juli 31, 2012 - 3:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag brukar springa med lite träningsvärk, men inte om det känns åt benhinnorna.
Fick ont i dom efter mitt 16.5km varv för en vecka sedan och intervallträning dagen efter det, så har vilat en vecka nu men ska på ikväll igen bara det slutar regna 😀

Men om det är rätt eller fel att springa med lite träningsvärk det vet jag inte 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1282020
juli 31, 2012 - 6:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Träningsverk är ingen fara att springa med, det kan snarare vara bra för musklerna om man håller ett lite mer humant tempo. Är det bara träningsverk brukar det ge sig ganska snabbt när man blir varm och kroppen kommer igång. Men det är ju lite mentalt segt i början helt klart 🙂
Har man däremot ont i leder, hälsenor och som Bjornsson kanske benhinnorna ska man kanske vila, då det är åkommor som kan bli värre av fel belastning.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282028
juli 31, 2012 - 10:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Då vet jag. 🙂

Det blev iaf inget idag, kom en massa annat i vägen och nu tyckte jag det var lite väl sent för att ta en runda. 🙂

Däremot har jag nog lyckats få en väldigt aktiv tjej ”på halsen”, i positiv mening, som jag mer än gärna kunde höra av mig jag ville ta en runda. Problemet är väl att jag knappast hänger på för fem öre med tanke på hur vältränad hon är, inte för att det gjorde något sa hon. Så det kan ju bli bra, både som motivation och ja… måste försöka lösa lite komplicerade saker som halvt kört ihop sig först bara… 😉

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282031
augusti 1, 2012 - 5:15 f m
sp_Permalink sp_Print

Blev 0km igår efter ett intensivt regnande från att jag kom hem från jobbet tills jag gick i säng vid 23 tiden :/

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282039
augusti 1, 2012 - 10:19 f m
sp_Permalink sp_Print

Trodde jag skulle få mer träningsverk idag, åtminstone i vaderna, men det känns inte dugg så det är bra. Får hoppas jag hinner ut en sväng ikväll igen. 🙂

Apropå telefoner du nämnde Anton. Som du skriver, att telefonerna inte är speciellt fukttåliga eller egentligen speciellt smidig att ha med sig, är nog den största anledningen till att jag inte har fixat någon app än och släpat den med mig.
Jag funderade nästan på en sån där GPS-klocka ett tag, men det känns samtidigt som en rätt onödig grej. Det går inte att spela musik så då måste man ändå ha med sig MP3-spelaren. Men en lite mindre, billig och möjligen lite tåligare mobil vore kanske inte så dumt att skaffa att för just träningen istället för en klocka. Hm, måste nog fundera lite på det.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282040
augusti 1, 2012 - 10:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag kör med ett överarms fodral från belkin som funkar riktgit bra, har kört någon gång i lättare regn och lite kraftigare och även varma dagar så man svettats riktgit ordentligt och min iPhone funkar fortfarande (peppar peppar) =)

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282054
augusti 1, 2012 - 7:19 e m
sp_Permalink sp_Print

Äntligen blev det en runda, men gick trögt och kända utav lite i smalbenen i början men gick över.
Och måste fixa en ny ljudbok till nästa gång för den jag lyssnat på tog slut 🙂
Lars Kepler – Paganinikontraktet, riktgit bra bok =)
Länk till rundan.
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1282056
augusti 1, 2012 - 8:08 e m
sp_Permalink sp_Print

herregud.. nu har jag hämtat mig tillräckligt för att skriva en update för dagens löpning. Hade hoppats få mina nya skor idag men när de inte hade kommit bestämde jag mig för att nyttja solen och springa en lite längre runda, satte målet på 1,5 mil. Redan efter 6km började det komma magkramper men jag körde på ändå och det i rätt bra tempo. Hade både ätit för mycket (tacopaj!!) och för sent inpå. Till slut blev det 1,5 mil på 62 minuter, nästan 4min/km vilket är nytt personligt rekord på distansen. Men sen när jag kom hem.. trodde min mage var kass efter malmömilen men det var ingenting mot idag. Gick på dass 8 gånger (exakt) på 40min och det bara rann ur mig, fyfan vilken magkramp.. Det var verkligen ingen höjdare. Får hoppas det var en kombination av mat och ovana vid löplängden i detta tempo för det vill jag inte uppleva igen. 😛
Bra runda i alla fall i väntan på nya pjuxen som jag lär få springa lite kortare distanser med till en början.
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Snorch: Det där med GPS-klocka har jag också funderat på, men som du säger behöver man ändå mobilen när man tränar och samtidigt kostar de vettiga en hel del. Så får bli ett senare projekt. Är lite sugen på att testa en pulsmätare i alla fall, hade varit intressant att veta hur man ligger till där.

Bjornsson: Det där med ljudbok är jag lite osäker på, känns mer ”vaggande” än uppiggande om du förstår vad jag menar? =) Men kör man ett lugnare löppass kan jag nog tänka mig att det funkar bra. Jag är nog för tävlingsinriktad för att köra på det tyvärr, har svårt att hålla igen på mina pass och vill hela tiden försöka hålla samma eller bättre tempo än tidigare.. sen går det också som det gick idag ibland 😛

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282058
augusti 1, 2012 - 8:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Förstår precis vad du menar, vet att jag själv håller högre tempo när jag lyssnar på musik men blir fort less på musiken i spellistan så därav ljudbok =)
Ibland när jag känner mig pigg på att springa lite fortare så brukar det bli musik istället men annars är det en bra morot för mig att lyssna på ljudbok, speciellt när detär spännande och man vill höra fortsättningen och bara måste ut och springa igen 😀

Aj då, ingen skoj upplevelse med sådan fart på magen.
Värsta som finns är ju å springa å bli nödig #-o

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1282060
augusti 1, 2012 - 8:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Ja huvudsaken är ju att man kommer ut och får lite motion! Jag körde ju TV-avsnitt på surfplattan när jag körde crosstrainer 🙂 Det var iofs något som var svårt att sluta med, kändes som att man missade något när man sprang ute istället och ”bara” kunde ha musik hehe

Nä det höll sig som tur var under löpningen, då var det mest smärtor.. men jag var helt utslagen en timme efter. Det vara bara magen också inte flåset eller benen, fyfan säger jag bara. Hoppas man kan fylla på lite med vätska innan man slänger sig i bingen i natt annars blir det kramp-deluxe i natt 😛

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1282102
augusti 2, 2012 - 8:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Tjoho! Idag kom de så! Mina nya minimalistskor från Saucony, Kinavara 3. Totalt 890 spänn med frakt från startfitness.co.uk, kostar 1400 på löplabbet som är en av få affärer i Sverige som ens fått skon ännu.

Efter min dödsrunda igår var det ingen idé att köra något rejält löppass men testade skorna på löpbandet 10 min innan ryggpasset på gymmet. Kändes faktiskt riktigt bra, storleken känns (ta i trä) perfekt och det sitter tajt men är ändå luftigt vid tårna. Skorna har trots sin minimalistdesign ironiskt nog mer dämpning än mina gamla Asics vilket säger en del om hur slitna de var..
Körde två minuter gång, fyra minuter på 13-16km/h och sedan sista 3 minuterna körde jag maxfart på bandet, 18 km/h. Kändes riktigt bra och skorna ger en extra skjuts i steget så det ska nog gå att springa snabbt i dem i alla fall!
Får se om jag kan klämma till med ett rejält maxpass på milen under lördag morgon innan jag sticker till släkten, sugen är jag i alla fall! 🙂
Sen att de ser snabba ut gör inte saken sämre! 🙂

[Bilden hittades inte]

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282166
augusti 5, 2012 - 10:40 f m
sp_Permalink sp_Print

Snygga skor iaf =)

Efter lite latsida så är det dags att rycka upp sig i löpningen 🙂
Testade ett nytt ställe idag, elljusspåret.
Men var tyvärr sönderkört bitvis utav en skogsmaskin så blev mer teränglöpning så det stället blir det nog inge mer 😛

Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1282188
augusti 5, 2012 - 8:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Tisdag 6km kring Storulvån.
Onsdag 16km Storulvån – Sylarna.
Torsdag 19km Sylarna – Blåhammaren.
Fredag 12km Blåhammaren – Storulvån.

Allt med rygga på 13-11kg.

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282194
augusti 5, 2012 - 9:58 e m
sp_Permalink sp_Print

Tog precis en runda, inte jättelång den här gången heller. 4km blev det på ungefär 21 minuter. Skönt nu i efterhand åtminstone och som det känns nu kommer jag definitivt hålla igång och springa ibland. 🙂

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1282236
augusti 7, 2012 - 11:08 f m
sp_Permalink sp_Print

Kom att tänka på en sak…

Hur många av er kör med kompressionsplagg? Själv har jag det på både shorts och tights. Var lite skeptisk till en början och undrade hur stor skillnad det kunde göra. Efter att ha köpt ett par shorts var jag HOOKED. Idag skulle jag aldrig få för mig att springa utan kompression. Har även tröja med kompression men upplever det inte som samma aha-upplevelse som för benen.

Någon annan som har inputs i ämnet? Kanske någon som är sugen på att prova och har frågor?
Testat och tycker det är värdelöst?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1282280
augusti 8, 2012 - 9:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har köpt såna där under armor tröjor från en stor klädkjeda i Asien, finns inte i Sverige ännu tyvärr. De har använts rätt sällan i sommar eftersom det varit så varmt men sprang med en av dem idag under en tajtare träningstshirt och det trycker bak axlarna bra faktiskt. Vilket känns som att man får lite hjälp med kroppshållningen, vet inte om det är mer en känsla eller att det faktiskt hjälper.

Har inte testat byxor eller skjorts dock så det kan jag inte uttala mig om. Vad är det som du gillar med kompressionsshortsen annars?

Min träning har varit lite sisådär sista tiden, kommit iväg till gymmet men löpningen har det varit sämre med. För mycket och långa jobbpass så har varken haft motivation eller ork. Men idag släpade jag mig ut i orkanvindarna i Malmö och fick till första milen i de nya skorna.
Helt klart kan man springa i ett bra tempo, känns lite att tårna är ovana vid att jobba så hårt bara i minimalistskorna. Benen kändes bra, lite känningar i ryggslutet men höll rätt bra tempo trots dålig ork och blåsigt väder.
GPSen klöddade som fasen första km och rundan visade 38min någonting, var troligtvis runt 40 på milen i verkligheten så ändrade det i loggen, en riktigt bra runda med tanke på att jag tänkte ta det lite lugnt. Tyvärr spökade magen idag igen, hoppas och tror att det var en sent idragen proteindrink som spökade i samband med ett rätt högt tempo. Hoppas inte man börjar få kroniska besvär med magen bara när man ska springa, det är ingen höjdare efteråt..
Här är i alla fall rundan. Får se om det blir fler löppass denna veckan eller om det blir gymmet, så svårt att motivera sig till att springa när man är trött och det antingen regnar eller blåser orkan..
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1282332
augusti 11, 2012 - 8:47 f m
sp_Permalink sp_Print

Själc tog man och for på en mini semester till bror och lämnade springskorna hemma, men nu är man hemma igen och usch vad tungt det gick efter en vecka med god mad och dryck 🙂

Testade en sak idag, brukar ju svettas som en gris när jag springer så vägde mig innen och efter i enbart karlsonger och tappade 9hg i svett måste det ju vara då, usch 😛

Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1282372
augusti 12, 2012 - 7:31 e m
sp_Permalink sp_Print

Torsdag 30km cykelturf.
Fredag 32km ””
Lördag 34km ”” Lyckades bli regionlord på kuppen en ½ dag iaf 😀

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1282525
augusti 19, 2012 - 10:34 f m
sp_Permalink sp_Print

Måndag 22km cykelturf
Tisdag 48km ””
Onsdag 52km ””
Torsdag 41km ””
Fredag 21km ””
Lördag 63km ”” & 11km gåturf

Tyvärr mäter turf bara fågelvägen mellan punkterna och inte vägen till första eller från sista men…

Lördagens cykelturf http://warded.se/turf/session/…..08edf7a199 61 zoner plockade.
Gåturfen samma dag. http://warded.se/turf/session/…..d4be4a7e8f 23 zoner till.

Plockat över 500 zoner totalt nu och 250 unika.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
428 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

TimothyrexZF TimothyrexZF

BhoblhgatKX BhoblhgatKX

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL