Min syn på Finland | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Min syn på Finland
This topic is locked
Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
januari 2, 2013 - 9:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag kan börja med denna länk:

Radio Play

Klicka på visa mer och sedan Finland. Underhållande, men med stora korn av sanning.

Jag gifte mig med en finlandssvenska i somras och har under de senaste åren fått chansen att spendera en hel del tid i Svenskfinland längs med den västra kusten av Finland.

De flesta här är svensktalande, men långt ifrån alla. De som inte har svenska som modersmål har fått lära sig det i skolan, men jag får intrycket att få av dem vill ta i språket ens med tång. Pakkoruotsi som sagt. Det finns till och med ett pakkoruotsi.net för den som vill ha mer ”information” i ämnet. Om ni inte vet vad det är lyssna på länken ovan.

Medan Norge, Danmark och Sverige har en stark rivalitet länderna i mellan, är det inte riktigt samma sak mellan Sverige och Finland. Vi tre har alla skämt om det andra landet och gliringarna är många. När en dansk verkligen vill förolämpa någon då kallar han/hon den andre bara för ”svensk” och det tar eld.

I Finland är det lite annorlunda. Det är egentligen bara Sverige och Ryssland som Finland har en historia tillsammans med. Och Finland har alltid slagit ur underläge. Sverige tog helt sonika bara Finland när vi ville ha det. På den tiden hade de inte mycket att sätta emot tack gode. När Ryssland bestämde sig för att ta Finland från oss fick vi (Sverige) pisk, men de lämnade Finland ganska eget. När de bestämde sig för att indoktrinera Finland in i Sovjet då gick de ett steg för långt och fick stryk av de finska lejonen. I flera omgångar krigade de och det slutade med ett självstyre för Finland, under vissa förutsättningar.

Allt det här var ganska nyligen i Finland. Det finns gamla krigshjältar som åker runt och berättar i skolor om vad som hände under kriget. För många var det bara några år sedan Finland blev fritt från Sovjet. Deras frihet är något stort för dem. Medan Ryssland är den elaka storasystern man är ”rädd för” idag är Sverige lite av mellanbrodern man ser upp till och är ”avundsjuk på”. Det förklarar lite av stämningen under hockeymatcherna också.

En seger mot Ryssland är givetvis stort, men ändå ingenting mot en seger mot Sverige. Deras VM-guld 1995 i Globen mot Sverige i finalen är nog deras största enskilda sportframgång någonsin. Just för att det var i Sverige och mot Sverige som man gjorde det. Dessutom deras första VM-guld i vad man nog kan kalla deras nationalsport.

Ishockey är en enormt populär sport i Finland. De bästa lagen i finska SM-Liiga drar mer folk än de stora klubbarna i Sverige. När Sverige vände 1-5 till 6-5 under semifinalen 2003 sjukskrev sig folk efteråt. Folk mådde fysiskt och psykiskt dåligt efter att det hände. Ishockey tas på allvar i det här landet. Det är inte en fråga om liv eller död. Det är så mycket mer. Speciellt när Sverige är inblandat. Det är historia, det är krig, det är heder som står på spel! I Sverige tar vi nog inte matcherna på fullt samma allvar även om jag nog personligen allt sett matcherna mot Finland som lite speciella. Det är ju ändå lillebror man spelar mot. 😉

Tidigt i vårt förhållande gjorde en tavla till min fru, lite på skämt, med statistik från det finska vinterkriget. En omskriven och översatt version av denna:
http://smithbeachwood.files.wo…..dland1.jpg
Ju mer jag lärt mig om Finland, desto mer inser jag på hur stort allvar man bör ta den statistiken. Inte så mycket för att det är en extremt imponerande bedrift på många sätt, men man behöver inte gå längre tillbaka än två generationer för att hitta någon som faktiskt var med och slogs mot ryssen. Det ryser lite när man tänker på det, av obehag. Min frus morfar och morbröder var med och slogs för deras frihet. Det känns väldigt nära inpå när man tänker på det. Man förstår att det fortfarande finns många som tycker att Finland slår ur underläge, mest hela tiden. Det är vad de tvingats till och som de blir matade med sedan barnsben.

Vi i Sverige har inte slagits i något riktigt krig på nästan 200 år. Det finns ingen som minns eller kan återberätta hur det var. Och det var vi som anföll dessutom! Det var i stort sett alltid vi som muckade gräl med andra och skulle ta deras land. Vi slogs inte för vår egen överlevnad, vi slogs för att vi ville ha mer och mer och mer. Inte för att vi behövde det utan bara för att vi ville och kunde. I Finland var det en fråga om att försvara sig för att få ha sin egen jordplott och överleva.

Det förändrar dock inte vissa saker:

  • Butiksbiträden är precis lika trevliga var man än kommer. Trots att jag ibland glömmer att prata dialekt är de alltid lika trevliga.
  • Ska man be om hjälp av någon på stan är det bäst att fråga på finska. Om du frågar på svenska är det stor risk att de bara ignorerar dig om det är finsktalande. Finsktalande är i majoritet i stort så det är stor risk att du pratar med en sådan. Det finns en slags mentalitet om att den svensktalande befolkningen är förfördelad av staten och att ”riktiga” finländare får betala för att svenskan ska kunna ”överleva” i Finland.
  • Finskt bröd fullständigt äger sönder allt vad svenskt bröd heter. Om ni kan hitta bröd från Finska hembageriet köp det. Malax-limpa borde även den finnas på ganska många ställen. Köp. Det går inte att jämföra med det skräp de flesta massproducerande bagerier spottar ur sig. Jag blir bara illamående när jag tänker på Skogaholmslimpan.
  • Alla man pratar med hatar Steven Elop, oavsett om de är finsk- eller svensktalande. De hoppas Windows Phone ska ta sig, men ingen vågar riktigt tro att Nokia ska återhämta sig. Jag skojar inte om denna. Att han vågar bo kvar i Finland visar antingen på hans stora dumhet eller ett enormt mod.
  • Finskt hantverk är något de är jävligt stolta över, med all rätt. Det är bra grejer som överlever på grund av sin överlägsna kvalitet. Finländare köper dessutom väldigt gärna inhemska saker. Det är för dem ett bevis på att det är en bra produkt.
  • Finland är ett stolt land överlag, men de har också stora problem som ett resultat av sin ärrade historia. Svenskan och relationen till Sverige är ett sådant. Sannfinländarna är ett många gånger mer kontroversiellt parti än Sverigedemokraterna och de är mer än dubbelt så stora. Flertalet av deras ledande politiker har uttryckt sig och handlat många gånger värre än de skandaler som SD råkat ut för. I vissa fall har de bett om ursäkt, men suttit kvar. I andra fall har de bara ignorerat media och fortsatt jobba som om inget hade hänt. Ingen har blivit hårt straffad trots en del extremt kränkande och nedsättande kommentarer om invandrare, svensktalande, kvinnor i allmänhet och funktionshindrade.
  • Jag skulle gladeligen bosätta mig här om jag visste att ett lika bra jobb väntade här som jag hade hemma. Finland har problem som alla andra, men det finns väldigt lite som hindrar att man som svensk skulle må väldigt bra i Finland. Område för område är det nog lika lätt att hitta bra saker som dåliga saker, jämfört med Sverige. Jag hjälper gärna lillebror på traven om det kan leda till något gott 😉

——
Och Åland ville vara svenskt när det skulle bestämmas. De ville självklart helst vara egna, men i valet mellan Finland och Sverige var det inga tvivel om att de ville vara svenska.
Här är förklaringen till varför de blev finska till slut:
Make a good impression – Scandinavia and the World

——
Ett tips för den som vill ha mer insyn i de finska stereotyperna är filmen Lappland Odyssey mycket sevärd. En väldigt rolig film som spelar på just stereotyper, men gör det på ett bra sätt. Sen finns ju alltid Aki Kaurismäkis trilogi om Finland om man vill ha något mer ödesmättat.

Den finska tomten finns också att beskåda i filmen Rare Exports. Även den rekommenderas som en mörk action-komedi.
——

Det finns säkert mycker mer att säga och skriva om Finland, men det är allt jag orkar med just nu.

Hyvää Joulua & Hyvää Uutta Vuotta!

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1286403
januari 2, 2013 - 10:55 e m
sp_Permalink sp_Print

Har läst för mycket socialpsykologi så min bild över stereotyper är gravt förstörd, eller så var det kanske det innan ^^ : )
Vi har en gemensam historia ihop, där Finland ingick i Sverige som en del, och vi senare under vinterkriget hjälpte med olika former av resurser. Finska inbördeskriget – Wikipedia

Sen om det beror på feghet, slughet, taktik får var och en ha sin egen tanke om. Ärligt talat så ser jag ingen skillnad på finnar eller svenskar när jag har jobbat eller spelat datorspel.

Skulle nog istället säga att det som särskiljer Sverige från Finland, Norge är vad en vinst/förlust i idrott betyder. Så jag bollar istället över frågan och säger att de skillnader du säger att du upplever kanske beror på att det är vi som har ett annolunda förhållningssätt mot de nordiska länderna än vad de andra har sins emellan varandra. Men sen kommer min förstörda värlsbild in, det beror även mycket på hur stark national känsla man känner för landets kultur och arv eller om det finns andra viktigare saker. Eller så kan det vara så att vi har en mer transparent kultur och därmed så har vi inte så starka band med landet Sverige.

För min del får du tycka bättre om att bo i Finland än i Sverige. Att du tycker om Finskt bröd etc

Ser det mer som en utveckling det finns något utanför vårat land som kanske upplevs vara bättre som influerar oss, så vi kan utveckla våra egen kultur med ny teknik, godare mat, relationer etc.

Får Gratulera till giftemålet i efterskott då : )

Om du tycker att dett var en utmaning och har lagt märke till skillnaderna mellan kulturerna, så ska du uppleva skillnaden när du skaffar ungar(om du inte har några innan).

Jag skriver inte ned några finska ord som du gjorde avslutningsvis, då de flesta ord jag har lärt inte tillhör de finaste och kan upplevas stötande ^^ : )

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
augusti 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1286408
januari 3, 2013 - 8:05 f m
sp_Permalink sp_Print

Jag har lite svårt att förstå meningen med den här tråden, men kul att du gillar Finland. Bra för dig!?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1286409
januari 3, 2013 - 8:23 f m
sp_Permalink sp_Print

När jag tänker finnländare så tänker jag på feta gubbar som sitter i en bastu och slår sig själv med ett knippe ris. Och givetvis så muttrar han ”Satan o perkelse, jag glömde sampot!” 😉
Snacka om förutfattade meningar och stereotyper…

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1286412
januari 3, 2013 - 11:15 f m
sp_Permalink sp_Print

n0pax;1286537 wrote: *massa text*

Relationen till Sverige är väldigt komplex och därför blir alla former av tävlingar mot Sverige väldigt känsloladdade.

Jag tycker inte bättre om att bo i Finland, men jag har märkt att jag nog skulle klara av en flytt mycket lättare än jag trott innan. Finskt bröd är suveränt. Måste provas. Ex. franska ambassaden i Sverige köper sina baguetter från Finland.

Jag säger inte att Finland är bättre, det skulle jag aldrig erkänna även om det vore så, men jag har upptäckt saker som jag tyckte är värda att dela med sig av 🙂

The Mutt;1286542 wrote: Jag har lite svårt att förstå meningen med den här tråden, men kul att du gillar Finland. Bra för dig!?

Ingen större poäng än att dela med sig av lite intressanta observationer. 🙂

-Tjalve-;1286543 wrote: När jag tänker finnländare så tänker jag på feta gubbar som sitter i en bastu och slår sig själv med ett knippe ris. Och givetvis så muttrar han ”Satan o perkelse, jag glömde sampot!” 😉
Snacka om förutfattade meningar och stereotyper…

Det är inte långt ifrån sanningen, men samtidigt finns det mycket mer i bakgrunden 😉

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1286416
januari 3, 2013 - 12:31 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag nästan hatar finländare och det pga av en äldre skitgubbe som var på samma aktivitet som mig i Västervik. Har hade kaxig attityd mot folk och lat, men han kallar andra för lata, knuffar och sparkar på på andras ben. Säger man att han inte gör nåt blir han förbannad. Han skryter att han är så jävla stark m.m. Till slut tappade jag lusten för hans agerande mot folk och kallade honom finnjävel, för att sedan bryta ner honom mot några bänkar som stod mot väggen vilket bevisade att han inte var så stark trots allt. Han skulle polisanmäla mig för misshandel och rasism. Han själv sade själv svartskalle till en invandrare som var på stället där vi var och det är inte rasism frågade jag, han svarade nej han är ju en svartskalle sa han. När jag möter honom ute ett halvår efteråt så svär han för sig själv. Snacka om långsint idiot. Det är inte den första finländare som jag retat upp mig på. Det verkar som dom har en sådan attityd därborta, dock har jag en finländare på mitt MSN, men han är i alla fall ok över nätet. Hur han är IRL vet jag dock inte ^^

Jag hörde på radion när svensk radio frågade några finska tjejer vad dom tycker om killar Finland/Sverige så svarade dom att svenska killar var snyggare för att vi vårdar oss bättre än vad finska gör

@Mutt
Man läser det man själv vill läsa och tycker du den är meningslös så skit i att läsa då. Själv tycker jag den var interessant

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1286419
januari 3, 2013 - 2:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha läst en bit tänkte jag länka till ”Scandinavia and the world”, men det hade du visst redan gjort 🙂

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1286423
januari 3, 2013 - 4:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Andreas G;1286535 wrote: [*]Finskt bröd fullständigt äger sönder allt vad svenskt bröd heter. Om ni kan hitta bröd från Finska hembageriet köp det. Malax-limpa borde även den finnas på ganska många ställen. Köp. Det går inte att jämföra med det skräp de flesta massproducerande bagerier spottar ur sig. Jag blir bara illamående när jag tänker på Skogaholmslimpan.

This. Ruispalat och Reilu Vehnälese är bröd jag köper och fyller resveskan med, för att frysa in när jag kommer hem.

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1287177
februari 2, 2013 - 3:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1286550 wrote: Jag nästan hatar finländare och det pga av en äldre skitgubbe som var på samma aktivitet som mig i Västervik. Har hade kaxig attityd mot folk och lat, men han kallar andra för lata, knuffar och sparkar på på andras ben. Säger man att han inte gör nåt blir han förbannad. Han skryter att han är så jävla stark m.m. Till slut tappade jag lusten för hans agerande mot folk och kallade honom finnjävel, för att sedan bryta ner honom mot några bänkar som stod mot väggen vilket bevisade att han inte var så stark trots allt. Han skulle polisanmäla mig för misshandel och rasism. Han själv sade själv svartskalle till en invandrare som var på stället där vi var och det är inte rasism frågade jag, han svarade nej han är ju en svartskalle sa han. När jag möter honom ute ett halvår efteråt så svär han för sig själv. Snacka om långsint idiot. Det är inte den första finländare som jag retat upp mig på. Det verkar som dom har en sådan attityd därborta, dock har jag en finländare på mitt MSN, men han är i alla fall ok över nätet. Hur han är IRL vet jag dock inte ^^

Jag hörde på radion när svensk radio frågade några finska tjejer vad dom tycker om killar Finland/Sverige så svarade dom att svenska killar var snyggare för att vi vårdar oss bättre än vad finska gör

@Mutt
Man läser det man själv vill läsa och tycker du den är meningslös så skit i att läsa då. Själv tycker jag den var interessant

Min granne är finnländare och oerhört trevlig och hjälpsam, Däremot har jag stött på ett antal ”svartskallar” och israeler som är otrevliga (svenskar, norrmän och amerikaner är också otrevliga för den delen.)

Det jag vill ha sagt med detta är att det är inte var ifrån man kommer som säger hur man är, utan det är mera upp till en själv. Uppenbart finns det skitstövlar överallt på den här planeten, oavsett land eller kultur. Så att tro att negrer, handikapade, glasögonormar eller personer från ett visst land alla är lika elaka eller korkade, etc är att dra alla över en kam. I så fall borde allt vara förbjudet för alla vid det här laget. Då alla åldergrupper och alla sortens människor ganska säkert har gjort något fuffens.

Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
maj 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1287261
februari 5, 2013 - 3:22 e m
sp_Permalink sp_Print

Andreas G;1286546 wrote: [QUOTE=The Mutt;1286542]Jag har lite svårt att förstå meningen med den här tråden, men kul att du gillar Finland. Bra för dig!?

Ingen större poäng än att dela med sig av lite intressanta observationer. 🙂

Tänkte samma sak först några meningar in, men uppskattade verkligen läsningen. 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
286 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL