Google har uppdaterat sin appbutik Google Play med information som tydliggör vilka produktkostnader som finns i så kallade ”free to play” spel och applikationer. Information som tidigare varit dold tills spelaren väl installerat och gett sig in i spelet men som nu lyfts ut direkt i appbutiken och det är ofta rejäla kostnader.

Free to play har blivit ett trendgenombrott för spelutvecklare där spel kan installeras gratis utan kostnad och sedan får in sin omsättning på så kallade mikrotransaktioner i själva spelet. Spelare kan köpa utrustning och material i spelet för snabbare utveckling eller för att skaffa sig fördelar.

Greppet har blivit mycket lönsamt för många spelutvecklare där spelare väl insyltade i speltitlar man installerat tenderar att lättare släppa på kronorna för uppgraderingar och tillägg under spelandets gång. Många av dessa mikrotransaktioner är samtidigt allt annat än mikroskopiska och kan vara svåra att värja sig för när man väl fastnat i spelen. Exempelvis råvaror och material som gör det betydligt lättare och snabbare att komma vidare i spelet.

Hutlösa merkostnader för den ouppmärksamme spelaren

Nu har Google valt att tydligare lyfta fram att det även finns potentiella, ingen tvingas att betala något i ett free to play spel, kostnader i dessa gratisappar och gör det genom att visa de lägsta och högsta kostnaderna för mikrotransaktioner inne i applikationerna.

gameofwar_apprice

En snabbtitt på utbudet i Google Play visar att många av de free to play-spel som finns för Android har mikrotransaktioner på allt från 7 kronor upp över 700 kronor – vissa ännu högre summor. En närmast hissnande summa om man ser till att många spel på mobilplattformar till en början såldes för runt 7 – 49 kronor och sedan inte innebar några potentiella merkostnader.

Free to play är ett klart intressant grepp även för spelare men det är trots allt positivt att Google nu tydligare minimerar riskerna för att användare luras in i spel med höga omkostnader. Förhoppningsvis kan det även få spelutvecklarna att sätta mer rimliga produktpriser på sina free to play-tillägg.

Relaterade artiklar:

15
Leave a Reply

Please Login to comment
15 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
SlajtarNRebellion Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Rebellion
Medlem
Rebellion

Det här hjälper inte så mycket, det tar bara bort den direkt synliga biten.
Hade jag varit en pengakåt utvecklare nu så hade jag gjort spel med mikrotransaktioner på 5-20:- och sen strösslat friskt med tillfällen att använda dem.
Ett bättre mått skulle vara genomsnittlig kostnad för 1 timmars spelande per dag i en månad.

SlajtarN
Gäst
SlajtarN

Tycker det är helt rätt faktiskt att man tar ut en avgift. Hur tar man annars ut en vinst på flera timmars programering. Det finns många liknande spel på datorn men ingen som lyfter det här.