Tidigare i år spikade nätverkstillverkaren Belkin uppköpet av Linksys från konkurrenten Cisco. Medan Linksys varumärke fortsatt finns kvar har nu Belkin tagit nya krafttag mot företagsmarknaden. I en intervju med NordicHardware berättar Belkins Jesper Dauw att prisade molntjänsten Smart Wi-Fi är en inspirationskälla.

Linksys har tidigare varit aktiva inom företagsmarknaden och detta ser Belkin och Jesper Dauw, chef för Belkins europeiska företagsavdelning, som en av de stora fördelarna när man nu återigen satsar på företagsinriktade produkter och lösningar.

– Den trovärdighet som vi har med Linksys varumärke i detta produktområde är egentligen det främsta skälet för oss att expandera på denna marknad. Vårt mål är att utveckla lösningar, inte bara hårdvaruprodukter, säger Jesper Dauw.

Just kompletta lösningar ser Jesper Dauw som det viktigaste för dagens B2B-marknad (Business-to-business).

– Vi tror att hanterbarhet och skalbarhet för mindre företag är nyckeln och skulle vilja att tänka i lösningar och inte i enskilda produkter, fortsätter Jesper Dauw.

En av de lösningar som Linksys fått mycket god kritik för det senaste året är företagets satsning på molnet. Linksys konsumentprodukter kopplas idag samman med mobiltelefoner, surfplattor och datorer över molntjänsten Smart Wi-Fi. En tjänst som gör det möjligt för användare att övervaka nätverk, användare och konfigurera sina nätverksprodukter var som helst i världen där det finns en internetuppkoppling. Inte helt oväntat har Smart Wi-Fi varit en viktig inspirationskälla i Linksys nya företagssatsning.

– Ja, vi kommer att lansera en molnbaserad strategi även för Linksys Business. I den andra fasen av vår utrullning av Linksys Business kommer vi att lansera en smart molnbaserad plattform för nätverkshantering som till viss del kommer att vara inspirerad av Linksys Smart Wi-Fi-plattform, förklarar Jesper Dauw.

Linksys kommer att inleda sin satsning på med att rulla ut olika företagsinriktade nätverksprodukter som routrar, accesspunkter, switchar, IP-övervakningskameror med mera. Något som enligt Belkin inte ska påverka Linksys konsumentprodukter som ska fortsätta drivas separat under samma varumärke.

Läs hela NordicHardwares intervju med Jesper Dauw här nedan;

NHW: Can you tell us a bit more about the changes, if any, that has happned within Linksys since the company got bought by Belkin a year ago?

Jesper Dauw: ”Earlier this year Belkin acquired the Linksys home networking division from Cisco and since then we have been expanding our consumer portfolio. Our strategy for Linksys on the consumer side of the business doesn’t change, what is new is that we will bring back a full business portfolio under the Linksys brand.

The first ever Linksys product was called the Multishare, a product to connect multiple computers to a printer. The following 20 years Linksys has been present in this market with business connectivity solutions. After being acquired by Cisco in 2003 the Linksys business products have been merged with the Cisco’s commercial business offering and Linksys continued as the consumer division of Cisco. Now being part of Belkin it represents us with a unique opportunity to re-enter this market space with the Linksys brand, which is still seen as a reliable player in this field with a lot of credibility.”

Whats the main reason for Linksys once again entering the B2B market  and in what can you offer that current players in this segment can’t?

”The credibility that we have with the Linksys brand in this space is really the main reason for us to expand into this space. We will now come out with a portfolio of network infrastructure products for business: from unmanaged to managed switches, desktop and rack mountable, business grade Wi-Fi access points, VPN routers and IP monitoring solutions. And that’s just the first phase; our aim is to develop solutions and not just hardware products. After rolling out phase one we will be coming with a cloud based smart network management platform and ultimately with office automation solutions.”

What type of products does Linksys think are most important on the B2B market today [2013] and in the near future?

”We believe that manageability and scalability for smaller businesses is key and would like to think in solutions and not in point products.”

Will this new focus on B2B have an impact on Linksys consumer products?

”We will have a separate product and sales team looking after our business portfolio so we don’t expect any effect like this.”

In our own testing Linksys Smart Wi-Fi has been probably the most interesting cloud services on the consumer market. Will we see a similar approach and software for the B2B side or will they even share the same online platform in some way?

”Yes, we will be coming with a cloud based approach for Linksys Business as well. In the second phase of our Linksys Business roll-out we will be launching a smart cloud based network management platform, which will be for a part inspired by the Linksys Smart Wi-Fi platform.”

The 802.11ac market today is filled with different routers but there are very few good high performance clients available. Can we expect solutions from Linksys for addressing this issue, like more high performance wifi bridges or USB clients?

”Today we already have various AC-peripherals available like the AC1200 AC USB Adapter, Mini AC USB Adapter and our AC1200 Media Bridge. We will continue to expand our portfolio on the consumer side and with AC becoming the new standard it would be logic that we would support that.”


2
Leave a Reply

Please Login to comment
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Anton KarmehedS0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Alltid lika underbart med såna här företagsintervjuer!
Hade själv faktiskt missat att Belkin köpte upp Linksys. Jag hoppas att Belkin väljer att endast marknadsföra dessa produkter som ”Linksys” och inte ”Belkin Linksys”, då dom annars riskerar att kontaminera Cisco’s högt respekterade kvalitetsvarumärke med budgetvibbar.