Öla med NordicHardware | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Öla med NordicHardware
This topic is locked
Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 6, 2012 - 7:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Okej, nej, jag har ingenting med NH att göra längre, inte heller dricker jag öl. Men även i min hierarki är öl mer intressant än att springa runt med en smartphone på mig, så jag tänkte dra igång den här tråden som en motpol till ”Träna med NH”-tråden: https://www.nordichardware.se/swforum/allm%E4nt/141543-tr%E4na-med-nordichardware-geekpower.html

Jag kan till och med bjuda på en bild på Imlal drickandes vitlöksöl:

[Bilden hittades inte]

Så, nu har ni en tråd att diskutera öl i. Gör mig stolt och visa att Öl är roligare än träning. laugh

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281085
juli 6, 2012 - 8:00 f m
sp_Permalink sp_Print

Klart det slinker ner en och annan öl ibland 🙂
Heineken ska det vara isåfall.

Och ja jag kan väll hålla med om att man blir roligare av några öl i kroppen än ett par mil i benen 🙂

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281086
juli 6, 2012 - 8:06 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag funderar på att gräva fram alla Antons ölhävarbilder från Facebook, där ser det inte ut som att han tränar speciellt mycket. 😀

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281088
juli 6, 2012 - 9:27 f m
sp_Permalink sp_Print

Bra initiativ Mean. 🙂

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281090
juli 6, 2012 - 9:31 f m
sp_Permalink sp_Print

Haha, ja bra. 🙂
Nog för att jag allvarligt funderat på att börja träna, både löpning och lite styrketräning, men här lär jag kunna visa upp resultat snabbare. 😉 Inte för att mina ölvanor är speciellt intressant, så ljust som möjligt annars får det vara.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
april 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281093
juli 6, 2012 - 10:15 f m
sp_Permalink sp_Print

Ja här i Dublin slinker det väl ner en och annan Guinness, dock väldigt måttligt. 🙂

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281094
juli 6, 2012 - 10:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Ja är det något intresse som fortfarande finns kvar förutom träningen är det ju faktiskt öl. 🙂
Hade en riktig syndarhelg i Kristiandstad förra veckan där jag och en gammal NH-bekant (MrVoodoo) köpte på oss en 12-13 olika ”finöl” som slank ner med lite grillat. Ljus lager är min favorit och guldkornet är Innis & Gun som jag gillar skarpt, men finns även riktigt trevliga klosteröl och liknande som tidigare nämnda MrVoodoo och Henrik Berntsson öppnat min smaklökar för.

För att du inte ska få äran att riva ut mina ölhävarbilder Jonas så kan jag bjuda på en själv, NH-relaterad till och med. Jag och Mr Robert ”crotale” Kihlberg på en restaurang i Berlin med ASUS för typ 4-5 år sedan. Det var någon överklockningstävling och de där 1 liters ölglasen fylldes nog lite väl många gånger under middagen.. har lite roliga bilder från senare på kvällen men de är för alltid förseglade i ett kassavalv någonstans. 😉
[Bilden hittades inte]

Avatar
Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
Member Since:
januari 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281097
juli 6, 2012 - 11:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Kan bara tillägga att den där Vitlöksölen inte alls var så dum som man kan tro. Den bestod av någon ljus lager som de sedan hade rivit ner vitlök i.

Annars när det gäller öl så kan jag rekommendera det mesta som kommer från Brewdogs bryggeri. Vanligast att hitta i bolagshyllorna är väl Punk IPA som är riktigt trevlig. Vill man ha en bra pilsner med lite beska kan jag rekommendera Jever.

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281102
juli 6, 2012 - 2:46 e m
sp_Permalink sp_Print

Gött med en öl så här på fredag efter jobbet 🙂

Öl

Attached files

[Bilden hittades inte]

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
Member Since:
november 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281104
juli 6, 2012 - 6:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Anton Karmehed;1281222 wrote: Ja är det något intresse som fortfarande finns kvar förutom träningen är det ju faktiskt öl. 🙂
Hade en riktig syndarhelg i Kristiandstad förra veckan där jag och en gammal NH-bekant (MrVoodoo) köpte på oss en 12-13 olika ”finöl” som slank ner med lite grillat. Ljus lager är min favorit och guldkornet är Innis & Gun som jag gillar skarpt, men finns även riktigt trevliga klosteröl och liknande som tidigare nämnda MrVoodoo och Henrik Berntsson öppnat min smaklökar för.

För att du inte ska få äran att riva ut mina ölhävarbilder Jonas så kan jag bjuda på en själv, NH-relaterad till och med. Jag och Mr Robert ”crotale” Kihlberg på en restaurang i Berlin med ASUS för typ 4-5 år sedan. Det var någon överklockningstävling och de där 1 liters ölglasen fylldes nog lite väl många gånger under middagen.. har lite roliga bilder från senare på kvällen men de är för alltid förseglade i ett kassavalv någonstans. 😉
[Bilden hittades inte]

Den bussturen dagen efter kommer inte att glömmas bort och jag mådde ändå bäst av oss.

Ja just jävlar, den efterfesten också. Shit alltså.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
december 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1281111
juli 6, 2012 - 9:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Hahaha det kommer jag verkligen ihåg 30 min genom Berlin i en svettig buss, en viss ASUS-representant var livrädd för att han skulle tvingas hålla presentation på morgonen.. 😀

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281156
juli 8, 2012 - 8:20 f m
sp_Permalink sp_Print

Imlal;1281225 wrote: K
Annars när det gäller öl så kan jag rekommendera det mesta som kommer från Brewdogs bryggeri. Vanligast att hitta i bolagshyllorna är väl Punk IPA som är riktigt trevlig. Vill man ha en bra pilsner med lite beska kan jag rekommendera Jever.

Kan bara hålla med.
Systemet har (iaf de här runt omkring) ett ”smakpaket” med 4st olika brewdog öl, bland annat underbara Chaos Theory.
BrewDog Mix 5 AM Saint, Alice Porter, Chaos Theory, Dogma (1690) – Systembolaget.se

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281365
juli 12, 2012 - 8:08 e m
sp_Permalink sp_Print

Att de flesta gillar ljus lager är inget konstigt. Det är ju framtaget för att vara just lätt att ta till sig och hålla en jämnare kvalitet. Uppemot 90% av öl som säljs är just ljus lager. Det är dock väldigt svårslaget med en kall Staropramen en varm sommardag.

Annars blir det helst en mörk, oljig, tjäraktig stout med lite lagom krona och dofter av kaffe, mörk choklad och lite sötma. En stadig kropp som fyller hela gommen och lämnar en väldigt tillfredsställd.

Dock har man provat mycket roligt på pubbar och provningar. Oude Geuze tar nog priset. Luktar urinoar, men smakar desto bättre som tur är. Spontanjäst öl överlag är dock ganska intressant, vi hade ju trots allt hallonöl som välkomstdrink på bröllopet 🙂

Det finns bra och det finns dåliga öl av alla sorter. Även om man lätt fastnar för en viss variant så tycker jag inte man ska sluta prova andra sorter. Den stora bredd som finns idag och hur enkelt det är att få tag på saker med hjälp av Systembolaget gör att man lätt kan få tag på nästan vad som helst. Om inte det lockar finns det ganska gott om välsorterade ölpubbar i alla större städer där man kan chansa vilt i prislistan och kanske träffa rätt (eller väldigt fel).

Var inte rädd att betala för en god öl heller. En Närke Kulturbryggeri Stormaktsporter Kaggen kostade mellan 300-450kr hos Bishops Arms. Jag och f.d. forumspsykologen Jerry har avnjutit många sådana. Så många att jag inte ens vill tänka på hur många kronor som gått åt till det, men så var det också världens i godaste öl. Utan tvekan det godaste jag druckit … oavsett typ av vätska.

Anton Karmehed;1281222 wrote: Ljus lager är min favorit och guldkornet är Innis & Gun som jag gillar skarpt

Innis & Gunn är Ale 😉

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1281368
juli 12, 2012 - 8:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Lite offtopic kanske, men här kan man läsa vad man tror hur ölen kom till för första gången Vinimportr av rtt vin och vitt vin – ven andra drycker | Bibendum

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online: KylieoptizKB KylieoptizKB
296 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL