Tips inför elevens val lektion, högstadiet. | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tips inför elevens val lektion, högstadiet.
This topic is locked
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juni 3, 2012 - 7:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Har blivit ansvarig att hålla i en elevens val lektion under kategorin LAN.
Så tänkte höra om lite tips om vad som kan vara bra att prata om, det är högstadieelever (åk 6-9)

Det jag hade tänkt prata om är lite hårdvarukännedom, ta med lite grejer jag har liggandes som dom får känna och klämma på, CPUer, minnen, HDDs och moderkort m.m. då jag misstänker att alla inte känner till hur allt ser ut =)
Ta med min burk och kanske köra lite överklockning och visa hur det går till när man bygger ihop en dator från början.
Det ska pågå under förmidagen, ungefär 2 1/2 timma och eftermiddagen till spelande då det troligen är därför de valt ämnet =)

Borde man prata något om illegal fildelning och konsekvenser som kan bli om man åker dit?

Så skulle vilja ha tips på multiplayer spel där man kan spela upp till 12 spelare samtidigt och det ska vara gratis att ladda ner och inte kräva internet acces då jag inte vet om vi kommer få det än.
Så ska gå att lägga på USB sticka som jag ta med och skicka runt.

Hur är det med detta spel ”http://www.americasarmy.com/” går det att få ner på USB och lira offline?

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280067
juni 3, 2012 - 10:16 f m
sp_Permalink sp_Print

Visa överkloockning vet jag inte, men att prata om varför folk gör det kanske. Vinster och risker. Just kännedomen om hårdvaran på dagens ungdom är horribel. Kanske för att de bara vill att det fungerar och inte har intresse att pilla som man var tvungen till förr? Min lillebror som är 19 och går El- installation på gymnasiet. Sitter mer framför datorn än mig, men ändå så har han ingen aning om vad han har för delar eller hur han tar reda på det i datorn.

Free LAN Party Games: Games Index – vet inte hur det ser ut med dessa spelen. Men listan bör stämma. Gällande spel så är väl AA bra, men kanske något lättare (inte simulerings baserat) vore på sin plats. Alla kanske inte gillar shooters heller.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1280070
juni 3, 2012 - 11:11 f m
sp_Permalink sp_Print

ok, kanske bara pratar lite om det då och risker och vinster i samband med att göra det och köra lite mera om just själva hårdvaran och hur de funkar och vad de har för uppgift.
Har också den uppfattningen att det ska helt enkelt bara funka och gör det inte det så är det skräp och man måste köpa nytt =)

Ska kolla genom den listan, och så kan man ta ett från varje kategori.
Trackmania minns jag att man lirat x antal timmar förut =)

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1280081
juni 4, 2012 - 7:34 f m
sp_Permalink sp_Print

Om Kategorin är LAN kanske man borde prata lite om nätverk? 🙂
Hur är internet uppbyggt kanske?

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1280083
juni 4, 2012 - 3:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Jo jag kommer ta upp det lite med, och även prata hårdvara.
Tänkte slita med min burk så kan man plocka ur den och visa lite komponenter.

Och sedan spela spel vilket troligen är den största anledningen till att dom valt LAN =)

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1280092
juni 4, 2012 - 11:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Även trovärdigheten på internet och hur man skapar förtroende på internet samt hur man kollar någons trovärdighet som man chattar med, jag skulle ju i princip kunna påstå att jag är vem som helst utan att det går att kontrollera.

Dessutom, även om chattkanalen har slängt bort din e-postadress eller ditt telefonummer så kan någon utomstående som skulle kunna ha sett chatten snappat upp det och kontakta dig med falsk id.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
307 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL