har forumet död? | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
har forumet död?
This topic is locked
Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
april 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 2, 2012 - 3:09 e m
sp_Permalink sp_Print

Har inte varit aktiv här på många år men loggade in idag och märkte att forumet nuförtiden verkar nästan dött, under mjukvara och hårdvara tex så är ju de sensaste posterna oftas flera dagar gamla. Har för mig det var full rulle när man var aktiv här.
Vad har hänt? Vart håller folk till nu, vilka ”aktiva och sprudlande” forum finns det istället?

Avatar
macrus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
juni 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1280933
juli 2, 2012 - 3:11 e m
sp_Permalink sp_Print

NH dog för längesen!

Titan@Forum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 344
Member Since:
april 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1280935
juli 2, 2012 - 4:01 e m
sp_Permalink sp_Print

från reg.datum kommer vi båda från en svunnen tiden 🙂
då det var andra bullar

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1280936
juli 2, 2012 - 4:03 e m
sp_Permalink sp_Print

Helt dött är det väl inte? Nu har jag själv inte varit reggad så länge som ni har. De flesta hänger väl på Sweclockers (nya lunarstorm) där jag själv inte är välkommen, men NordicHardware slipper ju i alla fall alla p12 verkar det som ^^. Det verkar i alla fall finnas mer av seriösa köpare/säljare här än på Sweclockers (vad jag hört), med undantag. AMDForum, 64bits, och Techsweden är mer dött än NordicHardware

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1280939
juli 2, 2012 - 4:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Tror nog hårdvaruintresset svalnat för de som va intresserade och aktiva förr ( mig inkluderad ) och NH kanske inte lockat så mycket nytt folk som dom kanske hade behövt för att få en aktiv sida.

Själv surrar jag bara in här för att läsa i allmänt-kategorin och ”Vad har du gjort idag” samt ”senaste inköp”-trådarna som är de jag finner intressant.. har inte varit inne på deras nyhetssida på, ptja.. år och dar ? 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280942
juli 2, 2012 - 5:42 e m
sp_Permalink sp_Print

Det svåra med att locka nya användare är också hur medium används idag. Forum är inte lika vanligt att dra folk till idag. Det är mer Facebook eller så som gäller nu för tiden. Tiderna förändras och det märks även på kompetensen på forumen. Går man in på Swec så ser man att kompetensnivån generellt på datorbefolkningen sjunkit väldigt mycket. Visst finns det folk som kan, men grundkompetensen har blivit lägre.

Många mer är konsolmänniskor som bara vill att det skall fungera eller inte orkar lära sig. Kanske för att datorer faktiskt kräver mindre av användaren idag i kompetens. Samt att spel idag mestadels släpps mot konsolsidan.
Ser detta på min lillebror som är 19år, och är i princip fullt utbildad elektriker nu. Han sitter mer vid datorn än mig. Med har ingen koll på hur man kollar vilken hårvara som sitter i burken.

Han fråga mig för ett tag sedan vad han hade för dator. När jag sade att han lätt kunde lära sig själv, väste han tillbaka att iknte alla kan lära sig eller orkar lära sig. *facepalm* Herregud, killen är elektriker och kan inte ens öppna en sida och kolla in och läsa i lådan. Hur fan kommer han klara laga maskiner på fabriker som oftast har datorer som är nästan lika gamla som han. Där kan man oftats inte bara köra ett Hwinfo32/aida32, utan måste manuellt identifiera sakerna för att kunna se vad nytt är kompatibelt.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1280945
juli 2, 2012 - 7:51 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87;1281067 wrote: Tror nog hårdvaruintresset svalnat för de som va intresserade och aktiva förr ( mig inkluderad ) och NH kanske inte lockat så mycket nytt folk som dom kanske hade behövt för att få en aktiv sida.

Själv surrar jag bara in här för att läsa i allmänt-kategorin och ”Vad har du gjort idag” samt ”senaste inköp”-trådarna som är de jag finner intressant.. har inte varit inne på deras nyhetssida på, ptja.. år och dar ? 🙂

Så är det även för mig. Min dator stod i källaren i nästan 1 år innan jag orkade titta vad som var fel och handla ett nytt MB. Därefter har jag haft igång den några gånger men inte orkat formatera den heller, det går ju men inte perfekt. Surfar i princip enbart på datorn och då duger sambons laptop. Spelar jag så spelar jag på krysslådan eller ps3:an med projektor på 106″ med rejält ljud.

NH är enbart allmänt för mig sen 6-7 år tillbaka.

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280947
juli 2, 2012 - 10:33 e m
sp_Permalink sp_Print

Saknar den gammla goda tiden.
runt 2003-2006
Fan vad det hände mer här då, vi kunde diskutera allt möjligt och alltid fanns det något kul att läsa. :/

alrik
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2923
Member Since:
oktober 22, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1280949
juli 3, 2012 - 2:25 f m
sp_Permalink sp_Print

Visst var det skoj då men man är ju helt klart i olika faser i livet. Då handlade det ju bara om att ha en vass dator och klocka skiten ur den. Fan vilka problem man hade ett tag med kondens i sammanband med peltier och vattenkylning.

Sen tycker jag många forum dör ut mer och mer fast det är väl som CTRL säger att det är svårt att locka folk till ett vanligt forum. Imprezaforumet var det bra mycket tok och liv på för 6-7 år sedan men nu tittar jag in där max en gång i månaden och det har knappt hänt något alls förutom i köp och sälj.

Forum som jag tycker är av intresse nu är byggahus. Snart kanske det blir familjeliv om ett par år. 😉

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1280953
juli 3, 2012 - 7:44 f m
sp_Permalink sp_Print

Allt handlar ju om intresse. Att klocka en dator är inte lika roligt när man börjar närma sig de 30. Det är inte heller lika roligt när Intel och Moderkorten gör allt jobb åt dig…
Tiderna förändras och det måste NH också göra för att överleva. Sedan ligger det mycket i det ni säger. Forum har inte samma gensomslagskraft idag som det hade förut. Nu går diskutionerna i sociala medier oftast. Twitter eller Facebook.

Blaxxor
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
juli 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280954
juli 3, 2012 - 7:47 f m
sp_Permalink sp_Print

Tillväxten är väl för dålig. Eller så fungerar allt så bra idag att man inte har nåt större behov av att meka med datorerna.

Förr i tiden kunde man sitta i flera dagar och läsa tester bara för att man vill ha det bästa 256mb DDR-minnet. Idag spelar det ingen större roll vad man tar då dom inte kostar nåt längre.

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
Member Since:
april 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1280956
juli 3, 2012 - 9:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Fler än jag då som är gammla rävar och funderar över vad som hänt ”med dagens ungdom” 🙂
Tror som sagt att efter att laptops blev mer potenta och speldugliga så har själva HW eran dött ut lite.
Tycker dock fortfarande att det är väldigt kul att ”skruva dator” dock har det väl mer blivit skruva laptops på slutet.

Kikar dock in här då och då för att läsa nyheter, eller som i dag om Antons träningsnoja.. 🙂

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1280957
juli 3, 2012 - 9:28 f m
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1281070 wrote:

Går man in på Swec så ser man att kompetensnivån generellt på datorbefolkningen sjunkit väldigt mycket. Visst finns det folk som kan, men grundkompetensen har blivit lägre.

Kan inte påstå att det var bättre för 10 år sen heller… 😉

Men jag blev också förvånad hur det dött både på Techsweden och här. Förstår inte riktigt vad som hänt, men ungdomarna idag verkar vara mer intresserad i mobiltelefoner (bra drag på Swedroid t.ex.). Att överklocka idag är ju betydligt lättare än vad det var för 10 år sen och även komponenter ur budgetsegmentet är tillräckligt för allt, så du behöver inte plocka ur mer kräm.

Själv tänker jag ofta tillbaka på tiden då man satt och tweakade och klockade till tidig morgon bara för att få till en sjysst 3Dmark-runda. Jag har ett litet sommarprojekt och det är att få ihop en kopia på min benchdator som jag hade för 10 år sedan 🙂

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280963
juli 3, 2012 - 10:53 f m
sp_Permalink sp_Print

Finns nog lite anledningar på detta. En del skulle kunna bero på att förut så var allt medium dator relaterat. Men nu så läser man mail på plattor, och mobiltelefoner, dvs man blir inte bara låst till datorn, och därmed inte så beroende av den. Tittar man på min egen använding, så har jag endast bärbara datorer och en surfplatta. Spelandet har även det förändrats, vilket medför att jag inte i samma utstäcking behöver det värsta som finns. Dvs min bärbara duger bra till cs, diablo, sc och eve online, samt dvs småspel.

Ett av felen kanske är att det inte är riktigt lika kul att klocka som förut när det var lite mer sport i det hela, dvs det var ingen som hade specialsaker från tillverkaren för att slå rekord. Utan en ”vanlig” användare kunde slå rekord och det blev mer genomslag.

Sen kan det även vara en ekonomisk fråga. Om jag inte minns fel så är ca 120 000 ungdomar utan jobb, vi har en ökad barn fattigdom, vilket gör att en stor del av befolkningen inte har den ekonomiska möjligheten att ”leka” med teknik på samma sätt. Att få bränna ett grafikkort eller ett par processorer kanske inte alla har råd med. Hade det varit goda tider i ekonomin så kanske vi hade sett fler roliga moddar etc. Sen vill jag akta mig för att säga att det är något parti eller block har lösningen på detta utan konstaterar bara detta, som en möjlig orsak. Jag vet bara att när jag växte upp så fanns det väldigt få som inte hade råd med en dator, men att det i min omgivning har förändrats och alla inte längre har råd med en dator i den högre klassen, utan väljer datorer i klassen 3000-4000 kr och då brukar det bli bärbara i den prisklassen. Det som jag tycker kanske är mer skrämmande är att alla som bor i Sverige inte har en egen dator, och som många säger att kunskaper i teknik försvinner, då Sverige ska vara en av väldens topp nationer gällande it.

Vi lär oss språk i skolan, var till och med uppe på nyhterna hur bra vi Svenskar var i engelska. Dock lät det som de ville att vi skulle lära oss spanska med i skolan, då vi hade extremt dålig kunskap inom detta ämne. Jag skulle faktiskt hellre se att att c++ stod som ett ämne i grundskolan. Likt idrott, bygga en en stor bas av människor med kunskap, och på så sätt genom en stor massa få ut personer som blir riktigt duktiga och kan skapa arbetstillfällen i Sverige och öka datorintresset. Skulle själv ha velat lärt mig c++ i grundskolan, tänk vad roligt att ha kunnat göra sina egna program : )

Nu sitter man med sin grundbok och försöker lära sig c++ på äldre dar : )

Som jag har skrivit tidigare här på forumet, så är det inte lika lätt för mig att visa grabbarna hur hårdvaran fungerar, då jag inte har någon ”fast” burk att meka med utan istället så blir det mest mjukvaran som jag visar dem. Vilket givetvis påverkar deras kunskap gällande hårdvaran och de istället får mer kunskap av mjukvaran. Så jag kan hålla med att hårvarumässigt så kan jag se en minskning, dock så är det nog inte lika farligt gällande mjukvaran, även om dessa är relaterade till varandra.

Sen bidrar även NH att förändra beteendet hos användarna, då endel av nyheterna finns på tex facebook vilket endel tycker är bra, och endel tycker är dåligt. Tittar man på nyhetena nu så består en väldigt stor mängd av dessa med mobiltelefoner och surfplattor, samt bärbara datorer. Dvs mängden ”hårdvara” som testas sjunker i procent, vilket säkligen också påverkar vilka som besöker NH:s sida. Dvs det är människor som är intresserade av dessa nyheter som besöker sidan.

Men även nyheter om att trimma, bygga osv har blivit färre till antal nyheter som släpps. Det som jag tex tyckte var intressant var minidatorn som byggdes ihop, det är nyheter som är kul att läsa om man är intresserad av nyheter om hårdvara. Det är nyheter som får folk att vilja bygga detta. En nyhet om en mobiltelefon, hur bra den är, får nog inte folk att vilja testa ny hårdvara.

Förut var det massor med nyheter om olika byggen dessa är nästan borta nu, kreativa saker som ligger på gränsen om vad som är friskt, är saker som jag tror kan få folk att testa hårdvara.

Genom att inspirera folk så kanske man får fler till forumet, som ställer frågor och svarar. Sen tror jag att ska man ha tävlingar, så ska det vara tävlingar som har med ”byggande” att göra. Tex om man lottar ut en dator, så ska man bygga en ett hus i lego. En dator av ölglas. Sånt relaterar till datorbyggande och roliga foton för användare att titta på och skiva kommentarer på forum. Bilder kommer ut på google, vilket drar fler användare. Finns massor med saker man kan göra om man orkar, men som allt annat, spelar ingen roll hur rolig hårvaran är om andra saker i livet kräver uppmärksamhet : p

Ha en trevlig sommar : )

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1280966
juli 3, 2012 - 12:19 e m
sp_Permalink sp_Print

n0pax;1281091 wrote:
Sen kan det även vara en ekonomisk fråga. Om jag inte minns fel så är ca 120 000 ungdomar utan jobb, vi har en ökad barn fattigdom, vilket gör att en stor del av befolkningen inte har den ekonomiska möjligheten att ”leka” med teknik på samma sätt.

Sluta läs aftonbladet

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280968
juli 3, 2012 - 12:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1281094 wrote: Sluta läs aftonbladet

Går det att äta? : )

Läser mest ekonomi nyheter di, avanza etc och sen är det dn, text-tv, och papperstidning gp. Om det är av intresse ^^

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1280971
juli 3, 2012 - 1:56 e m
sp_Permalink sp_Print

n0pax;1281096 wrote: Går det att äta? : )

Läser mest ekonomi nyheter di, avanza etc och sen är det dn, text-tv, och papperstidning gp. Om det är av intresse ^^

Då borde du veta att över hälften av dessa såkalla ”arbetslösa ungdomar” är heltidsstudenter. Di har gått och blivit ekonomijournalistikens svar på aftonbladet.

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1280972
juli 3, 2012 - 3:02 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1281099 wrote: Då borde du veta att över hälften av dessa såkalla ”arbetslösa ungdomar” är heltidsstudenter. Di har gått och blivit ekonomijournalistikens svar på aftonbladet.

Orkar inte med och argumentera, då det gällde forumet och möjliga saker som kan ha med ett avtagande intresse från användare. Det innebär givetvis inte att det jag påstår är rätt ur din eller någon annans synsätt.

Det jag snarare inte blir glad över är när någon förutsätter att man utgår från aftonbladet, eftersom tidningen är så dålig och därmed är det man skriver inte korrekt. Om man sen läser någon annat, så finns det givetvis någon av dessa som liknar aftonbladet som givetvis har felaktig eller en skev bild av verkligheten.

Genom att läsa flera tidningar även de mindre ”seriösa” upplever jag att jag får en bättre bild, annars finns det en risk att just få en felaktig bild. Vi kanske inte är överens om siffror hur dessa ska tolkas och det med rätta då dessa brukar vara politiska, därav att jag skrev att jag helst inte ville diskutera politik.

Att jag just tog upp siffran 120 000 arbetslösa, är att de flesta känner till denna artikel, från flera nyhetsmedia. Om du anser att den inte ger en korrekt bild av verkligheten, är det helt okey för mig, meningen var att ta upp något som det flesta känner till utan att behöva leta källa. Dvs en möjlig orsak till att hårdvara inte är lika populärt som förut. Rätt eller fel, det får du själv avgöra.

Vore mer intressant att veta varför du tror att forumet inte drar till sig lika många användare som förut. Tex jag tror inte att antalet arbetslösa ungdomar påverkar forumet, då jag tolkar detta att de flesta ungdomarna studerar och att trovärdigheten i de artiklarna inte hade en hög sanningshalt. Det skulle enligt mig vara ett mer korrekt sätt att uttrycka sig utan att klanka ner personligen.

Sanca
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 308
Member Since:
december 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1281023
juli 4, 2012 - 10:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag är här lite nu och då. Mobilen med tapatalk underlättar. Annars verkar ju hårdvaru intresset fått en rejäl dipp. Allmänt forumet lockar mig mest just nu.

Postat från mobilen.
Min hemsida http://www.övergården.se

Avatar
Death On Wings
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
december 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1281024
juli 4, 2012 - 11:09 e m
sp_Permalink sp_Print

För mig är det som med många andra att intresset för hårdvara bara dog. I stället har jag börjat hålla på med Amiga och håller till på sådana forum i stället.

Det var helt klart bättre förr 🙂

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
358 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL