Hjälp panik! Hur räddar jag en vattenskadad Iphone? | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Hjälp panik! Hur räddar jag en vattenskadad Iphone?
This topic is locked
Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
Member Since:
augusti 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
mars 21, 2012 - 6:14 f m
sp_Permalink sp_Print

Det jag har fruktat för länge har nu hänt – jag har tappat min Iphone 4 i ett vattenfyllt badkar!!! 🙁
Jag fick upp den ganska snabbt och stängde av den eller om den stängde av sig själv, uppfattade aldrig i paniken och förskräckelsen. Det var inte direkt mycket vatten på den, men jag torkade av den så gott det gick och har plockat ur simkortet och sedan lagt den i en plastpåse med ris.

Nu undrar jag främst:

1) Vet inte om jag vågar höra svaret men… vad händer med bilder/filmer som finns sparade i? Har ingen koll på hur de är sparade, dvs. om de ligger på minneskort eller i mobilen (eller hur det nu funkar med en Iphone). Vad tror ni om chansen att kunna rädda dem? Jag har balanserat länge på linan och INTE överfört dem till datorn, trots att jag vet att jag borde gjort det eftersom det är bilder och framförallt filmer på min 11 månader gamla dotters hela liv. 🙁

2) Kan jag göra något mer för att rädda telefonen? Hur stor bedömer ni att chansen är för att den klarar sig?

/Vanilj < --- Periodaren som gjort comeback och nästan vuxit ur avataren... en smula... 🙂

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1277412
mars 21, 2012 - 8:37 f m
sp_Permalink sp_Print

1. En iphone har inga minneskort eller liknande. Det finns bara ett internt minne där allting lagras. Om du inte har gjort någon säkerhets kopia (bad move) så blir det svårt att ta fram informationen om telefonen är helt död. Informationen är säkerligen intakt då lagringsmediat i telefonen tål väldigt mycket stryk, men det finns nog inget sätt att komma åt den om du inte får igång telefonen.

2. Om du stämngde av den så fort som möjligt så kan det funka att helt enkelt låta den torka i någon vecka, gärna mer. Man kan ju prova hårtork eller liknande.
Iphone är värre än många andra telefoner då man inte kan ta ur batteriet. Men låt den torka och sedan ser du om det funkar eller inte.

Avatar
dree
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2277
Member Since:
augusti 7, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1277432
mars 21, 2012 - 5:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Det är bara att skruva isär den och låta den lufttorka.
Finns guider för det på youtube, om du inte känner för att göra det själv så kan nog någon lokal verkstad fixa det billigt.
Det är väldigt sällan dom går sönder pga vattan och gör dom det så brukar t.ex. diskmedel vara inblandat.
Gå dock inte till din operatör såvida du inte har någon typ försökring dom brukar ta typ 2000-3000:- oavsett fel.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1277444
mars 21, 2012 - 7:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Bra drag med riset, men du behöver nog öppna den för att få ut all fukt som kan ha tagit sin in. Det finns som sagt gott om filer för hur man gör, annars finns det säkert någon lokal telefonbutik som kan hjälpa dig.

Det är bara ta fram de stora rådjusögonen och be dem snällt laga din ajfån som du råkade tappa medans du låg naken i badkaret. Det finns inte en normal man på denna jord som nekar dig det. 😉

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
325 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL