Sonys försäljning av smartphones fortsätter sin stadiga uppgång och överstiger elva miljoner levererade exemplar för första gången. Trots den goda försäljningen fortsätter företaget att visa negativa siffror för året. Med kraftigt ökande försäljning inom mobila kamerasensorer finns ändå hopp för framtiden.

Sedan sin storhetstid på 90-talet har inte allt gått rätt för det japanska företaget. Inför förra årets sista kvartalsrapport bekräftar dock Sony en god nyhet: förra kvartalet slog man nytt försäljningsrekord för Xperia-familjen. Försäljningen ökade från föregående kvartals 9,9 miljoner levererade exemplar till 11,9 miljoner under fjärde kvartalet 2014. Försäljningsrekordet hjälpte företaget pressa vinsten för kvartalet upp till 1,51 miljarder dollar, en dubblering i jämförelse med samma period förra året. Detta betyder inte att det går bra för alla delar av Sony. Trots ökad försäljning och vinst under årets sista kvartal väntas året sluta med förluster på 2,1 miljarder dollar.

Sony_smartphone_sales

Sonys starkast växande division tillverkar kamerasensorer. Under det senaste året har företagets försäljning av sensorer till bland annat smartphones ökat med drygt 38 procent. vilket drog in knappt 2,5 miljarder dollar i intäkter. Även Playstation-divisionen ökade sin försäljning med 17 procent och landade på 4,4 miljarder dollar i intäkter under kvartalet. Förklaringen sägs vara god försäljning av Playstation 4 inför julhelgen.

Med ökande smartphoneförsäljning närmar sig Sony topp fem över världens största smartphonetillverkare. Under de senaste åren har företaget hållit sig på marknadens sjätteplats. På förstaplats finns Samsung med drygt 70 miljoner smartphones levererade till återförsäljare per kvartal.

Källa: Sony via PhoneArena

1
Leave a Reply

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
MASSSWEDE Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Magnus
Medlem
Magnus

Det är den hägrade Televisionsbranschen där SONY blöder rejält, bla. pga missade egna lösningar för LED TV men även pga den hårda konkurrensen från framförallt koreanerna såsom LG och SAMSUNG. Men detta problem är det flera som har ex. Panasonic.