Allt fler speltitlar lanseras med DirectX 12 och/eller Vulkan, men hur stor skillnad gör det? Vi har snabbtestat DX11 och DX12 i Rise of the Tomb Raider!

Som bekant låter DirectX 12 spelutvecklare arbeta närmare kislet i moderna grafikkort, och effektivare dra nytta av datorns prestanda. Det senaste året har flera nya speltitlar lanserats med stöd för Microsofts nya API, med löften om nya effekter och bättre prestanda i både entusiast- och budgetklassen.

Vår spelskribent Adam har testat Rise of the Tomb Raider med både DirectX 11 och DirectX 12, för att få en enkel överblick av hur stor skillanden faktiskt är i en av årets mest populära DX12-speltitlar.

Rise of the Tomb Raider i tre upplösningar

Testet använder det inbyggda testverktyget i Rise of the Tomb Raider, där spelet kör en fördefinierad testslinga med intern mätning av bildfrekvensen. Systemet som används bygger kring en Intel Core i7-6700K överklockad till 4,4 gigahertz med 16 gigabyte DDR4-minne, tillsammans med ett MSI Geforce GTX 1080 Gaming X.ROTTR_2

Slingan kör tre olika testsekvenser, ”Mountain Peak”, ”Syria” och ”Geothermal Valley”, och vi testar i de tre standardupplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. Resultaten från de tre slingorna summeras som ett genomsnittsresultat.

Störst nytta i 1080p

I samtliga tre upplösningar noterar vi en fördel med DirectX 12, men det är även intressant att notera hur pass stor relativ skillnad det är i olika upplösningar. Störst fördel ger DirectX 12 i den lägre upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar (cirka 11 procent) – skillnaden är bara ett fåtal bildrutor per sekund (4 procent) i 2 560 x 1 440 pixlar och praktiskt taget obefintlig i Ultra HD.

Just det här testet använder trots allt bara ett grafikkort och ett spel och ger inte en heltäckande bild av spelprestandan med DirectX 12 – däremot ger resultatet en riktlinje om styrkorna med nya grafik-API:er som DirectX 12. I första hand är det lägre upplösningar – och därmed också lite billigare grafikkort – som tjänar mest på övergången.

Framöver kommer vi såklart även göra liknande tester med andra speltitlar och tekniker, däribland den konkurrerande lösningen Vulkan. Vi kommer även utöka testmetodiken till våra grafikkortstester med nya DirectX 12-baserade benchmarks. Håll utkik på Nordichardware framöver för fler tester!

Lägsta pris på Prisjakt.nu

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
GuuFiRebellionMorkul Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Morkul
Medlem
Morkul

Kör ni med MSAA x4 eller någon annan konstig Anti-Aliasing setting?

Ni har nämligen betydligt sämre frame rate på eran rig i 4K än vad jar har på min Win7 rigg där jag har ett inlånat 1070 kort.

Rebellion
Medlem
Rebellion

Det är snarare de med svagare CPU som tjänar på DX12. Det är när CPU inte hinner med grafikkortet i DX11 som DX12 hjälper genom att sprida belastningen över flera trådar..

GuuFi
Medlem
GuuFi

Det är nog CPU:er man ska fokusera på i det här testet, precis som Rebellion säger.
Kollar man på andras tester så verkar det som om de flesta äldre GPU:er presterar sämre med när man kör DX12.
Däremot ser man väldigt stora skillnader med lite svagare CPU:er, precis som man såg med Mantle när det släpptes.
Ni har valt den absolut sämsta kombinationen av hårdvara för det här testet…