Begagnadköp....börjar få nog | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Begagnadköp....börjar få nog
This topic is locked
Kaleid
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2377
Member Since:
juni 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1
april 25, 2012 - 12:54 e m
sp_Permalink sp_Print

Är det någon som fungerar på att lägga av med begagnad köp och sälj p.g.a. att de har fått saker som inte fungerar?

Som källa till min frustration så ska jag lista saker som inte fungerat vid köp, och det här är bara det senaste året.

-5st hårddiskar, varav 2st var sönder med click of death. Skickas i låda men har inte tillräckligt med dämpning, lite tidningspapper runt är inte tillräckligt.
-2st grafikkort som var trasiga vid köp
-Moderkort med böjda CPU-socket pins, helt oanvändbart
-Moderkort med bara 2st SATAII portar varav en är sönderböjd. Fick köpa PCI SATA för att koppla in dvd-rw.
-4st köpta hårddiskar varav 2st med trasiga sektorer plus click of death på ena. Säger att jag köper dem om de fungerar – ja, ja blir svaret och jag hämtar på plats. När man sedan har testat så får man svaret att man får räkna med att gamla hårddiskar inte fungerar.
-8st köpta RAM-minnen -> 3st trasiga (memtest hittar felen direkt, som tur är så byter Corsair ut de trasiga)
-Grafikkort, senaste köpet. Lägger in i porten, startar datorn och poff, en komponent gick sönder. Denna grafikkort skickades i jiffypåse och är något jag inte ens borde ha öppnat. Vissa saker bör helst av allt skickas i lådor.

Så man börjar bli satans trött på det hela och funderar på att helt sluta att handla från personer som inte har samlat på sig ett gäng med bra betyg. Sweclockers undviker jag helt eftersom felration har varit 2 av 3 köp. Alla är förstås inte ute efter att sälja skräp, men de är inte medvetna om vad de säljer och vill bara få in cash ofta i samband med köp av nyare komponenter i jakten på bättre prestanda.

Visst får man betala extra för att köpa nytt, men det är nästan alltid bra paketerat och man har i alla fall garanti. (2st IMB deathstar har man haft oturen att äga. 2st Powercolor hd4830 gick sönder, vid byte till Sapphire 5750 så tutade det på utan problem. 1st DOA med 8GB SD-kort (den byttes ut snabbt))

Är det någon annan som råkat ut för likadana problem vid begagnadköp och börjar få nog?

Klaga gärna, så att jag slipper känna mig ensam 🙂

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1278890
april 25, 2012 - 1:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Köper inte så mycket begagnat, tror mestadels jag sålt saker. De jag skickat saker till har varit nöjda. Kanske för att jag packar så att posten kan använda paketet som rugby boll i lokala kontorsspelen. Gällande begagnat så märker man oftast vad det är för en person som säljer om man snackar med personen.

Finns alltid risk med begagnat, så jag brukar inte betala mycket för beggade saker.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1278891
april 25, 2012 - 1:48 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har mest haft otur med någon på tradera och blocket, då någon har klagat på någon sak. Vilket har medfört att jag har erbjudit dem pengarna tillbaka, vilket de inte vill, då produkten helt plötsligt var perfekt osv.

Bästa var när jag skickade en legoförpackning som var öppnad med manual, där det inte var med gubbarna, då grabbarna skulle ha dessa, men inte resten. Så jag sålde lego utan ”gubbar” med manual.

Fick ett mail där personen undrade om alla alla delar var med, då förpackningen var öppen. Slutade med att jag fick förklara att denne kunde bygga ihop och kontrollera detta själv. Fick inget mail efter detta : P

Har som sagt mest sålt saker, där jag helt inte har skickat pga att det känns bättre för mig att visa att sakerna fungerar, och personen i fråga får se produkten att den är okey. Vissligen inte alltid lätt på en liten ort.

Men du är säkert inte ensam om att få konstiga saker.

Det roligaste samtalet jag fick var en gång i tiden när gula tidiningen vad den hette, som sålde begangade saker. Satte jag ut en köp annons efter en amiga. En person ringde mig från en telefonkoisk och hade en ny amiga i kartong, han visste inte vad den innehöll och han visste inte vad vänern vättern var för något. Men han ville sälja den snabbt på plats ^^ : )

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1278893
april 25, 2012 - 2:11 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara köpt begagnat en gång och det var här på forumet, men dessa hårddiskar har funkat riktigt bra trots vrakpris. Jag frågade om diskarna var hela och det skulle dom vara då han bara använd dessa som lagringsdiskar

n0pax;1279016 wrote: TEXT

Det roligaste samtalet jag fick var en gång i tiden när gula tidiningen vad den hette, som sålde begangade saker. Satte jag ut en köp annons efter en amiga. En person ringde mig från en telefonkoisk och hade en ny amiga i kartong, han visste inte vad den innehöll och han visste inte vad vänern vättern var för något. Men han ville sälja den snabbt på plats ^^ : )

Konstigt folk det finns, du köpte givetvis inte Amigan? lät som stöldgods enligt mig eller en kartong med skrot

Jag själv försöker aldrig lura folk. Snarare lite för snäll ibland. Skickade gamla DDR1 minnen igår till en kille som han fick helt gratis 😀

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1278895
april 25, 2012 - 2:18 e m
sp_Permalink sp_Print

n0pax;1279016 wrote: TEXT

Det roligaste samtalet jag fick var en gång i tiden när gula tidiningen vad den hette, som sålde begangade saker. Satte jag ut en köp annons efter en amiga. En person ringde mig från en telefonkoisk och hade en ny amiga i kartong, han visste inte vad den innehöll och han visste inte vad vänern vättern var för något. Men han ville sälja den snabbt på plats ^^ : )

Konstigt folk det finns, du köpte givetvis inte Amigan? lät som stöldgods enligt mig

n0pax
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 237
Member Since:
maj 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1278896
april 25, 2012 - 2:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Köpte inte amigan : )

Bodde vid tillfället 30 mil bort, men han erbjöd sig att köra den till mig, vilket vissligen var en bra service ^^

Dock så visste han inte var vänen, vättern var för något, inget han hade hört talas om : )

Jag hade 3 timmar på mig att bestämma mig om jag ville ha den och då var det kontant som gällde…

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1278897
april 25, 2012 - 2:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Frågan är om han var svensk eller en svensk som var totalt obildad att han inte ens kan sitt eget land

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1278898
april 25, 2012 - 2:53 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft tur med de saker jag köpt begagnat, kan inte minnas något som varit sönder.
Fast jag försöker undvika det, särskilt om sakerna är så gamla att garantin gått ut.

Avatar
Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
Member Since:
december 7, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1278900
april 25, 2012 - 3:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Det gäller bara att handla med rätt personer. Aldrig haft något problem egentligen och jag köper nästan alltid någon komponent beggad. Något jag har svårt för är ssd (sandforce anyone? :D) och nätagg, de köper jag helst nya.

Avatar
Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
Member Since:
september 9, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1278902
april 25, 2012 - 4:01 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag har aldrig heller haft några problem, men det gäller så klart att handla från rätt personer och inte ”vilken tomte som helst”, så ber jag också alltid om kvitto (förutom med vissa säljare jag till 100% vet är ärliga). Det enda jag har svårt för att handla begagnat är hårddiskar och kringutrustning, i övrigt kan jag tänka mig att köpa precis vad som helst begagnat till min dator.

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1278905
april 25, 2012 - 5:10 e m
sp_Permalink sp_Print

Köper man här på NH så brukar det gå bra. Jag har dock vart med om att jag köpte ett nätagg och sedan så smällde den systemet + moderkort (det var föresten när jag testade Inte SSD 510 https://www.nordichardware.se/nyheter/86-storage/42482-intel-510-ssd-fast-i-brinnande-testsystem-i-foersta-prestandatesterna.html)

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1278987
april 28, 2012 - 8:02 f m
sp_Permalink sp_Print

Handlar inte mycket begagnat om det inte är samlarsaker förstås. Har bra erfarenheter från NH dock, även sålt på Techsweden och det har fungerat bra. För mycket folk på Swec för jag ska lägga upp där.

Däremot har jag sålt ganska mycket hårdvara här och är alltid jättenoga med att slå in och kontrollera att saker och ting fungerar när jag skickar iväg.

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
augusti 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1278996
april 28, 2012 - 11:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Har köpt/sålt enstaka beg.saker här på NH, och peppar peppar så har inget krånglat. Nu handlar jag iofs mest bara av dom som sedan tidigare har bra recentioner i databasen..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
327 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

ytaletkygf ytaletkygf

jtaletaoqg jtaletaoqg

AplusMotHQ AplusMotHQ

WileysitZI WileysitZI

ppu-pro_bewRG ppu-pro_bewRG

MichaeldalIL MichaeldalIL

WilliamWotQI WilliamWotQI

FuriousBraw FuriousBraw

UbvpwcgatKX UbvpwcgatKX

CharlesNoushDT CharlesNoushDT

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL