Blåst på blocket, vad gör man? - AVKLARAT | Sida 4 | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Blåst på blocket, vad gör man? - AVKLARAT
This topic is locked
Avatar
Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
Member Since:
juli 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1089477
oktober 27, 2006 - 4:30 e m
sp_Permalink sp_Print

avklarat och avklarat.. blev blåst på 1500kr för 2½ årsen, och han åkte dit för skiten, han hade också blåst ett x antal andra pers, jag har hittils fått 2 utbetalningar, 27kr + 25kr eller nåt, så tror inte jag kommer få tillbaks allt. men du kanske har mer tur.

Lurifax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
Member Since:
oktober 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1089499
oktober 27, 2006 - 6:16 e m
sp_Permalink sp_Print

från fogden eller från honom?

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
Member Since:
augusti 9, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1090115
oktober 30, 2006 - 3:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Om han inte har pengar så ska man väl få av brottsofferfonden, så han vara skyldig dem pengar istället. Så går det iaf till när man får skadestånd.

Arny
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2842
Member Since:
november 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1090400
oktober 31, 2006 - 2:41 e m
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: Om han inte har pengar så ska man väl få av brottsofferfonden, så han vara skyldig dem pengar istället. Så går det iaf till när man får skadestånd.

Pengar därifrån delas ut till dom som anses behöva det bäst. Typ vid våldsbrott å sånt. Fick inbrott i bilen för nått år sedan och snubbarna åkte dit och fälldes i tingsrätten men några pengar har jag fortfarande inte hört talas om. Yrkade enbart på vad självrisken gick på för att fixa skadan. Anmälde även till brottsofferfonden men inte hört något.

saaaandraa
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
juli 1, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1266848
juli 1, 2011 - 8:52 f m
sp_Permalink sp_Print

nu kan jag krossa av ännu en grej som jag gjort – blivit blåst på blocket.

vi gjorde upp affären på internetgirot.se (som går till så att köparen betalar till sidan, då skickar säljaren paketet och sedan när paketet kommer fram och säljaren är nöjd så godkänner säljaren och beloppetförs vidare till säljarens bankonto) eftersom det skulle vara säkrare, jag får ett bekräftelsemejl och betalar sedan beloppet. Upptäcker strax därefter på hemsidan att det endast finns ett kontonr och att bankonr jag skickade till inte alls stämde.
Kontaktade personen angående det och berättade att jag skulle kontakta internetgirot.se dagen efter för de hade stängt, f*ttan svarade att ”skulle jag blåst dig hade jag inte svarat på detta mejl”

Ringde upp dom imorse och de lyckas varken hitta min mejl eller hennes, även indentitetnr var fel och banknr stämde givetvis inte. vi la på och jag skulle mejla dem för att inga bokstäver hamnet fel, skickade min mejl adress på deras hemsida så att de skulle kontakta mig men då fanns inte min mejl hos dem och jag hade inget ärende, hennes mejladress fanns dock så jag kontakta dem igen och fick prata med samma person, då hade en kille precis ringt in och berättat att denna bedragare med exakt samma mejladress var en bedragare då hon hade ett annat banknr, nu pratar en av dom med deras chef och ska kontakta mig vid 12 tiden.

Är riktigt förbannad och vill ha mina pengar tillbaka och jag vet redan att det var fel av mig så ni som vill påminna mig om det behöver inte ens kommentera.
Hur ska jag göra nu? Funderar på att kontakta personens bank och meddela dem så att jag får rätt namn etc och sedan gå vidare med en polisanmälan (vilket troligtvis inte kommer hjläpa då de säkert inte har tid attt ta upp fallet men jag kommer fan gå all in med dethära!)

Någon som varit med om något liknande eller vet hur jag ska gå tillväga?
Hemskt tacksam för alla svar jag kan få!

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1266850
juli 1, 2011 - 9:52 f m
sp_Permalink sp_Print

Banken kommer inte lämna ut några som helst uppgifter. Du får gå till polisen direkt om du skall försöka få tillbaka nått.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

saaaandraa
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
juli 1, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1266852
juli 1, 2011 - 10:23 f m
sp_Permalink sp_Print

Okej ska göra det inom två dagar, berättade att ifall jag inte får mina pengar tillbaka inom 2 dagar så sker en polisanmälan.

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1266854
juli 1, 2011 - 11:42 f m
sp_Permalink sp_Print

Polisen kan inte göra något.. anmälningarna bara staplas på hög på personen i fråga.

Gjorde en anmälning för ett par år sedan på något liknande och när jag uppgav mannens personnummer så tittade poliskvinnan upp, sa ”Oj då..” och vände sig till en kollega som också tittade upp och sa ”oj då…” vilket antydde att denna personen jag anmälde hade määäängder med anmälningar på sig men polisen kunde inte göra något utan de va bara att ”se vad framtiden visar”..

saaaandraa
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
juli 1, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1266858
juli 1, 2011 - 2:28 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87;1266966 wrote: Polisen kan inte göra något.. anmälningarna bara staplas på hög på personen i fråga.

Gjorde en anmälning för ett par år sedan på något liknande och när jag uppgav mannens personnummer så tittade poliskvinnan upp, sa ”Oj då..” och vände sig till en kollega som också tittade upp och sa ”oj då…” vilket antydde att denna personen jag anmälde hade määäängder med anmälningar på sig men polisen kunde inte göra något utan de va bara att ”se vad framtiden visar”..

förstår mig inte på människor som blåser människor och poliser som inte gör något åt saken, jag ringde och pratade med min bank som ska göra en utredning och därefter skicka alla uppgifter om personen till mig (då allt jag fick reda på inte stämde) därefter ska jag kontakta honom/henne och begära pengarna tillbaka, får jag inte tillbaka pengarna ja då har jag personuppgifter, bevis och meddelandehistorik som också kan användas som bevis och då ska polisen fälla denna person för han/hon hade försökt blåsa människor tidigare, vet dock inte ifall någon anmält detta. Jag har iaf anmält till blocket.se och internetgirot.se och hoppas nu att de gör deras jobb, jag ska ge personen några dagar för jag skrev ett mail och berättade mycket tydligt att jag skulle gå vidare med en anmälan om inte jag fick tillbaka mina pengar och en ursäkt.

Hur gick det för dig sen då? När de upptäckte att han hade många anmälningar, gjorde de ingenting då heller? Ibland undrar man ju vad skattepengarna går till ..

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1266862
juli 1, 2011 - 4:47 e m
sp_Permalink sp_Print

saaaandraa;1266970 wrote: Hur gick det för dig sen då? När de upptäckte att han hade många anmälningar, gjorde de ingenting då heller? Ibland undrar man ju vad skattepengarna går till ..

Hände inte något =)
Jag fick ett brev på posten några veckor senare att polisen tagit emot anmälan och att jag ska bli underrättad om de väcks åtal m.m.. och de är som sagt en 5-6 år sedan nu detta hände och har inte hört något än 😛

saaaandraa
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
Member Since:
juli 1, 2011
sp_UserOfflineSmall Offline
1266901
juli 3, 2011 - 3:19 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87;1266974 wrote: Hände inte något =)
Jag fick ett brev på posten några veckor senare att polisen tagit emot anmälan och att jag ska bli underrättad om de väcks åtal m.m.. och de är som sagt en 5-6 år sedan nu detta hände och har inte hört något än 😛

då kan det mycket väl handla om samma person för personen jag blev blåst av har blåst ett flertal andra (skulle tippa på minst hundra stycken, det är bara att googla personens namn så kommer många forum upp där godtrogna människor precis som du och jag inte trodde att de skulle bli blåsta men givetvis blev de det .. ) polisen har varnat om denna person också men han har ännu inte blivit fälld? Inte så konstigt att han fortsätter, lätt sätt att tjäna pengar och han kommer uppenbarligen undan med det eftersom polisen inte ens verkar bry sig. Tycker att du ska ringa och höra hur det gått, fler kanske har anmält? Dom kanske tar tag i det när en fjärdedel av sveriges befolkning blivit blåsta och anmält ..

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
Member Since:
december 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1266918
juli 3, 2011 - 7:25 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87;1266966 wrote: Polisen kan inte göra något.. anmälningarna bara staplas på hög på personen i fråga.

Gjorde en anmälning för ett par år sedan på något liknande och när jag uppgav mannens personnummer så tittade poliskvinnan upp, sa ”Oj då..” och vände sig till en kollega som också tittade upp och sa ”oj då…” vilket antydde att denna personen jag anmälde hade määäängder med anmälningar på sig men polisen kunde inte göra något utan de va bara att ”se vad framtiden visar”..

Blev blåst förra året i mars på blocket på ett par tusingar. Anmälde det direkt och blev sedan kontaktad av polisen igen efter ett par månader och blev informerad om att det fanns ett 50-tal anmälningar på personen i fråga och att jag får info när åtal väcks. I höstas fick jag papper om att det skulle bli rättegång och för ungefär en månad sen fick jag papper om domen. Killen fick fängelse och skadestånd till var och en av de han hade blåst.
Säg aldrig att polisen inte kan göra något. Rör det sig om små summor blir det ingen affär av det hela, det brukar behöva komma upp i lite större summor för att det faktiskt ska bli något åtal. Såg vilka personer som blivit blåsta och vilka summor det handlade om. Kan ju säga att mina pengar var i de lägre regionerna. Var folk som hade blivit blåsta på nära 30 lock. Det blir en del pengar när det är nästan 50 personer som man plockat allt ifrån 2000kr upp till 30.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
Member Since:
januari 8, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1266937
juli 4, 2011 - 2:05 e m
sp_Permalink sp_Print

Anmäl alltid till polisen i sådana här fall.

Jag råkade ut för det, man är ju godtrogen som de flesta är, och det straffade sig en gång på blocket.

Jag anmälde snubbe, lämnade alla uppgifter/mail etc etc som bevismaterial. Blev senare uppringd av polisen i kalmar (där personen tydligen bodde), och fick lämna lite information etc etc.
Några månader gick, sen fick jag brev att jag kunde eventuellt bli kallad som målsägare, men jag behövde aldrig åka dit.

Personen i fråga åkte dit riktigt hårt, och hade mer än bara min anmälan på sig, men om jag ville ha tillbaka pengarna (relativt liten summa) så skulle jag vända mig till nån fond eller något. Men jag valde att inte göra det och det räckte med att personen åkte dit i min mening.

Jag fick dock lite info generellt angående sådana här fall:
De som begår de här brotten, begår många samtidigt under en kort period. Ofta med stulet konto/identitet. Majoriteten behöver snabba pengar till droger eller stora skulder.

Alltså blir man blåst, anmäl, för chansen är stor att personen har lurat flera och har då flera anmälningar på sig, vilket gör att polisen får mer kött på benen och kan prioritera upp det.

Oavsätt vad man använder finns det inget vattentätt skydd, mer än face 2 face.

Laglorden
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
augusti 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1267575
juli 29, 2011 - 8:26 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag håller med, anmäl till polisen. Är det bara du som blivit blåst lär inget hända men om det ”byggs på” mot samma person så lär polisen reagera efterhand.

Det kan man tycka är stört, men så fungerar den svenska rättsapparaten, likadant med inbrott, när de till slut tar nån knarkare (lite av misstag) så har den säkert gjort 50-100 inbrott så de kan klara av alla på en gång.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
317 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL