Intro

PC-utvecklare jämför Xbox One X med en dubbelt så påkostad PC. Vi gräver djupare och förklarar varför det faktiskt inte går att bygga en XB1X som PC.

Hur spelkonsoler står sig mot gamingdatorer i samma prisklass har varit en återkommande fråga sedan urminnes tider. Med lanseringarna av Playstation 4 Pro och nu senast Xbox One X är frågan hetare än någonsin. Spelkonsolerna är mer datorlika än tidigare, både till hårdvara och med kortare tider mellan nylanseringar av uppdaterade konsoler.

Att jämföra en PC med en spelkonsol är ett typexempel av att jämföra äpplen med päron. En direkt jämförelse går inte att göra rättvist men samtidigt är det många spelare som får välja, antingen en kraftfull spelkonsol för vardagsrummet eller en gaming PC. Båda har sina för- och nackdelar där spelkonsolen är optimerad för att vara intuitiv, enkel att hantera och passar väl för vardagsrummet. Gamingdatorn i sin tur gör det möjligt att skräddarsy din spelupplevelse och inte minst använda datorn till betydligt mer produktiva ändamål.

Men när vi bryter ner de två lägren till hårdvara, vilket vi såklart gärna gör här på NordicHardware, får vi en trots allt intressant jämförelse.

1
2
3
4
DELA

27 KOMMENTARER

  1. Med tanke på att vi inte vet vilka grafikinställningar som är direkt jämnförbara med samma spel på PC så är denna jämnförelse ganska meningslös. Sen så får man tänka på att över häften av de XBOX spel som announcats för XBOX X kommer endast gå at köra i 4K@30 FPS. Vilket är snarlika hastigheter av vad ett RX 580 klarar av.

    • Det är en av punkterna som vi belyser i artikeln Gambit och just påpekar att PC vs. Konsol alltid blir att jämföra Äpplen med Päron. Med det sagt är jämförelsen/artikeln inte meningslös då det fortfarande är många där ute som varken har kunskap eller insikt att dra dessa slutsatser själva.
      Noterbart är samtidigt att bara ett RX 580 kostar mellan 2500-3500 kronor, med andra ord upp till 2/3 av hela konsolkostnaden.

  2. Lägre fov, lägre draw distance osv. så klarar den klena x-box ibland att komma upp till 4k
    Känns som en väldigt vinklad artikel
    AMD s mk /processor kan inte kosta mer än 500 kr är jaguarkretsen sen att dom inte har denna klena processor tillsammans med aningen kraftigare grafikkort på pc sidan handlar väl bara om affärer.
    Om det hade varit ryzen 8 kärnor & bättre grafik så kanske den kunde konkurrera med en i3a & ett 960 typ (med samma inställningar i grafik.

  3. Har väldigt svårt att se hur detta ens litegrann kan användas som reflektion för One X mot budgetdator körandes 4K material. Alla tester kördes på ultra inställningar vad jag såg, det körs INTE i ultra på konsol, medium-high möjligen. Känns ju extremt konstigt att börja prata om att det krävs ett GTX 1080 eller starkare på PC för att spela 4K när för det första så kommer One X köra 4K/30fps i de allra flesta spelen, och det klarar ju ett RX 580 alldeles galant även på ultra i era egna tester. Sänk sen grafikinställningar ner till “konsolnivåer” så krävs det knappt ett RX 570 för att driva runt i 4K/30fps. Hur resonemanget då kan resultera i att det krävs kraftigare än GTX 1080 är fullständigt bortom mig.

    • Det är tydligt speccat i artikeln att det kommer skilja på grafikinställningar, renderingstekniker och annat. Återigen det är lite Äpplen vs. Päron men jämförelsen är som sagt alltid relevant när konsumenter har frågor om ämnet vilket garanterat är fallet här. 🙂
      Ser vi på dina exempel har du helt klart en teoretisk poäng. Saken är den att jämföra GTX 1070 med XB1X är inte jag/vi som gjort utan spelutvecklare. Jag tror de har bättre koll än de flesta på utveckling för PC vs. Konsol.
      Angående rekommendationen om GTX 1080 eller högre så är det ingen teoretisk rekommendation utan en praktiskt. Visst kan du dra ner grafikinställningarna på en PC i spel, men det är väldigt ofta det inte räcker. Har själv en GTX1080 GPU med 4K-skärm och i många spel hjälper det inte att sänka grafikinställningarna, frame raten blir ändå för dålig.
      Att driva ett spel i 4K om än med dåliga grafikinställningar med ett RX 570 kan du bara glömma. 😛 Visst kommer det att finnas undantag men även om XB1X har ~18% mer beräkningskraft än RX570så är den största skillnaden minnesbandbredd och minnesmängd. Här snackar vi 45%+ högre minnesbandbredd, det är magiskt mycket när vi snackar om att slussa 4K-resurser.
      Faktiskt har XB1X 27%+ högre minnesbandbredd än RX 580 och GTX 1070 samt 1,2% högre minnesbandbredd än GTX 1080. Det kommer göra väldigt stor skillnad samtidigt som AMD kopplat både GPU och CPU direkt mot 12GB GDDR5-minne. Minne som piskar allt DDR4-minne i världen utan problem.
      Så återigen, det går inte att jämföra specs rakt av. Vi vet inte ens exakt hur AMD och MS löst den interna kommunikationen mellan CPU, GPU och minne vilket också lär påverka.

      Men har man testat att driva en 4K-gamingdator själv hemma vet man att det inte är något lätt uppgift, oavsett grafikinställningar.

      • Grejen är att på PC så har definitionen av att kunna köra 4K varit att köra äkta 4K upplösning i minst 60 fps utan att dippa och samtidigt allting i Ultra inställningar. Denna definition skiljer sig avsevärt från konsolens definition av att köra något i en specifik upplösning. Se bara dagens konsoler, de ska vara “1080p” konsoler men de klarar knappt att köra 1080p i 30fps utan dippar ofta ner till ~20fps eller har uppskalad 900p.

        4k är i runda slängar 4 ggr mer krävande (inte exakt men ca), ca 4 ggr mer Tflops är också vad dessa “4K” konsoler har. Snabba minnesbussar och interna kommunikationer trollar inte fram Tflops ur tomma intet. Att köra samma spel som One och PS4 kör nu i “1080p” skulle kräva nästintill 8 ggr mer tflops.

        Saken är att One X är en alldeles makalös spelkonsol för pengarna, men att hävda att på PC sidan krävs uppåt GTX 1080 eller HÖGRE för att matcha och köra 4K är helt enkelt inte sant. Era egna tester talar ju till och med emot det påståendet.

        • Du har rätt i antalet pixlar och ökningen i belastning Jackobob men det finns mycket mer än det som spelar roll och sen är det precis som du säger att många spel på XB1X inte kommer att lira i 4K. Det har MS varit öppna med och även vi i denna artikeln.

          Angående GTX 1080 så vet jag inte riktigt vad du syftar på angående våra egna tester. Vi har aldrig rekommenderat något “klenare” kort än GTX 1080 för 4K-gaming. Även om du drar ner grafikinställningar så kommer du att få problem att driva spel i 4K med ett kort i GTX 1070-klassen. Vissa kommer att fungera hyggligt, vissa knappt alls. Inte ens GTX 1080 klarar av alla spel i 4K, har själv försökt lira The Divsion, PUBG och flera andra titlar i 4K med ett överklockat 1080 utan att lyckas, prestandan blir för dålig.
          Har du själv testat att spela i 4K-upplösning på en PC? 🙂

          • Japp jag har en Samsung 4K TV och 1440p 144Hz skärm. Nu har jag endast ett 290X men om jag vill lira 4K/30 fps så är det noll problem. Problemet i det är att 30 fps är ett problem för MIG.

            Men som du mycket väl vet så är majoriteten av spel på konsol 30 fps. Min poäng är att One X kommer musta fram 4K/30fps i den absoluta majoriteten av spel, vilket jag har kunnat göra de senaste 4 åren med mitt kort. Och det kan du även göra med ett RX 480 som era tester mycket tydligt visar. Det är därför jag anser att ditt påstående om att GTX 1080 är kravet för 4K på PC. Och i grunden håller jag med dig, eftersom jag spelar inte i 30fps utan undantag. Men det gör inte majoriteten av konsolspel och dess spelare, vilket gör att slutsatsen och jämförelsen haltar.

            Du kan ju spela Division i 4k/30fps utan problem, ett gtx 1080 snittar över 40 fps i Ultra. Vilken fps tror du One X kommer köra Division ifall det skulle vara så att dom portade det för 4K? 60? Ha, glöm! Och det är min poäng, One X kommer aldrig någonsin under denna livstid nå 60 fps i 4K för Division tex. Men samtidigt så påstår du att det krävs över GTX 1080 för att spela det på PC fast du redan får långt över konsolernas fps även på ULTRA. Förstår du vad jag menar då med att resonemanget faller över sig själv fullständigt.

          • För JAG anser också att GTX 1080 inte kan riktigt anses som ett 4K kort. Inte ens 1080Ti gör det i mina ögon. Men sanningen är att ett GTX 1080 trycker fram mycket mer fps än vad One X’s Polaris GPU är kapabel till.

  4. Rick lindermann sa
    Ni har missat att redovisa betydande hårdvara i ps4 pro spec.
    Den har ytterligare en processor(ARM) med 1gb ddr3!  

    Det stämmer att Sony tryckte in ytterligare 1GB DDR3-minne i konsolen Rick, det uppdaterar vi med direkt! Men jag vet inte riktigt vad du syftar på i “ytterligare processor”? 

  5. Grafikkretsen i x box one x motsvarar ett 960 i prestanda så kan ej förstå varför denna artikel påstår att det krävs ett 1080
    Är bara att sänka till min på alla grafikinställningar sen kommer man inte ner ändå pga draw distance lägre fov osv.

    • Jag är ledsen Arne men jag har faktiskt ingen aning om vad du pratar om. 😛 Ett GTX 960, vilket jag förmodar att du menar, är inte på samma planet i prestanda som ett XB1X. Vi pratar om en tredjedel i både beräkningskraft och minnesbandbredd jämfört med Xbox One X. Så basen till ditt argument är helt fel.
      Angående GTX 1080 så är det för att just ett så pass kraftfullt kort behövs för att du ska nå generellt bra prestanda i 4K, som jag tidigare skrivit ofta oavsett vilka grafikinställningar du kör. Har du själv testat att spela i 4K-upplösning på en dator? Det är inte lätt att få till spelbar prestanda kan jag lova dig. 😉

  6. Jag kör i 4k med 2st trimmade vattenkylda gtx 980ti så jag vet vad du pratar om när det gäller att köra i 4k på pc
    Men det går inte att jämföra med 4k på konsoll på grund av helt andra grafikinställningar. (som jag skrivit fov draw distance osv)
    AMD s inbyggda grafik i x box x motsvara ett gtx 960 i prestanda hårdvarumässigt du har bara 4 kluster extra i x box x mot vad du har i Xbox one så är en förbättring, men inget vesäntligt.

    • Anton du får gjärna rätta mig ifall jag har fel angående grafikprestanda men det var som sades innan i någon förtitt .
      Om den presterar bättre trevligt för dom som skaffar en .
      Men blir allt för dyrt med konsoll Spel kostar för mycket, sen ska du köpa extra kontroller, sladdar osv .blir dyrt i slutändan (säger jag som har en dator för 40k)
      Men det sämsta köp jag gjort är Xbox 360 användes max 20 timmar innan den slängdes in i garderoben. där slutade notan säkert på 8-9 tusen i onödan. Gillar inte att spela på handkontroll.

      • Sitter polaris i Xbox one (x) räkna ut antal beräkningsenheter & frekvens så visar matten att det inte är så snabbt som ett 1080 eller ens i närheten 8gigg intenminne till grafikkort 4 till operativ sen att det är högre
        vill gjärna se siffror & inte hype.

          • Saxat från eran egen artikel
            “Den kommande konsolen ska enligt Microsoft vara den kraftfullaste någonsin. Grafikkraften hos One X ligger på 6 teraflops (TFLOPS), en klar skillnad från de 4,2 teraflops hos Sonys senaste konsol Playstation 4 Pro. Grafikkretsen från AMD har en klockfrekvens på 1 172 megahertz (MHz), jämfört med 853 MHz hos första Xbox One och 911 MHz hos Playstation 4 Pro, och bör sett till antal beräkningsenheter något sånär motsvara ett Radeon RX 480.”

            Vilket helt klart är ett steg upp på konsollsidan, ingen är gladare än jag att det blir bättre prestanda på konsollerna så kanske man slipper lida allt för mycket av anpassningar på pc sidan.
            Det enda av intresse för mig är HD Blueray enheten men då kan man ju lika gjärna köpa x box s varianten istället (frågan e bara hur mycket de lever om.

  7. Citat från sweclockers artikel om x box x
    “Specifikationer: Microsoft Xbox One X

    Xbox One X
    Xbox One S
    Playstation 4 Pro
    Teknik
    16 nm TSMC
    16 nm TSMC
    16 nm TSMC
    Kretsyta
    360 mm2
    240 mm2
    348 mm2
    CPU
    AMD x86-64
    8 kärnor optimerad “Jaguar”
    2,3 GHz
    4 MB L2-cacheminne
    AMD x86-64
    8 kärnor “Jaguar”
    1,75 GHz
    4 MB L2-cacheminne
    AMD x86-64
    8 kärnor “Jaguar”
    2,1 GHz
    4 MB L2-cacheminne
    GPU
    40 CU
    2 560 streamprocessorer
    1 172 MHz
    6,0 TFLOPS
    12 CU
    768 streamprocessorer
    911 MHz
    1,31 TFLOPS
    36 CU
    2 304 streamprocessorer
    911 MHz
    4,2 TFLOPS
    Minnesmängd
    12 GB GDDR5
    8 GB DDR3
    32 MB ESRAM
    8 GB GDDR5
    Minnesfrekvens
    6 800 MHz
    2 133 MHz
    6 800 MHz
    Bandbredd
    326 GB/s
    68 GB/s (DDR3)
    218 GB/s (ESRAM)
    218 GB/s
    Hårddisk
    1 TB (2,5″)
    500 GB, 1 TB, 2 TB (2,5″)
    1 TB (2,5″)
    Optisk läsare
    4K UHD Blu-ray
    4K UHD Blu-ray
    Blu-ray
    Dimensioner
    Mindre än Xbox One S
    295 x 230 x 64 mm
    295 x 327 x 55 mm
    Till detta hör en 384-bitars minnesbuss med GDDR5-minne i 6 800 MHz för en bandbredd om 326 GB/s. Den relativt höga beräkningskraften och bandbredden har sällskap av inget mindre än 12 GB minne, varav 9 GB kan användas för spel och resterande 3 GB är reserverade för system.”
    Så helt klart ett steg uppåt men denna hårdvara skulle inte ha en chans att driva 4 k med pc sidans inställningar på grafik.

  8. Varför postas inte mina kommentarer?
    Skrev att ps4 pro har ytterligare en processor som driver bakgrundsprocesser under spel så det inte ska belasta den primära processorn. Det ger en betydande skillnad och borde läggas till i specen.
    Det är en ARM processor som tidigarenendast hade 256mb ddr3 men nu med pro så har dem uppgraderat ramet som är kopplat till arm processorn med 1gb.

    • Måste man fortfarande ha Xbox Live guld för att köra multiplayer?

      Jag kör spelen endast i 4K på min TV. Har datorn kopplat till den som enda källa och ett GTX 1080. Orkar 40 FPS i snitt och fungerar bra för open world spel som GTA V, Watchdogs 2 mm och med Rysen 1800X äntligen även på GTA IV som jag fortfarande lirar mycket. Funderar på att köpa XboneX när den kommer ut om prislappen hamnar på strax under 5000 kr. Pröjsa för ett Guld-abonnemang avskräcker mig dock. Så kanske blir det ett 1080 till att SLI:a med?

LÄMNA ETT SVAR