Precis som med alla andra grupperingar av människor så finns det förutfattade meningar och stereotyper kring gamers och vilka de tenderar att vara på andra sidan skärmen. En ny undersökning går dock emot många av dessa och pekar mot att gamers tenderar att vara både mer högutbildade och sociala.

När många utomstående tänker sig en gamer händer det ofta att bilden blir den av en nörd i en källare, någon som hellre sitter vid datorskärmen än umgås med andra. Men med tanke på hur pass utbrett spelandet är idag, hur pass bra passar den bilden faktiskt in på verkligheten? Inte särskilt bra, enligt en undersökning som utfördes på uppdrag av streamingaktören Twitch och genomfördes av forskaren Neil Howe.

Undersökningen skedde över internet och definierade en gamer som någon som har spelat ett spel på en digital enhet under de senaste 60 dagarna, en definition som stämde in på 63 procent av de över 1 000 deltagare som svarade. Det kan tyckas vara en ganska bred definition, men vissa intressanta trender och tendenser kunde urskiljas.

Mer sociala, mer bildade och högre anställningsgrad

Bland annat tyder resultaten på att gamers tenderar att vara mer bildade än icke-gamers, men även att de tenderar att vara mer sociala. Av de som passade gamer-definitionen var det 57 procent som höll med om påståendet ”mina vänner är det viktigaste i mitt liv”, jämfört med 35 procent av de som inte passade in på definitionen. Gamers visade sig också ha heltidsanställningar i högre grad än icke-gamers.

Samtidigt sätter studien snurr på den gamla stereotypen om att män är oerhört överrepresenterade inom gaming. Istället tyder resultaten på att 52 män och 48 procent kvinnor – en viss klyfta, men verkligen inte en radikal sådan.

Syftet med undersökningen var att Twitch ville ringa in gamers som målgrupp, då de trots allt utgör merparten av streamingtjänstens kundbas. En del detaljer med studien kan såklart diskuteras, exempelvis den ganska breda definitionen av ”gamer”, men många tendenser i resultaten är överraskande tydliga.

Vad vi som allra minst kan utröna från resultaten är att spelande är långt ifrån samma isolerade hobby som det varit förr. Nästan alla har en enhet som kan spela spel direkt i sin ficka, och en stor del av befolkningen äger en dator med tillgång till spel – så det är att vänta att intresset för spel sprider sig snabbt.

Källa: Washington Post


Relaterade artiklar

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
FaulistoEn annan korvenOleghflopperPerry91 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Perry91
Gäst
Perry91

Men med definitionen stämmer ju även tjejjer och killar in som spelat t.ex. Hayday eller Candycrush på sin mobil de senaste 60 dagarna. Tycker inte deras definition av gamer är något vidare bra 🙂

Det är inte så jag tänker mig en äkta gamer i alla fall.

flopper
Medlem
flopper

spel som spel.
innan datorer fia med knuff, eller alpapet.

Olegh
Medlem
Olegh

”Vad vi som allra minst kan utröna från resultaten är att spelande är långt ifrån samma isolerade hobby som det varit förr.”

Helt fel, med den använda definitionen av ”gamer”, så säger undersökningen mer om minoriteten i undersökningen. Dvs de 35% som t.ex. inte spelat flash-spel eller mobilspel de senaste 60 dagarna. Skillnaden mellan att spela mobilspel och ha spelande som hobby är ungefär lika stor som den mellan att aldrig ha sett en dator och spela just mobilspel.

En annan korven
Gäst
En annan korven

Jag håller med om att deras definition av en gamer är ganska kass. Det är som att kalla någon som har kört bil de senaste 60 dagarna för raggare.

Faulisto
Medlem
Faulisto

Gamers är som många tar upp att ta i, är att spela något mobilspel på bussen/liknande något som gör att man klassas som en gamer?

Knappast, mobilspel/liknande bör nog inte räknas med om det ska vara korrekt.