november 5, 2002
Coore wrote: A4 är en mindre bil. Men Audi är ett ”bättre” märke än VW. Dom båda tillhör ju samma koncern som ägs av Porsche. Där dom har upplägget att Audi är deras finare bilar, VW är en liten billigare variant och sen har du Skoda som är budget alternativet.
Lite intressant är ju att audi förr hade skodas nivå. VW var de finare bilarna och audi var budgetmärket för att få en bredare marknad. Tänka sig vad tiderna har förändrats.
Passaten är ju lite större ja, och passerar förmodligen precis den gräns för vad frugan kallar för ”stor bil”. Golfvarianten, A4an, Legacy, 3-serien etc är nog den storleken som skulle passa oss bäst. Tillräckligt stor helt enkelt.
Och Mean Machine, givetvis vore det skoj att ha en ”blender”, men det lär nog inte hända. Är mer jeep-killen i grunden. Dra en reva offroad, fastna lite, vincha lite, klättra lite, bada lite, ser jag som mer äventyr. Kanske lite därför jag tog MC-kort och fixade mig en gammal offroad-hoj i höstas. 😀
Coore wrote: A4 är en mindre bil. Men Audi är ett ”bättre” märke än VW. Dom båda tillhör ju samma koncern som ägs av Porsche.
Inte helt sant eftersom VW och Porsche sedan ifjol är ett gemensamt bolag, Porsche förköpte sej en smula när tiderna var bättre och plånboken tjockare. Finanskrisen gjorde att Porsche knäade rejält.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
november 27, 2003
Coore wrote: A4 är en mindre bil. Men Audi är ett ”bättre” märke än VW. Dom båda tillhör ju samma koncern som ägs av Porsche. Där dom har upplägget att Audi är deras finare bilar, VW är en liten billigare variant och sen har du Skoda som är budget alternativet.
Kanske inte helt up to date, men fortfarande kul:
[Bilden hittades inte]
//Andreas
augusti 16, 2004
Nån som har erfarenhet av Audi A3 1.6TDI?
Sambon har fått ett personalbilserbjudande på jobbet från VAG-koncernen, nettokostnaden för bilen blir ca 3600:- i månaden (försäkring, skatt, service osv är inbakat i kostnaden som dras på bruttolönen). Ska självklart iväg och provköra den nästa helg.
Har tidigare haft en Golf 5 1.6, är det samma sal eller är Ådin bättre kör- och kvalitetsmässigt? Är den lika trött som bensingolfen?
Bränsleförbrukningen? Kan man lita på tillverkarens siffror, de anger 0,38l/mil, eller är det i nerförsbacke med vind i ryggen?
I nuläget har vi en Saab 9-5 2.0t -04 och känner att vi inte längre har behov av en så pass stor bil, skälet till att vi köpte den var att vi skulle få plats med en barnvagn i bagageutrymmet utan att behöva montera ner fanskapet. Junior har blivit så pass stor att han inte behöver en stor barnvagn. Till vardags har sambon bilen för att pendla till jobbet, ca 85 km tor., och det känns rätt meningslöst att göra det i en så pass stor bil.
Räkneexempel
SAAB 9-5 2.0t
Försäkring 6000:- per år
Skatt 2000:-
Värdeminskaning 12000:-
Serice 4000:-
Kostnad: 24000:- / 2000:- per mån
Bränsle: 85km x 26 dagar = 221mil 221×0,95×13=2729:-
Totalt: 4729 :- per månad
Audi A3 1.6 TDI
Kostnad: 3607:- per månad
Bränsle: 221×0,45×12,5= 1243
Totalt: 4850:- per månad
Med andra ord får vi en mindre och splitterny bil för mer eller mindre samma pengar.
Synpunkter?
oktober 22, 2002
Har kört Golf 5 1,6 Multifuel och det var bland det segaste jag suttit i.
Komfortmässigt så kan jag inte svara på hur om skiljer sig mot varandra. Men en A3 är ju i princip en omsminkad Golf. Eftersom bägge bilarna är väldigt spartanskt utrustade så tror jag att du åker snarlikt i bilarna.
Motormässigt så är ju 1,6 bensinarn på 105hk och 148Nm tokslö. 1,6 TDI kommer garanteras upplevas trevligare pga mer vrid trots även 105 hk och 250 Nm. Maxvridet infinner sig inte förens 1900rpm.
Förbrukningen är väl 0,42 blandad körning och 0,38 landsväg? Den förbrukningen stämmer väldigt bra vill jag påstå. Min bil har en förbrukning på 0,62-0,69 beroende på körsträckor och fart (+10-15km/h skyltad). Audi uppger 0,68 blandad körning och 0,54 landsväg.
Min A4 2,0 TDI (170hk, 350Nm) har viss ketchupkänsla när fullt laddtryck uppnås ooch därmed även vridet vid 1750rpm. Bilen är känns inte seg under 1750rpm men ett jämnare register skulle uppskattas.
augusti 16, 2004
alrik wrote: Komfortmässigt så kan jag inte svara på hur om skiljer sig mot varandra. Men en A3 är ju i princip en omsminkad Golf. Eftersom bägge bilarna är väldigt spartanskt utrustade så tror jag att du åker snarlikt i bilarna.
Ok, rimligtvis bör A3:an vara baserad på Golf V med dess buller. Till Golf 6 har de jobbat rätt mycket med att få bukt med det problemet. Då är det nog mer intressant att kolla på Golf 1.6 TDI, samma motor men en behagligare bil att köra, eller så kanske man ska kolla på Skoda Octavia kombi 1.6TDI och bibehålla lastutrymmet.
alrik wrote: Förbrukningen är väl 0,42 blandad körning och 0,38 landsväg? Den förbrukningen stämmer väldigt bra vill jag påstå. Min bil har en förbrukning på 0,62-0,69 beroende på körsträckor och fart (+10-15km/h skyltad). Audi uppger 0,68 blandad körning och 0,54 landsväg.
Kul och höra att uppgifterna stämmer!
april 18, 2003
Jag lånade en sån över jul och nyår då jag var billös då och jag måste säga att jag blev faktiskt imponerad av den. Kallstart utan motorvärmare i -25 med ca 6 kilometer till jobbet så låg den under 0.6 när jag var framme vilket är riktigt bra då bilen var helt rå, den hade bara gått 30 mil. Orken var det alls inget fel på när jag åkte omkring själv i den men man bör ju ha i åtanke att den har en liten motor, så med full packning osv lär den nog bli trött. Däremot gick den aldrig upp i full temp i kylan, jag var ute och körde den i en dryg halvtimme nångång men tempen kröp aldrig över ca 60 grader. Tydligen ett känt fenomen på Audi dieslarna. Inte så att det var nått problem att få temp i kupén men ändå.
Det brukar dröja ett tag innan förbrukningen sjunkit ner till angiven nivå på nya bilar, motorn måste snurra ett tag först. Min 2.0TFSI låg på snälla 0.8 första 2 tankarna för att nu ha ökat till litern trots likadan körstil. Hoppas den sjunker när jag kört lite till då just denna motor påstås släppa kring 800 mil. Men dit har jag lååångt än =)
Jag upplevde den inte som direkt bullrig iaf och det enda jag inte gillade med den var att den inte går att få som automat.
april 24, 2007
Jag känner att en V70N skulle passa Relaxia bra om han kunde tänka sig att ha en bil som är ”vanlig”. Han lär ju inte köra så mycket med bilen ändå och dessa är väldigt överkomliga nuförtiden. Mycket bil för pengarna.
Pålitlig bil som lär rulla när många av bilarna ovan slutat sina liv.
Visst är det kul med ny bil och låg förbrukning men det är viktigt att tänka på att det kostar väldigt mycket att både köpa och serva en nyare bil.
mars 10, 2002
Shikar wrote: Jag känner att en V70N skulle passa Relaxia bra om han kunde tänka sig att ha en bil som är ”vanlig”. Han lär ju inte köra så mycket med bilen ändå och dessa är väldigt överkomliga nuförtiden. Mycket bil för pengarna.
Pålitlig bil som lär rulla när många av bilarna ovan slutat sina liv.
Visst är det kul med ny bil och låg förbrukning men det är viktigt att tänka på att det kostar väldigt mycket att både köpa och serva en nyare bil.
Mycket erfarenhet av v70?
april 24, 2007
Dehman wrote: Mycket erfarenhet av v70?
Har endast bra minnen från V70. I familjen har vi en S60 som har väldigt mycket gemensamt fram till B-stolpen med V70.
Samma motor och växellåda t.ex. Hållbara bilar som går och går. Motorn i vår (2,4 170hk bensinare) känns pigg och väldigt stark, även om den dricker en del. Men hellre lite för stor motor än för liten. Downsizing är bara ett annat ord för underdimensionering.
Jag hade hellre köpt en sådan än Volkswagen Passat t.ex.
mars 10, 2003
Coore wrote: Näfan, VW Passat framför Volvo V70 alla dagar i veckan.
+1 och jag borde premiera Volvo om jag vill kunna fortsätta jobba kanske. Men med tanke på hur jag vet hur kvaliten på Vovlo som bil är och
hur situationen är för den nu, är Passat ett bättre alternativ imo.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
december 11, 2002
Shikar wrote: Har endast bra minnen från V70. I familjen har vi en S60 som har väldigt mycket gemensamt fram till B-stolpen med V70.
Samma motor och växellåda t.ex. Hållbara bilar som går och går. Motorn i vår (2,4 170hk bensinare) känns pigg och väldigt stark, även om den dricker en del. Men hellre lite för stor motor än för liten. Downsizing är bara ett annat ord för underdimensionering.
Jag hade hellre köpt en sådan än Volkswagen Passat t.ex.
Alla har givetvis rätt till sin åsikt. Jag undrar bara:
– Hur länge har du haft körkort?
– Hur många bilar har du ägt i ditt liv?
– Har du någon sorts annan erfarenhet av bilar, typ går fordonstekniskt gymnasium? Din farsa har kanske bilverkstad eller liknande?
Jag menar inte att vad du säger är fel, men du pläderar mycket för Volvo i många sammanhang utan att verka ha någon egen erfarnhet av deras bilar. Detta finner jag en smula underligt, för att inte säga komiskt, eftersom jag tycker man bör ha någon form av erfarnhet för att kunna uttala sig om sådana saker.
Ctrl wrote: +1 och jag borde premiera Volvo om jag vill kunna fortsätta jobba kanske. Men med tanke på hur jag vet hur kvaliten på Vovlo som bil är och
hur situationen är för den nu, är Passat ett bättre alternativ imo.
Allvarligt, VAG har ju aldrig ens varit i närheten på något vis kvalitetsmässigt om du ska jämföra..
Inget illa om Passaten, men att jämföra den med en V70 är ungefär som att komma med en burk äppelmos vid jämförelse av äpplen och päron.
Volvon är och förblir i en högre division kvalitetsmässigt, det är bara att kika på andrahandsvärdet om inte annat.
Det är skillnad på bilar och bilar, och frågar du mej så hittar du ingen familjebil mer prisvärd än en Volvo V70.
*Edit*
Om jag skulle jaga en shysst familjebil till bra pris idag, då skulle jag nog kika lite på nya Skoda Superb.. Oprövat kort för min del iofs, men den verkade jäkligt lovande när vi kikade på den genom jobbet för nån vecka sedan och blev bara positivt överraskad. Mest iögonfallande var väl kupeutrymmet. Inga problem att sätta 2st 2-metersgubbar bakom varandra.
http://www.skodasuperb.se/
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
oktober 22, 2002
ilg@dd wrote:
*Edit*
Om jag skulle jaga en shysst familjebil till bra pris idag, då skulle jag nog kika lite på nya Skoda Superb.. Oprövat kort för min del iofs, men den verkade jäkligt lovande när vi kikade på den genom jobbet för nån vecka sedan och blev bara positivt överraskad. Mest iögonfallande var väl kupeutrymmet. Inga problem att sätta 2st 2-metersgubbar bakom varandra.
http://www.skodasuperb.se/
Någon som har provkört Superb?
Har mina misstankar om att den tar in väldigt mycket vägljud. Hade en ny Octavia som lånebil och där störde jag mig väldigt mycket på just vägljudet. Var snarlik vägljudsnivå i den som i min V40 från 1998, dvs mycket.
Har läst och sett tester med Superb men har inte noterat någon om just kupeljudet. Det går inte att komma i från att en bil som är ruggigt ”billig” jämnfört med bilar i samma storlek att man har minskat på material på många ställen.
Most Users Ever Online: 694
Currently Online: RaymondNeapsQG RaymondNeapsQG
297 Guest(s)
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
ytaletkygf ytaletkygf
jtaletaoqg jtaletaoqg
AplusMotHQ AplusMotHQ
WileysitZI WileysitZI
ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG
MichaeldalIL MichaeldalIL
WilliamWotQI WilliamWotQI
FuriousBraw FuriousBraw
UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX
CharlesNoushDT CharlesNoushDT
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967
Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 78407
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL