angående vinterdäck | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
angående vinterdäck
This topic is locked
Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
november 21, 2009 - 5:27 e m
sp_Permalink sp_Print

nu har jag en lite annorlunda fråga, det är så att just nu så får man ju ha sommardäck, och man får ha vinterdäck (dubbdäck) men jag undrar om man får ha blandat?

just nu har jag sommardäck fram och dubbdäck bak, farsan säger att det är olagligt att ha det så men jag hittar ingenstans där det står att det skulle vara olagligt att köra så, farsan motiverar även med att det påverkar köregenskaperna, visst hade jag haft sommardäck på höger sida och vinterdäck på vänster sida så hade det nog kunnat vara trafikfarligt vid exempelvis hårda inbromsningar, men som det är nu så påverkar det ju inte stabiliteten eller något.

och varför har jag nu 2 sommardäck och 2 vinterdäck? jo, för att jag har en bakhjulsdriven bil och dom två vinterdäcken ska kastas dom är kanske 15 år gamla, och jag leker nu med dom.

Avatar
anton41
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
2
november 21, 2009 - 5:37 e m
sp_Permalink sp_Print

Er det inte forbjudet med sommardekk efter 1. desember? Och vica versa med vinterdäcken (med pigg)?

http://www.transportstyrelsen……jup-alder/

”Vid vinterväglag under perioden 1 december – 31 mars ska mönsterdjupet vara minst 3 mm på däck till personbil klass I (*), lätt lastbil, lätt buss och personbil klass II med en totalvikt av högst 3,5 ton samt släpvagn som dras av dessa fordon.”

Står intet om vinterdäck….

Men på

http://www.transportstyrelsen……interdack/ :

”Vinterdäck krävs *)
1 december–31 mars om det är vinterväglag.
Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.”
*) Kravet på vinterdäck gäller inte tunga fordon.

Coalan
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
augusti 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
3
november 21, 2009 - 5:38 e m
sp_Permalink sp_Print

http://www.transportstyrelsen……interdack/

”Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.”

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
december 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
4
november 21, 2009 - 5:53 e m
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: men som det är nu så påverkar det ju inte stabiliteten eller något.

Ooo, I beg to differ. Tänk på vad som kan hända i kurva med olika grepp
bak & fram. Därför det inte är tillåtet. Riktigt j***a illa är det om fronten har bättre grepp än arslett. Det har jag råkat ut för… inte kul alls.

Bara att ”burna” väck dubbarna eller dra för hand (det gjorde jag en gång i tiden då jag inte hade råd med sommardäck 😉 )
Om du nu måste ha dessa sulor på.

Sen har jag hört (och det låter vettigt) att man inte får ha olika mönster
på höger/väster (bak/fram oxå?).

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
5
november 21, 2009 - 6:15 e m
sp_Permalink sp_Print

Coalan, tack, det var precis det som jag var ute efter.

Marre, jag har alltid dom bästa däcken fram (nu har nog 2 år gamla sommardäck för 9000kr bättre grepp än 15 år gamla slitna vinterdäck där sågott som samtliga dubbarna är bortslitna)
sen om man ska drifta så är det ju meningen att det ska släppa bak, släpper det även när man inte vill då gasar man för mycket eller kör för fort för väglaget och det är ju dumt om det inte är meningen, men släpper det bak så har jag minst 9 av 10 gånger full kontroll och jag kommer snabbt ut sladden om det är det som är meningen eller om jag vill fortsätta och drifta runt slaktade bilar och lyktstolpar på en parkering.

däremot den värsta mardrömmen för mig är när det släpper fram, då känner jag mig mer eller mindre körd, då är det ofta försent och jag kan inte göra något, bilen bara glider dit jag inte vill, rakt fram i en kurva till exempel, jag har fastnat med bilen på detta sätt en gång, en annan gång var jag nära att köra över en skyld (nu var det iof tur att någon annan redan hade mejat ner skylten före mig men jag var inte många decimeter ifrån. det är kanske lite annorlunda på nya bilar med en massa elektroniska hjälpsystem, men på min Volvo 740 så vill jag då inte att det släpper fram.

det enda som kvarstår är vad som räknas som dubbade, samtliga dubbar har antingen lossnat eller är nerslitna så att dom inte har kontakt med vägen

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
6
november 21, 2009 - 6:18 e m
sp_Permalink sp_Print

Transportstyrelsen wrote: De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar.

nu är det ju dumt att bromsa i kurvor, men dom gånger som jag har gjort det så har det släppt fram (80% av bromsverkan är väl på framdäcken) och det är då som jag har glidit rakt fram utan att kunna styra

Avatar
Snorch
Medlem
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
mars 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
7
november 21, 2009 - 6:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Å andra sidan är det bra mycket mindre chans att få sladd i en exempelvis en kurva med de bra däcken bak, även om du än tror dig har bra koll när du får sladd.

Marre, olika mönster kan jag inte tro att man inte få ha, däremot måste dimensionerna vara lika på varje hjulpar. Fram och bak får det väl diffa något jämfört med registreringsbeviset, hur mycket minns jag inte. 5%?

Avatar
anton41
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 153
Member Since:
mars 13, 2008
sp_UserOfflineSmall Offline
8
november 21, 2009 - 7:59 e m
sp_Permalink sp_Print

http://www.vg.no/bil-og-motor/…..tid=137863

Jag har de beste foran fordi de slites mest… Men som testen jag refererer til viser s[ er det kanskje inte idiotisk iallefall.

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
december 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
9
november 21, 2009 - 8:00 e m
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Å andra sidan är det bra mycket mindre chans att få sladd i en exempelvis en kurva med de bra däcken bak, även om du än tror dig har bra koll när du får sladd.

Marre, olika mönster kan jag inte tro att man inte få ha, däremot måste dimensionerna vara lika på varje hjulpar. Fram och bak får det väl diffa något jämfört med registreringsbeviset, hur mycket minns jag inte. 5%?

Mmmm… nu kör jag på 3+1 i mönster, hihi. Att få släpp fram, ja då går bilen bara rakt framåt, oftast in i snödriva eller så hinner man återfå kontrollen. Sticker baken så blir det ofta en piruett av det hela. Då börjar vi prata riktig fara inte bara för sig själv utan mötande. Bl.a. därför som framhjulsdriften anses vara säkrare, för även pådrag kan som bekant orsaka sladd. Sen är det naturligtvis en vanesak, hur väl man känner sin bil. Och om man känner när den är på G att börja driva, eller om den beter sig bedrägligt och släpper allt på en gång.

Pontus: Sitter det dubbar i så kommer nog farbror blå att klassa det som
dubbat varesig de är rostiga eller inte.

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
december 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
10
november 21, 2009 - 8:15 e m
sp_Permalink sp_Print

anton41 wrote: http://www.vg.no/bil-og-motor/…..tid=137863

Jag har de beste foran fordi de slites mest… Men som testen jag refererer til viser s[ er det kanskje inte idiotisk iallefall.

Ur ett rent bromssträckperspektiv så är ju det naturligtvis riktigt. Läste inte hela artikeln, men faktum kvarstår (nu håller inte Pontus med om det och det han all rätt till) att i varje fall 4 förare av 5 har lättare att parera en framhjulssladd.

I slutändan kommer vi ju till det att avpassa farten till underlaget…..

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
11
november 21, 2009 - 8:25 e m
sp_Permalink sp_Print

jag blev faktiskt stoppad av polisen tidigare i veckan, jag var påväg hem och höll en ganska så hög hastighet i en rondell. ”du har hög hastighet i kurvorna, och så kör du en bil som är lätt att stjäla”
745 med fällda säten och lite svarta sopsäckar därbak, polisen som var mycket trevlig hade nog förväntat sig att se en pundare som körde. (halv 3 på natten dessutom). hur som helst så fick jag blåsa, han sa inget om däcken, jag hade dessutom en liten stund tidigare bränt runt 2×540 graders cirklar eller vad man nu kallar det så det luktade en hel del bränt gummi när jag vevade ner rutan 🙂

får jag sladd med framdäcken så glider jag okontrollerat rakt fram, in i mötande, snödriva, lyktstolpe. för att återfå kontrollen så måste jag vrida däcken rakt, för att återfå greppet, men då det är en kurva så är rakt fram inge vidare, ska jag då svänga igen och åter tappa greppet eller ska jag bromsa utan att svänga, men det är som sagt en kurva och redan här har jag kommit många meter för långt fram utan att lyckas svänga

släpper det bak, så är det bara att släppa gasen och styra i motsatt riktning som sladden, detta sker för mig nu efter flera tusen mil som en reflex.

sen visst alla bilar är olika, körde Ford Focus 06 en hel del tidigare och den beter sig ju helt annorlunda

borz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 60
Member Since:
december 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
12
november 21, 2009 - 8:25 e m
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Å andra sidan är det bra mycket mindre chans att få sladd i en exempelvis en kurva med de bra däcken bak, även om du än tror dig har bra koll när du får sladd.

Har man bättre däck fram så kanar man istället fram. Hur man än vrider och vänder på det så kör man alldeles för fort om det släpper.
Vissa hävdar att man ska ha de bästa däck på de drivande hjulen av förklarliga skäl. Sedan hävdar vissa att man ska har bästa däcken bak (vem kommer inte ihåg leksaksbilen på bandslipen?)…
Jag hävdar att det är skitsamma – kör lagom fort så klarar du dig!

Snorch wrote: Marre, olika mönster kan jag inte tro att man inte få ha, däremot måste dimensionerna vara lika på varje hjulpar. Fram och bak får det väl diffa något jämfört med registreringsbeviset, hur mycket minns jag inte. 5%?

Dimensionerna får inte diffa på samma drivande axel, har du 4×4 så får det inte diffa alls. Detta för att differential(erna) inte ska ta skada.
I övrigt finns det inga förbud mot dimensionsskillnader så länge bilen inte är helbilsgodkänd…

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
13
november 21, 2009 - 8:35 e m
sp_Permalink sp_Print

Marre wrote: Ur ett rent bromssträckperspektiv

tänker man så och då runt 80% av bromsverkan är på framdäcken så måste ju bromssträckan bli kortare med dom bästa däcken fram.

Avatar
Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
Member Since:
december 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
14
november 21, 2009 - 8:44 e m
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: tänker man så och då runt 80% av bromsverkan är på framdäcken så måste ju bromssträckan bli kortare med dom bästa däcken fram.

Visst är det så… Tänk att norrmännen kom på det!? 😉

Avatar
Ctrl
Varberg
Medlem
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
mars 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
15
november 21, 2009 - 9:49 e m
sp_Permalink sp_Print

Orsaken man alltid skall ha bästa däcken bak, oavsett var driften på bilen sitter.
Har att göra med hur rörelseenergin och Centrifugalkraft fungerar.

Detta mäker man särskilt väl på våta underlag eller när det släpper med bilen (i de fallen man skapar sig en sladd, man får aldrig en sladd).

Orsaken till att man vill ha de bättere däcken bak är att man inte vid ett sådan tillfälla vill att baken på bilen inte skall färdas snabbare eller påverka färdriktningen på bilen, pga att greppet skiljer.
Den vanligaste orsaken är att man spinner och baken har högre rörelseenergi pga att greppet mot vägen är sämre.

Detta är en av sakerna man får lära sig i körskolan och särskilt på halkbanan.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Json_81
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
november 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
16
november 23, 2009 - 2:07 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag tänkte bara passa på att poängtera att det endasat är krav på vinterdäck vid vinterväglag.

Så ett normalår här i göteborgstrakten handlar det om 1-2 veckor per år 🙂

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
17
november 23, 2009 - 4:23 e m
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tänkte bara passa på att poängtera att det endasat är krav på vinterdäck vid vinterväglag.

Så ett normalår här i göteborgstrakten handlar det om 1-2 veckor per år 🙂

Sen är det väl lite av en tolkningsfråga också. om det är torrt och 5grader men ligger lite snö i diket så kan de plocka dig. Vad jag hört iaf. 😮

Avatar
opA87
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2399
Member Since:
december 6, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
18
november 23, 2009 - 6:29 e m
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag tänkte bara passa på att poängtera att det endasat är krav på vinterdäck vid vinterväglag.

Så ett normalår här i göteborgstrakten handlar det om 1-2 veckor per år 🙂

Lag om vinterdäck

Det är lag att ha vinterdäck på bilen från den 1 december till 31 mars om vinterväglag råder. Tunga fordon inkluderas inte i lagen om vinterdäck men Vägverket rekommenderar att även dessa ska använda vinterdäck när vinterväglag råder.

Det finns vissa undantag för att köra ett fordon utan vinterdäck under perioden 1 december – 31 mars:

* Vid körning till och från närmaste besiktningsorgan (Bilprovningen).
* Om fordonet är trettio år eller äldre.
* Vid bogsering eller provkörning.
* Om körning påbörjas eller avslutas utomlands.
* Om fordonet enligt vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på fordon när det råder vinterväglag.

http://www.nordendack.se/151/p…..skola.html

Så om du inte går under någon av undantagen lär du antagligen få böter.. inte särskilt värt att chansa 🙂

Shikar
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4468
Member Since:
april 24, 2007
sp_UserOfflineSmall Offline
19
november 23, 2009 - 6:52 e m
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Sen är det väl lite av en tolkningsfråga också. om det är torrt och 5grader men ligger lite snö i diket så kan de plocka dig. Vad jag hört iaf. 😮

Stämmer, jag har hört liknande. Detta beror på att sommardäcken blir för hårda vid temperaturer under 5 plusgrader.
Vinterdäcken har en annan (mjukare) gummiblandning vid den temperaturen vilket leder till bättre grepp och kontroll.

Jag monterar vinterdäck (dubbade) när temperaturen börjar hamna där ungefär.

Dehman
Medlem
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
mars 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
20
november 23, 2009 - 7:04 e m
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote:

Så om du inte går under någon av undantagen lär du antagligen få böter.. inte särskilt värt att chansa 🙂

Läs vad du citerade igen? 😮

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
276 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

BoxerKix BoxerKix

dtaleteuxh dtaleteuxh

MiltonMouttEV MiltonMouttEV

travCoundUE travCoundUE

TakumiwipHQ TakumiwipHQ

Doctorhoda Doctorhoda

CDailyseartAD CDailyseartAD

SteveWicZL SteveWicZL

ctaletpllk ctaletpllk

StevenPriskBW StevenPriskBW

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL