Stora tråden om Audi OCH Toyota! | Sida 6 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora tråden om Audi OCH Toyota!
This topic is locked
Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1243819
februari 22, 2010 - 9:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: A4 är en mindre bil. Men Audi är ett ”bättre” märke än VW. Dom båda tillhör ju samma koncern som ägs av Porsche. Där dom har upplägget att Audi är deras finare bilar, VW är en liten billigare variant och sen har du Skoda som är budget alternativet.

Lite intressant är ju att audi förr hade skodas nivå. VW var de finare bilarna och audi var budgetmärket för att få en bredare marknad. Tänka sig vad tiderna har förändrats.

Passaten är ju lite större ja, och passerar förmodligen precis den gräns för vad frugan kallar för ”stor bil”. Golfvarianten, A4an, Legacy, 3-serien etc är nog den storleken som skulle passa oss bäst. Tillräckligt stor helt enkelt.

Och Mean Machine, givetvis vore det skoj att ha en ”blender”, men det lär nog inte hända. Är mer jeep-killen i grunden. Dra en reva offroad, fastna lite, vincha lite, klättra lite, bada lite, ser jag som mer äventyr. Kanske lite därför jag tog MC-kort och fixade mig en gammal offroad-hoj i höstas. 😀

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1243824
februari 22, 2010 - 9:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: A4 är en mindre bil. Men Audi är ett ”bättre” märke än VW. Dom båda tillhör ju samma koncern som ägs av Porsche.

Inte helt sant eftersom VW och Porsche sedan ifjol är ett gemensamt bolag, Porsche förköpte sej en smula när tiderna var bättre och plånboken tjockare. Finanskrisen gjorde att Porsche knäade rejält.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1243879
februari 23, 2010 - 5:24 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: A4 är en mindre bil. Men Audi är ett ”bättre” märke än VW. Dom båda tillhör ju samma koncern som ägs av Porsche. Där dom har upplägget att Audi är deras finare bilar, VW är en liten billigare variant och sen har du Skoda som är budget alternativet.

Kanske inte helt up to date, men fortfarande kul:

[Bilden hittades inte]

//Andreas

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1243887
februari 23, 2010 - 5:43 e m
sp_Permalink sp_Print

med andra ord:

[Bilden hittades inte]

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1244151
februari 28, 2010 - 1:32 e m
sp_Permalink sp_Print

Nån som har erfarenhet av Audi A3 1.6TDI?

Sambon har fått ett personalbilserbjudande på jobbet från VAG-koncernen, nettokostnaden för bilen blir ca 3600:- i månaden (försäkring, skatt, service osv är inbakat i kostnaden som dras på bruttolönen). Ska självklart iväg och provköra den nästa helg.

Har tidigare haft en Golf 5 1.6, är det samma sal eller är Ådin bättre kör- och kvalitetsmässigt? Är den lika trött som bensingolfen?

Bränsleförbrukningen? Kan man lita på tillverkarens siffror, de anger 0,38l/mil, eller är det i nerförsbacke med vind i ryggen?

I nuläget har vi en Saab 9-5 2.0t -04 och känner att vi inte längre har behov av en så pass stor bil, skälet till att vi köpte den var att vi skulle få plats med en barnvagn i bagageutrymmet utan att behöva montera ner fanskapet. Junior har blivit så pass stor att han inte behöver en stor barnvagn. Till vardags har sambon bilen för att pendla till jobbet, ca 85 km tor., och det känns rätt meningslöst att göra det i en så pass stor bil.

Räkneexempel

SAAB 9-5 2.0t

Försäkring 6000:- per år
Skatt 2000:-
Värdeminskaning 12000:-
Serice 4000:-
Kostnad: 24000:- / 2000:- per mån
Bränsle: 85km x 26 dagar = 221mil 221×0,95×13=2729:-

Totalt: 4729 :- per månad

Audi A3 1.6 TDI

Kostnad: 3607:- per månad
Bränsle: 221×0,45×12,5= 1243

Totalt: 4850:- per månad

Med andra ord får vi en mindre och splitterny bil för mer eller mindre samma pengar.

Synpunkter?

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244161
februari 28, 2010 - 4:51 e m
sp_Permalink sp_Print

Har kört Golf 5 1,6 Multifuel och det var bland det segaste jag suttit i.

Komfortmässigt så kan jag inte svara på hur om skiljer sig mot varandra. Men en A3 är ju i princip en omsminkad Golf. Eftersom bägge bilarna är väldigt spartanskt utrustade så tror jag att du åker snarlikt i bilarna.

Motormässigt så är ju 1,6 bensinarn på 105hk och 148Nm tokslö. 1,6 TDI kommer garanteras upplevas trevligare pga mer vrid trots även 105 hk och 250 Nm. Maxvridet infinner sig inte förens 1900rpm.

Förbrukningen är väl 0,42 blandad körning och 0,38 landsväg? Den förbrukningen stämmer väldigt bra vill jag påstå. Min bil har en förbrukning på 0,62-0,69 beroende på körsträckor och fart (+10-15km/h skyltad). Audi uppger 0,68 blandad körning och 0,54 landsväg.

Min A4 2,0 TDI (170hk, 350Nm) har viss ketchupkänsla när fullt laddtryck uppnås ooch därmed även vridet vid 1750rpm. Bilen är känns inte seg under 1750rpm men ett jämnare register skulle uppskattas.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1244162
februari 28, 2010 - 5:03 e m
sp_Permalink sp_Print

bha*:
Var är värdeminskningen, försäkring, service och skatt för den nya bilen? Du har inte skrivit ner det där.

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1244164
februari 28, 2010 - 5:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: bha*:
Var är värdeminskningen, försäkring, service och skatt för den nya bilen? Du har inte skrivit ner det där.

Det är ju en personalbil…

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1244168
februari 28, 2010 - 7:06 e m
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Komfortmässigt så kan jag inte svara på hur om skiljer sig mot varandra. Men en A3 är ju i princip en omsminkad Golf. Eftersom bägge bilarna är väldigt spartanskt utrustade så tror jag att du åker snarlikt i bilarna.

Ok, rimligtvis bör A3:an vara baserad på Golf V med dess buller. Till Golf 6 har de jobbat rätt mycket med att få bukt med det problemet. Då är det nog mer intressant att kolla på Golf 1.6 TDI, samma motor men en behagligare bil att köra, eller så kanske man ska kolla på Skoda Octavia kombi 1.6TDI och bibehålla lastutrymmet.

alrik wrote: Förbrukningen är väl 0,42 blandad körning och 0,38 landsväg? Den förbrukningen stämmer väldigt bra vill jag påstå. Min bil har en förbrukning på 0,62-0,69 beroende på körsträckor och fart (+10-15km/h skyltad). Audi uppger 0,68 blandad körning och 0,54 landsväg.

Kul och höra att uppgifterna stämmer!

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
april 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1244221
mars 1, 2010 - 10:13 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag lånade en sån över jul och nyår då jag var billös då och jag måste säga att jag blev faktiskt imponerad av den. Kallstart utan motorvärmare i -25 med ca 6 kilometer till jobbet så låg den under 0.6 när jag var framme vilket är riktigt bra då bilen var helt rå, den hade bara gått 30 mil. Orken var det alls inget fel på när jag åkte omkring själv i den men man bör ju ha i åtanke att den har en liten motor, så med full packning osv lär den nog bli trött. Däremot gick den aldrig upp i full temp i kylan, jag var ute och körde den i en dryg halvtimme nångång men tempen kröp aldrig över ca 60 grader. Tydligen ett känt fenomen på Audi dieslarna. Inte så att det var nått problem att få temp i kupén men ändå.

Det brukar dröja ett tag innan förbrukningen sjunkit ner till angiven nivå på nya bilar, motorn måste snurra ett tag först. Min 2.0TFSI låg på snälla 0.8 första 2 tankarna för att nu ha ökat till litern trots likadan körstil. Hoppas den sjunker när jag kört lite till då just denna motor påstås släppa kring 800 mil. Men dit har jag lååångt än =)

Jag upplevde den inte som direkt bullrig iaf och det enda jag inte gillade med den var att den inte går att få som automat.

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1244225
mars 1, 2010 - 11:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag känner att en V70N skulle passa Relaxia bra om han kunde tänka sig att ha en bil som är ”vanlig”. Han lär ju inte köra så mycket med bilen ändå och dessa är väldigt överkomliga nuförtiden. Mycket bil för pengarna.

EXEMPEL

Pålitlig bil som lär rulla när många av bilarna ovan slutat sina liv.

Visst är det kul med ny bil och låg förbrukning men det är viktigt att tänka på att det kostar väldigt mycket att både köpa och serva en nyare bil.

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244271
mars 2, 2010 - 5:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Jag känner att en V70N skulle passa Relaxia bra om han kunde tänka sig att ha en bil som är ”vanlig”. Han lär ju inte köra så mycket med bilen ändå och dessa är väldigt överkomliga nuförtiden. Mycket bil för pengarna.

EXEMPEL

Pålitlig bil som lär rulla när många av bilarna ovan slutat sina liv.

Visst är det kul med ny bil och låg förbrukning men det är viktigt att tänka på att det kostar väldigt mycket att både köpa och serva en nyare bil.

Mycket erfarenhet av v70?

Avatar
macrus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
juni 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244277
mars 2, 2010 - 6:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Mycket erfarenhet av v70?

Han har väl inte ens körkort?

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
1244278
mars 2, 2010 - 6:47 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Mycket erfarenhet av v70?

Har endast bra minnen från V70. I familjen har vi en S60 som har väldigt mycket gemensamt fram till B-stolpen med V70.

Samma motor och växellåda t.ex. Hållbara bilar som går och går. Motorn i vår (2,4 170hk bensinare) känns pigg och väldigt stark, även om den dricker en del. Men hellre lite för stor motor än för liten. Downsizing är bara ett annat ord för underdimensionering. wink

Jag hade hellre köpt en sådan än Volkswagen Passat t.ex.

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1244281
mars 2, 2010 - 6:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Näfan, VW Passat framför Volvo V70 alla dagar i veckan.

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1244284
mars 2, 2010 - 7:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Näfan, VW Passat framför Volvo V70 alla dagar i veckan.

+1 och jag borde premiera Volvo om jag vill kunna fortsätta jobba kanske. Men med tanke på hur jag vet hur kvaliten på Vovlo som bil är och
hur situationen är för den nu, är Passat ett bättre alternativ imo.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244285
mars 2, 2010 - 7:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Har endast bra minnen från V70. I familjen har vi en S60 som har väldigt mycket gemensamt fram till B-stolpen med V70.

Samma motor och växellåda t.ex. Hållbara bilar som går och går. Motorn i vår (2,4 170hk bensinare) känns pigg och väldigt stark, även om den dricker en del. Men hellre lite för stor motor än för liten. Downsizing är bara ett annat ord för underdimensionering. wink

Jag hade hellre köpt en sådan än Volkswagen Passat t.ex.

Alla har givetvis rätt till sin åsikt. Jag undrar bara:

– Hur länge har du haft körkort?
– Hur många bilar har du ägt i ditt liv?
– Har du någon sorts annan erfarenhet av bilar, typ går fordonstekniskt gymnasium? Din farsa har kanske bilverkstad eller liknande?

Jag menar inte att vad du säger är fel, men du pläderar mycket för Volvo i många sammanhang utan att verka ha någon egen erfarnhet av deras bilar. Detta finner jag en smula underligt, för att inte säga komiskt, eftersom jag tycker man bör ha någon form av erfarnhet för att kunna uttala sig om sådana saker.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1244286
mars 2, 2010 - 7:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: +1 och jag borde premiera Volvo om jag vill kunna fortsätta jobba kanske. Men med tanke på hur jag vet hur kvaliten på Vovlo som bil är och
hur situationen är för den nu, är Passat ett bättre alternativ imo.

Allvarligt, VAG har ju aldrig ens varit i närheten på något vis kvalitetsmässigt om du ska jämföra..
Inget illa om Passaten, men att jämföra den med en V70 är ungefär som att komma med en burk äppelmos vid jämförelse av äpplen och päron.
Volvon är och förblir i en högre division kvalitetsmässigt, det är bara att kika på andrahandsvärdet om inte annat.
Det är skillnad på bilar och bilar, och frågar du mej så hittar du ingen familjebil mer prisvärd än en Volvo V70.

*Edit*
Om jag skulle jaga en shysst familjebil till bra pris idag, då skulle jag nog kika lite på nya Skoda Superb.. Oprövat kort för min del iofs, men den verkade jäkligt lovande när vi kikade på den genom jobbet för nån vecka sedan och blev bara positivt överraskad. Mest iögonfallande var väl kupeutrymmet. Inga problem att sätta 2st 2-metersgubbar bakom varandra.
http://www.skodasuperb.se/

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1244308
mars 3, 2010 - 2:58 f m
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
*Edit*
Om jag skulle jaga en shysst familjebil till bra pris idag, då skulle jag nog kika lite på nya Skoda Superb.. Oprövat kort för min del iofs, men den verkade jäkligt lovande när vi kikade på den genom jobbet för nån vecka sedan och blev bara positivt överraskad. Mest iögonfallande var väl kupeutrymmet. Inga problem att sätta 2st 2-metersgubbar bakom varandra.
http://www.skodasuperb.se/

Någon som har provkört Superb?

Har mina misstankar om att den tar in väldigt mycket vägljud. Hade en ny Octavia som lånebil och där störde jag mig väldigt mycket på just vägljudet. Var snarlik vägljudsnivå i den som i min V40 från 1998, dvs mycket.

Har läst och sett tester med Superb men har inte noterat någon om just kupeljudet. Det går inte att komma i från att en bil som är ruggigt ”billig” jämnfört med bilar i samma storlek att man har minskat på material på många ställen.

Coore
Medlem
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
januari 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1244313
mars 3, 2010 - 10:09 f m
sp_Permalink sp_Print

Fast Superb:en kostar ändå nästan 300 000:-, så det räknas inte direkt som en billig bil anser jag.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online: RaymondNeapsQG RaymondNeapsQG
297 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL