Träna med NordicHardware - Geekpower! :) | Sida 2 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Träna med NordicHardware - Geekpower! :)
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281109
juli 6, 2012 - 9:11 e m
sp_Permalink sp_Print

Själv är man ju nöjd om man lyckas komma ner till 30min på 5 km :p

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281110
juli 6, 2012 - 9:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Jo det är ju så, man ska ju bara titta på sin egen utveckling egentligen men ibland är det svårt att greppa faktiskt..
Men om jag ska vara helt ärlig, för typ 2 månader sedan hade jag väldigt svårt att tro att jag skulle ta mig ner under 40min på milen. Sprang då på runt 45 vid träning och kände att det skulle vara jäkla tufft att kapa 30 sekunder per km. Men man flyttar sina gränser snabbare än man tror 🙂

På tal om maximal förbränning som du nämnde innan Bjornsson, jag tycker man läser olika om det hela tiden. Jag körde mycket crosstrainer innan när jag gymmade för att det skulle bränna mer än löpning. Det är mycket möjligt att det gör det också, men man får en annan kroppskänsla av att springa. Speciellt om man springer ute i naturen. Det är ju en naturlig rörelse också som involverar nästan hela kroppen på ett eller annat sätt.
Jag tror att spring så man blir trött i både ben och blir anfådd är den bästa träningen. Då har man både fått puls och malt ut lite syra i benen, vilket man inte gör utan att ta ut sig bra 🙂
sen är det som sagt kosten som gör väldigt mycket. Jag har gått ner en 6-7kg det senaste halvåret. Det låter inte så jäkla mycket, men då vägde jag också bara drygt 80 pannor när jag började träna ordentligt samt att jag byggt en hel del muskler under tiden.
Försöker att äta ganska vettigt överlag, håller mig ifrån socker för det mesta och snålar lite med kalorier och kolhydrater i perioder. Men samtidigt äter jag verkligen konstant.. minst 5-6 gånger om dagen. Det är väl både genetiskt och träningsdos som gör att jag bränner upp födan jäkligt fort. En riktigt stadig frukost för mig med gröt, olika nötter och två mackor håller max en 2-2,5h innan hungern kommer igen.
Jag snålade med kosten vid ett tag, försökte deffa samtidigt som jag tränade. Det slutade med att jag gick in i väggen helt och fick vila i 4-5 dagar i rad (har annars max 1-2 vilodagar i rad) så där lärde man sig en läxa. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281119
juli 7, 2012 - 9:32 f m
sp_Permalink sp_Print

Kände mig tvungen att skriva en liten reflektion om dagens morgonpass. Det var bara andra gången i år jag sprang direkt efter att jag hade gått upp, typ en 30 min efter uppstigning och drog bara snabbt i mig en koffeintablett, två ägg och lite mjölk. Hade beslutat mig för att dra igenom ett längre pass på 1,5-2 mil och lyckades pusha mig till att köra årets andra 20km runda.
Först och främst hade jag inga problem med ”bränslet”. Trots att jag sprang innan frukost var det aldrig några problem med att reserverna tog slut.
Däremot är morgonpassen horribla rent psykologiskt, i alla fall för mig. 😛 Första 5-7km är lätt värst, känns som att springa med bly i skorna och inte förren efter det började benen vakna till lite. Då hade jag ändå kört 1km uppvärmning före med lite olika övningar och jogg.
Runt 10-11km började jag kunna sträcka ut på steget lite mer, men som bäst kändes det faktiskt efter typ 13km när jag även kunde trycka på mer samtidigt som jag höll ut steget. (Att det började smådugga gjorde också att jag ville hem och rädda telefonen! ^^) Förvisso tror jag att det är en ganska stor psykologisk faktor här, man känner att större delen av passet är avklarat och man är på väg hemåt. Men ändå ganska kul att kroppen har så mycket mer att ge rent fysiskt.
Sista 2-3km ökade jag tempot något men det var trots allt lite småsegt där på slutet, vilket kanske inte är så konstigt då jag bara sprungit såhär långt en gång tidigare.
Tiden blev jag faktiskt riktigt nöjd med under förutsättningarna, 1h 29min och en bra start på dagen! Men jag vetetusan om det blir så många morgonpass framöver, de är nog nyttiga men lite väl jobbiga.. 😛
Här är hela rundan;
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281120
juli 7, 2012 - 9:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Imponerande tid Anton!

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281122
juli 7, 2012 - 12:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Tack whak! Har börjat känna på lite längre sträckor nu, hade det inte varit ett morgonpass hade jag kanske försök pressa mig lite längre men där tröt motivationen. Börjar bli svårt att hitta bra ställen att springa också, urban running kan bli lite knepigt och 10+ varv runt pildammsparken tycker till och med jag blir tråkigt 😛

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1281132
juli 7, 2012 - 5:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Cardiotrainer får du allt lägga till som androidapp. Kollar man på swedroid så skattas den högt.

Turf är kul men det sabbar ju flytet lite, speciellt när det är träd och skit ivägen så mottagningen inte är perfekt. 22km på cykeln idag med massa stopp för zoner. 21st plockade på rundan.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1281139
juli 7, 2012 - 7:21 e m
sp_Permalink sp_Print

Gött mos Anton, bara att gratulera!
Själv tycker jag det är riktigt nice att springa på morgonen. Bara en kopp kaffe först kanske och slå en drill så är jag good to go.
Tips på dåligt väder och sånt… skaffa en bra jacka. Det är inte så roligt att ge sig ut när man blir genomsur på några minuter och har dryga timmen kvar att vara ute och nöta.

Btw, har du flyttat? Du bode ju på lugnet innan? Blev det för långt till jobbet? 😀

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281152
juli 8, 2012 - 4:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Är hemma hos föräldrarna för att hjälpa till med ett tak byte, men eftersom det regnar mer eller mindre så snörade jag på mig spring skorna istället när det blev ett litet uppehåll.
Men efter ca 1 km så bara öste det ner och usch vad trist det är att springa i spöregn 🙂

Kan då passa på att tipsa om ett bra armband för mobilen, Belkin EaseFit, finsn till deflesta mobiler tror jag.
Kör ett sådan till min iphone och den överlevde iaf 5km till i kraftigt regn 🙂
Men hörlurarna jag nämt tidigare envisade om att trilla ut/av hela tiden så sista km så höll jag dom i handen istället.

Länk till rundan.
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281183
juli 9, 2012 - 7:48 f m
sp_Permalink sp_Print

Tempel;1281260 wrote: Cardiotrainer får du allt lägga till som androidapp. Kollar man på swedroid så skattas den högt.

Turf är kul men det sabbar ju flytet lite, speciellt när det är träd och skit ivägen så mottagningen inte är perfekt. 22km på cykeln idag med massa stopp för zoner. 21st plockade på rundan.

Done! Jag var för lat för att lägga in alla jag visste från början. Så tanken är att fylla på allt eftersom efterfrågan kommer i tråden 🙂
Jo det är lite så jag känner med Turf. Inte testat det men för mig så är själva ”löpa på tid”-grejen för viktig. Min drivkraft ligger nog mest i att förbättra mig på det sättet. Men riktigt bra sätt för att få allmänmotion, speciellt på cykel hade jag nog också kunnat tänka mig något liknande!

Joni;1281267 wrote: Gött mos Anton, bara att gratulera!
Själv tycker jag det är riktigt nice att springa på morgonen. Bara en kopp kaffe först kanske och slå en drill så är jag good to go.
Tips på dåligt väder och sånt… skaffa en bra jacka. Det är inte så roligt att ge sig ut när man blir genomsur på några minuter och har dryga timmen kvar att vara ute och nöta.

Btw, har du flyttat? Du bode ju på lugnet innan? Blev det för långt till jobbet? 😀

Usch o fy, min kropp är inte morgonpigg har jag insett.. 😛 Jo det är nog en bra idé det där med jacka. Det började ju dugga nu när jag sprang i helgen men då på slutet var det mest jäkligt skönt. Iofs var det ju ändå varmt då så det hjälpte ju. 🙂
Jo det har jag, separation o grejer som kom i vägen men att jag har typ 700m till kontoret nu klagar jag inte på. 😉

Bjornsson;1281280 wrote: Är hemma hos föräldrarna för att hjälpa till med ett tak byte, men eftersom det regnar mer eller mindre så snörade jag på mig spring skorna istället när det blev ett litet uppehåll.
Men efter ca 1 km så bara öste det ner och usch vad trist det är att springa i spöregn 🙂

Kan då passa på att tipsa om ett bra armband för mobilen, Belkin EaseFit, finsn till deflesta mobiler tror jag.
Kör ett sådan till min iphone och den överlevde iaf 5km till i kraftigt regn 🙂
Men hörlurarna jag nämt tidigare envisade om att trilla ut/av hela tiden så sista km så höll jag dom i handen istället.

Länk till rundan.
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Hehe I feel you.. Bra tips det där med armbandet. Finns ju oändligt många olika. Jag kan mer eller mindre varna för det de kränger på Playman.se genom groupon.se.
Sportarmbandet InShape till iPhone och Samsung Galaxy -60%
Det är snorbilligt i den där kampanjen och funkar faktiskt ganska bra, så för någon som inte tränar så fasligt mycket kan det nog vara prisvärt. Men för mig som tränar mycket tog det inte mer än typ 2 månader innan resåren var helt sönder så fick köpa ett nytt nu i förra veckan. Blev ännu ett riktigt billigt skydd på Kjell som kostade 99 spänn på kampanj, får se hur det håller sig. 😛
Sportarmband iPhone 4 > Skal / Fodral | Kjell.com

On another note har jag fått erbjudande om att samåka till Grekland och Aten nästa år i maj för att springa Marathon där. Har aldrig sprungit marathon men att börja med ”THE” marathon hade ju varit jäkligt häftigt.. Känns bara som att man skulle behöva komma igång med lite längre löpningar då. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281211
juli 9, 2012 - 7:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Ugh, blev ett intervallpass idag med lite löpare från Actic på södervärn. 5x1000m är lite småjobbigt för både kropp och psyke.. Det är bara andra gången i år jag springer intervaller så var lite ringrostig om man säger så, mer van vid malartempo på längre sträckor. Men låg på runt 3:20 i snitt och då var det en ”höftad” km så kanske slog på ett tiotal meter. 2milaren från i lördags kändes lite i benen så är ändå ganska nöjd, men det behövs mer träning på detta. Var lite väl spänd så man kände sig som Robocop de sista hundra meterna, stel i axlarna minst sagt..
Börjar bli dags på allvar för nya skor nu bara, får se till att hitta någon i Malmö som har Kinavara 3 som man kan testa. Blir nog dessa, måste bara hitta rätt storlek. 🙂

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281216
juli 9, 2012 - 10:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag sprang nog för kort tid efter middagen, kändes även tungt i benen/knäna idag.
Men rundan blev avklarad iaf.

JogTracker – Run, walk, bike tracker for Android phones

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1281282
juli 11, 2012 - 12:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Lite vardagsmotion idag. 14km på cykel när man var iväg och handlade, med lite packning så tar det oxå. 2 stopp för turfzoner 😀

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281288
juli 11, 2012 - 1:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Gott att det händer lite här! Jag har kännt mig rejält trött två dagar i rad nu efter långlöpet i helgen och intervall+gumpass i måndags. Men blev trots allt ett halvhjärtat ryggpass på gymmet igår. Får se om det blir några meter idag i löpspåret men min motivation är inte på topp i det här vädret och särskilt inte när kroppen mest känns sömnig. 😛
Annars blir det nog lugnt resten av veckan, ska dra fram fotbollsdojjorna för tredje gången i år och vara med på en 7-manna cup på lördag. Så troligtvis är man halvinvalid en vecka efter helgen..
Blir nog provning av nya löparskor i veckan i alla fall, Saucony Kinavara 3 börjar tydligen dyka upp i Malmö nu.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1281375
juli 13, 2012 - 7:29 f m
sp_Permalink sp_Print

Tempel
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 203
Member Since:
maj 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1281381
juli 13, 2012 - 7:59 f m
sp_Permalink sp_Print

Blev 26km på cykeln igår när man var ute och turfade. Top 40 i Sthlm nu.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281382
juli 13, 2012 - 8:03 f m
sp_Permalink sp_Print

Magisk bild Joni, vi är rätt kassa jämfört med vissa andra arter! 🙂

Trampa på Tempel! Själv har man varit under isen hela veckan, sprang 3km igår på drygt 11 minuter vilket var rätt bra tempo men fasen har varken ork eller sug att springa mer just nu.. Nä får bli att ta tag i det nästa vecka. Sjukt trött om dagarna sen regn och mulet väder på det, inte ens min smartphone kan få igång mig då! Blivit lite gym istället så blir det väl bara ännu tyngre när man ska springa nästa gång hehe

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281438
juli 15, 2012 - 7:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Efter en veckas uppehåll med semester och byte utav ett helt tak, kaste ner allt tegel och på med nytt så begav jag mig ut på milen och början kändes helt ok men sist km tog all ork slut och jag fick gå/små jogga =)
Skönt att vara igång igen.

Länk till rundan.
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281561
juli 17, 2012 - 8:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Blev en runda ikväll fast jag hellre velat ligga i soffan och glo på TV, dock skönt när man kommer hem igen 🙂

5.5km blev det ikväll.
Endomondo | Community based on free GPS tracking of sports

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281568
juli 17, 2012 - 11:53 e m
sp_Permalink sp_Print

Köpte mig ett par löparskor idag, Asics nånting. Så nu är jag ett steg närmare att börja spring, har pratat om det i flera år men det har aldrig blivit av. Har knappt sprungit alls sedan jag slutade skolan, 7+ år sedan nu.;)

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281595
juli 18, 2012 - 7:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha upptäckt appen ”Zombie, Run!” tror jag faktiskt att jag kan börja springa lite igen.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
291 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL