Företag lurar mig på pengar | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Företag lurar mig på pengar
This topic is locked
IzbiteN
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 36
Member Since:
april 27, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 23, 2012 - 6:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Hej,

Jag tänkte höra om någon kan berätta för mig hur jag ska gå till väga med mitt ärende.. Kortfattad historia:

Jag är inskriven på ett gym, där jag har godkänt att dom ska få göra autogiro dragningar från mitt konto varje månad den 28e.

Men förra månaden drog dom x3 pengar. Alltså 499×3 (1497) och jag kontaktade då dem direkt. Dom vad om ursäkt för det och frågade vänligt hur jag vela ha pengarna. Via förbetalningar för kommande månader eller pengarna på mitt konto nästa vecka. Självklart tog jag mina pengar tillbaka och då skulle allt vara frid och fröjd.

Veckan gick och inga pengar kom in. Nästa vecka gick och på torsdagen 13 dagar senare skrev jag och frågade var mina pengar tog vägen. Då uteblev svaret, och det kom först 4 dagar senare. Då bad dom om ursäkt igen och lovade pengarna i slutet på denna vecka. Idag fredag har jag fortfarande inte fått pengarna och nu undrar jag hur jag ska gå till väga?

Gymmet som jag tränar på hänvisar till deras ekonomiavdelning som man endast når via mail, och dom bara lovar att pengarna ska komma…
Det kan väll inte vara rättsligt att dra x3 pengarna när det står på kontraktet att 499:- SEK dras varje månad den 28e.

Sedan att dom ignorerar mig mellanåt gör en bara ännu argare. Kan man yrka om någon ersättning av dom? Kan jag sätta press på dom med något rättsligt?

Någon som kan tipsa mig om hur jag ska formulera mig jämte dom i mail, och vilka punkter jag ska trycka på?

Mvh

Avatar
Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
Member Since:
juni 13, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285336
november 23, 2012 - 7:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Tycker du skall kontakta konsumentverket. Läste på dn om en kvinna som med KO (konsumentombudsmannen) vann i domstol mot en gymkedja. Prova.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1285341
november 24, 2012 - 12:45 f m
sp_Permalink sp_Print

Se till att du har två konton och låt det kontot som dom ska dra från bara har den summan dom ska ha. Jag har två konton och brukar bara flytta över den summa jag ska använda. När det gäller ditt fall så kan dom väl inte dra om det inte finns några pengar att dra? så att det blir minus menar jag

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
augusti 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1285343
november 24, 2012 - 5:01 f m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1285473 wrote: Se till att du har två konton och låt det kontot som dom ska dra från bara har den summan dom ska ha. Jag har två konton och brukar bara flytta över den summa jag ska använda. När det gäller ditt fall så kan dom väl inte dra om det inte finns några pengar att dra? så att det blir minus menar jag

Gör man så försvinner ju hela vitsen med autogiro, då kan man ju lika gärna betala direkt.
Till TS så skulle jag tala om för gymmet att nu ser ni till att betala in mina pengar annars kopplar jag in diverse myndigheter. När du fått pengarna så avslutar du ditt medlemskap så fort du kan och signar på ett annat om du kan.

Avatar
Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
Member Since:
juni 13, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285344
november 24, 2012 - 5:38 f m
sp_Permalink sp_Print

På nätbanken kan man dessutom reglera för varje autogiroavtal hur mkt som får dras. Så då sätter man gränsen där omkring.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1285345
november 24, 2012 - 6:10 f m
sp_Permalink sp_Print

Marquzz;1285475 wrote: Gör man så försvinner ju hela vitsen med autogiro, då kan man ju lika gärna betala direkt.
Till TS så skulle jag tala om för gymmet att nu ser ni till att betala in mina pengar annars kopplar jag in diverse myndigheter. När du fått pengarna så avslutar du ditt medlemskap så fort du kan och signar på ett annat om du kan.

Man kan ju se till att pengarna finns på kontot innan den dag som pengarna ska dras

PhR34k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 434
Member Since:
juli 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1285348
november 24, 2012 - 9:40 f m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1285477 wrote: Man kan ju se till att pengarna finns på kontot innan den dag som pengarna ska dras

Tyvärr så hade det inte hjälpt då du kanske för över säg 10000kr och då kan ju gymmet fortfarande ta sitt belopp x3 skillnaden är att nån annan autogiro inte dras.

Kan du inte få tag i dem IRL?

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1285349
november 24, 2012 - 9:56 f m
sp_Permalink sp_Print

En stilla undran, är gymmet i fråga Worlds Class?

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1285350
november 24, 2012 - 10:12 f m
sp_Permalink sp_Print

PhR34k;1285480 wrote: Tyvärr så hade det inte hjälpt då du kanske för över säg 10000kr och då kan ju gymmet fortfarande ta sitt belopp x3 skillnaden är att nån annan autogiro inte dras

d1anny2;1285476 wrote: På nätbanken kan man dessutom reglera för varje autogiroavtal hur mkt som får dras. Så då sätter man gränsen där omkring.

Som Danny säger 🙂

Gabriel Ståhl
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
april 16, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285351
november 24, 2012 - 10:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Pengarna inom 2 dagar annars kontaktar du KO, anmäler dem för bedrägeri till polisen oh ev går till tidningen.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1285355
november 24, 2012 - 11:12 f m
sp_Permalink sp_Print

Var högljudd och jobbig, ta upp deras värdefulla tid. Till slut kommer dom tröttna och betala tillbaka dina pengar du har rätt till.

Avatar
Jonas Klar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
februari 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1285357
november 24, 2012 - 11:32 f m
sp_Permalink sp_Print

Hoggaforfan;1285483 wrote: Pengarna inom 2 dagar annars kontaktar du KO, anmäler dem för bedrägeri till polisen oh ev går till tidningen.

Det är allt som oftast en omöjlighet att göra en utbetalning för ett krångligare betalsätt på mindre än tre arbetsdagar. Då syftar jag på att backa betalningar via olika giron eller kort.

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1285372
november 24, 2012 - 9:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1285489 wrote: Det är allt som oftast en omöjlighet att göra en utbetalning för ett krångligare betalsätt på mindre än tre arbetsdagar. Då syftar jag på att backa betalningar via olika giron eller kort.

Företaget får via fil info från bgc om vilka betalningar som är på väg in, de kan omgående göra återbetalning till betalaren från ett slaskkonto och sen kontera de inkommande pengarna på samma konto, problem solved.

Gabriel Ståhl
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
Member Since:
april 16, 2012
sp_UserOfflineSmall Offline
1285403
november 25, 2012 - 5:39 e m
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1285489 wrote: Det är allt som oftast en omöjlighet att göra en utbetalning för ett krångligare betalsätt på mindre än tre arbetsdagar. Då syftar jag på att backa betalningar via olika giron eller kort.

Sätta in pengar tar 2 min. Derans bokföring är derans problem (det tar kanske 10-15 min).
Kortbetalning går ännu snabbare (är awesome via Dibs)

Avatar
Sebbe
Medlem
Medlem
Forum Posts: 5039
Member Since:
juni 11, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1285410
november 25, 2012 - 10:14 e m
sp_Permalink sp_Print

Gå till din bank och kräv att dom reglerar betalningen, eftersom dom har brutit mot avtalet kan du anmäla dom för avtalsbrott, sedan så polisanmäler du både banken(avtalsbrott, medhjälp till bedrägeri) och gymmet(bedrägeri) och kräver att ditt försäkringsbolag hanterar detta, det ingår i ditt rättsskydd i din hemförsäkring. Resultatet är att banken och gynmmet får göra upp i domstolen. Det säger sig självt att gymmet förlorar.

Jag brukar använda metoden, hittils har jag bara behövt säga att jag kontaktar mitt försäkrinsbolag så skyndar dom sig att rätta till töntiga problem.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online: KylieoptizKB KylieoptizKB
236 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

DonaldSpodyZU DonaldSpodyZU

GermanVevy GermanVevy

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL