Krämig potatisgratäng | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krämig potatisgratäng
This topic is locked
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
Member Since:
februari 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1
april 10, 2011 - 6:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Misslyckas alltid att få potatisgratängen krämig o fin trots att jag följer recepten till punkt o pricka. Vad är hemligheten med att få den krämig, förstår inte?? Jag har ofta för mycket vätska i när jag sätter in den i ugnen. Kanske ska det bara vara tunnt i botten av formen med grädde/mjölk för att det ska bli bra?

Har ni nåt speciellt recept för att få den just krämig o god?

Tack!

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1264333
april 10, 2011 - 7:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Man köper färdig. 🙂

Felix gratäng är riktigt najs, jag orkar inte hålla på och laga eget.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1264335
april 10, 2011 - 7:50 e m
sp_Permalink sp_Print

Dani;1264433 wrote: Misslyckas alltid att få potatisgratängen krämig o fin trots att jag följer recepten till punkt o pricka. Vad är hemligheten med att få den krämig, förstår inte?? Jag har ofta för mycket vätska i när jag sätter in den i ugnen. Kanske ska det bara vara tunnt i botten av formen med grädde/mjölk för att det ska bli bra?

Har ni nåt speciellt recept för att få den just krämig o god?

Tack!

För att få den riktigt krämig och god ska du enbart använda grädde som ”vätska”, inget light-skräp utan riktigt 15% matlagningsgrädde. Sista 5-10 minutrarna tar du ur gratängen och häller på riven ost till det får färg, detta kommer rinna ner tillsammans med allt annat gott, gott i potatisgratängen 😀

Ett misstag många gör är att de helt enkelt har i för mycket grädde/mjölk, tanken är som du skriver att du fyller gratängen så den max har halva höjden av potatisen, sen rör du om 1-2 gånger så all potatis får absorbera upp grädden.

Lyssna inte på Mean Machine, det blir alltid som godast när man gör potatisgratäng själv 😉 😛

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1264336
april 10, 2011 - 7:59 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har en väldigt lätt lösning på det problemet, jag använder fast potatis istället för mjölig och brukar ha en påse olw dipmix i kryddningen som tar åt sig av vätskan.

Gräddfil eller att man lätt vispar grädden innan kan också hjälpa. har du varmluftsugn är det också ett hjälpmedel.

En sak till, ta mer grädde och mindre mjölk så får du en fastare sås, du kan även blanda i lite gratängost i såsen. Såsen ska känna sig närmare som en lasagnesås, inte fullt så fast men det ska inte vara som mjölk.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1264381
april 11, 2011 - 7:04 e m
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1264440 wrote: För att få den riktigt krämig och god ska du enbart använda grädde som ”vätska”, inget light-skräp utan riktigt 15% matlagningsgrädde. Sista 5-10 minutrarna tar du ur gratängen och häller på riven ost till det får färg, detta kommer rinna ner tillsammans med allt annat gott, gott i potatisgratängen 😀

Ett misstag många gör är att de helt enkelt har i för mycket grädde/mjölk, tanken är som du skriver att du fyller gratängen så den max har halva höjden av potatisen, sen rör du om 1-2 gånger så all potatis får absorbera upp grädden.

Lyssna inte på Mean Machine, det blir alltid som godast när man gör potatisgratäng själv 😉 😛

sen rör du om??? En potatisgratine’?? Låter helt uppåt väggarna.. Täck med folie tills den nästan är klar istället.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Johan Karlsson_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
Member Since:
september 27, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1264388
april 11, 2011 - 9:16 e m
sp_Permalink sp_Print

Men va faaan. Nu blev jag ju skithungrig så här på kvällskvisten! :

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1264394
april 12, 2011 - 5:12 f m
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1264486 wrote: sen rör du om??? En potatisgratine’?? Låter helt uppåt väggarna.. Täck med folie tills den nästan är klar istället.

Det är om du vill att potatisen där överst ska få någon grädde i alla fall, jag är inte den som fyller min form full av grädde 😛 Ost tar jag vid slutfasen och det blir en relativt fast gratäng av det 😛

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1264482
april 14, 2011 - 3:38 e m
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1264499 wrote: Det är om du vill att potatisen där överst ska få någon grädde i alla fall, jag är inte den som fyller min form full av grädde 😛 Ost tar jag vid slutfasen och det blir en relativt fast gratäng av det 😛

Folie över formen fram till sista 10-15 minuterna då du också lägger på osten…
🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
396 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL