Stora tråden om Audi OCH Toyota! | Sida 10 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Stora tråden om Audi OCH Toyota!
This topic is locked
alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258488
november 30, 2010 - 2:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia;1258575 wrote: Nu har det hänt en del!! Eller egentligen inte. Inget är köpt, men jag har läst på lite och hört mig för med några tyckande personer. Inget är på något sätt spikat, men för tillfället lutar det mot en manuellt växlad A4 avant quattro TDI 170hp (modell 07-08). Vad tycker ni om det? Siktar på något runt 200kkr, och där ligger nämnd spec

Har en Audi A4 Avant 2,0 TDI (170hk) Quattro S-line Edition -08 Gått i skrivande stund 6300mil. PM om mer info!

Ang. automater så passar dom mycket bättre till större dieslar 2,5 liter –>

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258504
november 30, 2010 - 6:57 e m
sp_Permalink sp_Print
[Bilden hittades inte]

Vorsprung durch technik 😀

Det är förvisso inte en dieselsnurra men bara som ett litet varningsfinger.

För att återgå till valet av automat eller ej. Jag hade utan tvekan kört på automat av bekvämlighetsaspekten. Håller inte alls med Alrik ang små motorer och lådval, men vi är väl alla fria att ha olika åsikt.
En sak att tänka på vid fyrhjulsdrift och manuell låda är att det är betydligt lättare att slira upp kopplingen när du kör manuell på fyrhjulsdrift. Detta fenomen blir mer påtagligt ju större motor och avhjälps helt av en automatlåda 😉
Givetvis är det också en fråga om vem som rattar bilen, men faktum kvarstår att det är lättare att förbruka lamellen och än längre i processen tryckplatta och svänghjul.

Någon som har lust att gissa hur långt bilen på bilden ovan har gått? 😀

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1258506
november 30, 2010 - 7:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Joni;1258595 wrote: Någon som har lust att gissa hur långt bilen på bilden ovan har gått? 😀

6k mil, gammal gubbe som inte vet var gaspedalen sitter.

skiroy
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
september 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1258512
november 30, 2010 - 8:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1258597 wrote: 6k mil, gammal gubbe som inte vet var gaspedalen sitter.

Jag gissade något liknande men det var mer skrämmande än så…

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1258513
november 30, 2010 - 8:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Joni;1258595 wrote: [Bilden hittades inte]

Vorsprung durch technik 😀

Det är förvisso inte en dieselsnurra men bara som ett litet varningsfinger.

Någon som har lust att gissa hur långt bilen på bilden ovan har gått? 😀

Svårt att avgöra genom att kika på ventilerna på en bild enbart.. Är det sotkanter eller har ventilkanterna/sätena börjat vittra bort?
Skulle gissa på ungdom med tung högerfot som alternerat mellan E85 och blyfri 95, dock med för fett med bränsle. Hur långt den gått? I princip omöjligt att säga, men ren gissning: 5000 mil med en och samma yngling bakom ratten?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258521
december 1, 2010 - 12:20 f m
sp_Permalink sp_Print

Joni;1258595 wrote: En sak att tänka på vid fyrhjulsdrift och manuell låda är att det är betydligt lättare att slira upp kopplingen när du kör manuell på fyrhjulsdrift. Detta fenomen blir mer påtagligt ju större motor och avhjälps helt av en automatlåda 😉
Givetvis är det också en fråga om vem som rattar bilen, men faktum kvarstår att det är lättare att förbruka lamellen och än längre i processen tryckplatta och svänghjul.

Beror det på VEM som rattar bilen eller HUR man rattar bilen? Mitt främsta skäl till quattro är säkerhet och ökad framkomlighet i visst väglag *tittar ut*. Om man gasar på lite extra får att komma iväg med spin och kopplingen slirar istället för att däcken ritar sträck förstår jag att lamellerna slits snabbare, men jag ser inte varför de skulle slitas mer än på en framhjulsdriven vagn om man kör som Sven pensionär.

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258524
december 1, 2010 - 3:57 f m
sp_Permalink sp_Print

Om hur kopplingen slits mer eller mindre beror ju till stor del av vem som sitter bakom ratten, inte hur bilen driver eller vilket lådval.

Ett exempel är ju min mormor som lyckades med konststycket att slita ut lamellerna, spräcka svänghjulen (en tårtbit som var lös) samt tyckplattan var också åt helvete. Allt ihop var blånat till färgen. 25k på merca att fixa till. Bilen hade gått 2400mil när hon köpte bilen, ca: 1000 mil senare var kört. Fast de var ju väntat, blir så om man enbart använder tvåan och femman. Lägg varvtalen på 4500-5000 rpm, lägg i tvåan och styr farten med kopplingen.

Min Audi A4 3,0 Quattro (220hk, 300nm) hade inga tendenser alls på dålig koppling. 200mil senare så är lamellerna slut, anledningen var starter med 3000rpm och dumpa kopplingen. Det GÅR inte att göra med en bil som vägar nästan 1700kg. Släpp iväg bilen lugnt för att sen ge gas.

På min Impreza böts kopplingen vid 6500mil, anledningen är solklart körstil. Dock förbannat roligt och tidseffektivt att kliva av kopplingen vid 4000 rpm. Skjuter på friskt då! Grejerna håller bättre, lättare bil samt hobbybil.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258526
december 1, 2010 - 6:21 f m
sp_Permalink sp_Print

Haha vilka teorier ni har 😀 Ser ni inte att den trycker in olja i förbränningsrummet?

Ådi tycker sig att de ska sänka bränsleförbrukningen med lågfriktion i cylindrarna. Jättebra ide, men inte så jäkla bra när man går från ”low friction” till ”no friction”. Kolvarna har så stort glapp i cylinderloppen att man kan flytta ordentligt på dem. Ringarna har helt enkelt vridit på sig en smula och vips så har man komprissionstryck i sumpen och så fortsätter oljan att vandra.

2a, 3a, och 4an såg mer eller mindre lika otrevliga ut i topparna kan jag tillägga.

Och nu till det mest underhållande(eller jag ska väl säga tragiska). Bilen är en Audi a4 med 2TFSI motorn som har gått den otroliga sträckan av… 1200(!) mil. Föraren är INGEN ungdom, INGEN gammal gubbe, INGET annat än bensin har varit i tanken. Det är helt enkelt bara Audi som fuckat upp(igen)!
Det här är inte första gången jag ser det och garanterat inte sista heller.

Nu kommer också den biten av Audi som jag tycker är mycket underlig. Händer en sådan här sak på en bil som är helt ny. Man hinner inte ens köra 1500mil med bilen, då är det väl rätt självklart att Audi tar det och bara kastar in en ny motor(förutsatt att man ens vill ha kvar skiten?). Men nej, inte Audi. De ska forska och titta på det ena och det andra och klia sig i huvudet och dricka en kopp kaffe för att sen forska på det hela lite till. Allt detta medas kunden bara står och undrar vad fasen som händer med dennes bil.
Man behöver väl inte forska speciellt länge när man kan flytta på kolvarna i sidled och toppen ser ut på det viset? Det är uppenbart vart felet ligger!
Nej Audi och deras sätt att hantera problem är högst underlig. Det slutar bara med att kunden lägger nyckeln på bordet och vill häva sitt köp.

Alrik: Om du hade läst vad jag skrev hade du sett att det var precis det jag sa.

En sak att tänka på vid fyrhjulsdrift och manuell låda är att det är betydligt lättare att slira upp kopplingen när du kör manuell på fyrhjulsdrift.

Jag säger inte att den faktiskt sliter mer på kopplingen MEN det är lättare att göra det om man inte alltid tänker sig för.

masrtin karlsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
december 1, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1258529
december 1, 2010 - 8:21 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag har en toyota och köpte till en mp3/usb tillsats till stereon. Perfekt att kunna trycka in usb med mp3 utan att behöva byta stereon.

masrtin karlsson
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
december 1, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1258532
december 1, 2010 - 8:24 f m
sp_Permalink sp_Print

Ps. Köpte den ifrån Norge

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1258539
december 1, 2010 - 10:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Joni;1258617 wrote: Haha vilka teorier ni har 😀 Ser ni inte att den trycker in olja i förbränningsrummet?
…..

Du menar att man hur som helst skulle kunna komma fram till det med hjälp av en suddig bild och knapphändig information?
Personligen finner jag teorin om vandrande olja vara lite långsökt, men jag har ju emellertid inte sett motorn/bilen på nära håll heller.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1258545
december 1, 2010 - 1:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Joni;1258617 wrote: Man hinner inte ens köra 1500mil med bilen, då är det väl rätt självklart att Audi tar det och bara kastar in en ny motor(förutsatt att man ens vill ha kvar skiten?). Men nej, inte Audi. De ska forska och titta på det ena och det andra och klia sig i huvudet och dricka en kopp kaffe för att sen forska på det hela lite till. Allt detta medas kunden bara står och undrar vad fasen som händer med dennes bil.

Nähä, du, sådär gör man inte i Sverige. Eller jo, kaffedrickandet, men allting ska undersökas, jag lovar att resultatet hade varit detsamma med vilket bilmärke som helst, om det var en svensk agentur som skulle lösa det hela. Dessvärre.

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258609
december 2, 2010 - 1:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Neeeeeeeeej!!!!! 😡 #-o ](*,) embarassed cry

Jag upptäckte just ett mycket irriterande faktum. Jag hade siktat in mig på den nyare A4an som kom 08, men vad jag totalt missat var ju att det var ju inte modellår 08 jag hade i åtanke, utan modellår 09!!! (B8) Det innebär ju att jag måste vänta ÄNNU längre innan det finns en bil med önskad spec inom mitt prisspann. 🙁

BLÄ!

Eller så får man ta och tumma lite på effekt och inte vara lika noga med antalet drivande hjul…

:arg:

Eller kan det finnas fördelar med den tidigare B7an? :scratch:

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258630
december 3, 2010 - 3:34 f m
sp_Permalink sp_Print

Relaxia;1258700 wrote:

Eller kan det finnas fördelar med den tidigare B7an? :scratch:

B7 är i grova drag en faceliftad B6, dvs en bil som kom sent 2001. Dvs en väl utprovad bil.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
april 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1258971
december 9, 2010 - 6:31 f m
sp_Permalink sp_Print

Joni: Är det där en ny valve-lift motor eller den äldre 2.0:an? Såg inte skoj ut…

Relaxia, om det är den senaste A4:an du vill ha så är det B8:an du letar efter. Den började säljas hösten 07 så 08orna finns både med den gamla och den nya karossen. Det skiljer en hel del mellan B7:an och B8:an, i mitt tycke främst storleksmässigt då B8 har växt rejält. Sen finns den tyvärr inte med lilla dieseln, quattro och automat. Jag tror inte den kombon finns i den äldre B7:an heller men jag är inte säker på det. Dieseln behöver automat då den har för snävt effektband. Den är riktigt slö under 1500varv och vid 4000 är det som om du drar ut stoppen. Mycket växlande blir det med en manuell diesel. Men kan tänka mej att den är avsevärt roligare att tanka =)

Hade det funnits 170TDI, quattro och automat hade jag köpt det till den jag har nu.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258972
december 9, 2010 - 6:40 f m
sp_Permalink sp_Print

Jekyll: nya

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1258973
december 9, 2010 - 7:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Em fråga: Jag har möjlighet att köpa en Audi A8 till ett kraftigt rabbaterat pris, typ 50% av värdet, av en släkting (3.7 Quattro -04 med ca 13K mil på mätaren, kamremmen och stor service gjort för ett par veckor sen, 19″ med nya däck). Är det ren och skär idioti att skaffa en så pass stor bil eller bör man ta chansen? Vilka faror finns det med en så pass stor och relativt dyr bil?

Självklart är det upp till mig utefter mina personliga förutsättningar som ett sånt beslut ska tas, men det är kul att höra hur andra resonerar kring det. Till saken hör att jag pendlar ca 9 mil per dag och då vill man köra bekvämt, men samtidigt är risken att det blir på tok för dyrt mot vad det smakar. I dagsläget har jag en 9-5 kombi, en alldeles lagom svennebanan bil, men det vore kul och ha nåt lite skönare. *svammel*

Avatar
Relaxia
Medlem
Medlem
Forum Posts: 3065
Member Since:
november 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1258976
december 9, 2010 - 9:21 f m
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000;1259062 wrote: Relaxia, om det är den senaste A4:an du vill ha så är det B8:an du letar efter. Den började säljas hösten 07 så 08orna finns både med den gamla och den nya karossen. Det skiljer en hel del mellan B7:an och B8:an, i mitt tycke främst storleksmässigt då B8 har växt rejält. Sen finns den tyvärr inte med lilla dieseln, quattro och automat. Jag tror inte den kombon finns i den äldre B7:an heller men jag är inte säker på det. Dieseln behöver automat då den har för snävt effektband. Den är riktigt slö under 1500varv och vid 4000 är det som om du drar ut stoppen. Mycket växlande blir det med en manuell diesel. Men kan tänka mej att den är avsevärt roligare att tanka =)

Hade det funnits 170TDI, quattro och automat hade jag köpt det till den jag har nu.

Ja det är B8:an jag har i åtanke, just på grund av storleksökningen. Har en Audi 80 idag, och den är ju i princip lika stor som B6:an och B7:an, till och med större än den den första A4:an. Hade nog föredragit storleken av en A6:a eller V70, men det tycker min fru är lite för stort att köra runt i, så nya A4:an tror jag blir perfekt.

Är det verkligen så kort spann mellan växlingsbehoven på dieselmotorn? Det enda jag har kört med diesel förutom lastbilar är en Lancia Musa med 1.6l multijet på 120 kusar, och det var på Korsikas kurviga vägar. En riktigt trevlig upplevelse måste jag medge. Visst var det en del växlande, men inte alls på samma sätt som jag är van vid från den bensinare jag har idag. Det var i princip ett nöje att komma till en uppförsbacke 🙂 Sen var det ju relativt ont om plana raksträckor med. 😀

Det är väl egentligen en A4 avant (B8) manuellt växlad 2.0 TDI med straxt över 140 hp som jag siktat in mig på. Sen quattro och fler kusar är väl aldrig fel, men den lyxen vet jag inte om jag vill kosta på.

Avatar
Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
Member Since:
april 18, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1258977
december 9, 2010 - 11:19 f m
sp_Permalink sp_Print

Det bästa är ju om du provkör en Relaxia, jag är väldigt för automat men du kanske tycker det är en bra kombo med manuell diesel. Men om du inte måste ha quattro så finns ju dieseln med automat.

Bha: an A8 som pendlarbil är nog inte fel, men den lär nog dra både en och två dec/milen mer än Saaben och med 9 mil om dan så bygger det fort på. Sen är det lite av en chansning med en A8 då dom kan vara rätt dyr att underhålla.

Joni: vad ansågs ha orsakat haveriet? Fel vid montering, materielfel eller nått annat?

Johan Karlsson_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
september 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1258999
december 10, 2010 - 5:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Har hört en Audi a4 B8 en hel del. Riktigt trevlig bil IMHO. Oväntat pigg med 140 HK motorn och du kör utan problem under 0,6/mil. Upplevde det inte som ett problem att man behövde växla hela tiden. När väl motorn är varm kan du ju lätt hoppa någon växel om du inte vill rycka för mycket.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
186 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL