Kassettskatten är en avgift för att täcka inkomstbortfall från ”privatkopiering” av musik och film. Ett tillvägagångssätt som enligt nya undersökningar är extremt sällsynt.

Svenska intresseorganisationen Copyswede som ansvarar för privatkopieringsersättningen har gjort stora rubriker de senaste åren när man jagat både företag och elektroniktillverkare efter avgifter. Detta på allt från cd-skivor till hårddiskar, mobiltelefoner och spelkonsoler.

Motivet är att upphovsrättsmakare förlorar stora intäkter på att privatpersoner kopierar sin egen köpta musik och video och spelar upp den på flera enheter man äger.

Elektronikmarknaden har i sin tur hävdat att väldigt få konsumenter idag ägnar sig åt privatkopiering, något som gått i linje med ökat användande av streamingtjänster som Spotify och Netflix där det aldrig långtidslagras data på enheterna som används för uppspelningen.

Läs mer: Samsung går emot tingsrätten – vägrar betala kassettavgift till Copyswede

Copyswede har dock drivit igenom ersättningskrav på allt fler produkter de senaste åren, senast på mobiltelefoner och surfplattor.

Smartphone Surfplatta PC
Musik 5 % 3 % 8 %
Film & Serier 3 % 5 % 9 %

(Andel som svarar ”Ja” på de svarsalternativ som innebär att de har privatkopierat med apparaten någon gång under de senaste 30 dagarna.)

Nu presenterar Elektronikbranschen uppgifter från undersökningar utförda av oberoende Ipsos som visar att privatkopiering är väldigt sällsynt förekommande där exempelvis endast 3-5 procent av de tillfrågade tablet- och smartphoneanvändarna hade använt sig av privatkopierat material de senaste 30 dagarna.

”Med anledning av resultatet måste regeringen nu omedelbart utreda ett nytt system för privatkopieringsersättningen. Nuvarande system gör att konsumenterna kan tvingas betala privatkopieringsersättning samtidigt som de redan betalar upphovsrättsersättning via Spotify och Netflix – de tjänster som undersökningen visar att de framför allt använder. Vi behöver ett system för den digitala tidsåldern”, fortsätter Klas Elm.

Mattias Åkerlind, vd på Copyswede, säger till IDG.se att det finns andra undersökningar som pekar åt andra riktningar och att man samtidigt inte haft tid att analysera siffrorna i Ipsos undersökning.

Kassettavgiftens vara eller icke vara
Är det rimligt att ta ut ersättning för privatkopiering på exempelvis en smartphone?
Topp 4 hårddiskar på Prisjakt.se
Rubrik

14
Leave a Reply

Please Login to comment
7 Comment threads
7 Thread replies
3 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
13 Comment authors
FredrikStefanMangeMTobiasS0urcerr0R Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Zider
Gäst
Zider

Lägg ner skräpet tillsammans med TV-licensen.

Henrik Edlund
Medlem
Henrik Edlund

För TV-licensen får vi i alla fall hyggligt oberoende nyhetsbevakning. Privatkopieringsersättningen gynnar endast redan rika artister eller advokaterna som ”fördelar” avgiften.

Jack Green
Medlem
Jack Green

Tycker man att SVT är ”oberoende” så får man nog fundera lite mer.

Jiffy
Gäst
Jiffy

Oberoende!? Hahahahahahahaha 😀

muS
Medlem
muS

Henrik, hoppas du skämtar? Vi kan inte se på samma kanal om du anser SVT är ”oberoende”.

Joakim
Gäst
Joakim

Det är inte vettigt att ta ut avgift för privatkopiering över huvudtaget och har aldrig varit. Du har ju köpt din rätt att se/lyssna när du betalade för produkten.

Albert
Gäst
Albert

Jag håller med @Joakim, men ursprungsargumentet var att det förlorade försäljning på alternativa medier då du kunde kopiera själv. (T.ex. både LP och kassett men du kopierar själv till kassett)

Tobias
Gäst
Tobias

Njae.

Du får ju kopiera musiken till familj och vänner också, och det är vad som ska kompenseras.

Jesper Rasmusson
Medlem
Jesper Rasmusson

Frågan är om det ens går att privatkopiera längre.
Filmer och musik som är köpt digitalt (exempelvis) brukar väl vanligtvis vara låst med någon form av DRM.
Hur gör man då för att utöva sin lagliga rätt att dela med sig av sitt inköpta material till den närmaste umgängeskretsen?
För det är ju faktiskt det som avgiften är tänkt att täcka, inkomstbortfall för att folk delar med sig till de personer som har laglig rätt att ta del av materialet.
Borde inte DRM då vara förbjudet inom rikets gränser på film och musik då du har laglig rätt att dela med dig?

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

jepp, det vore det mest rimliga.
Alternativt att ta bort avgiften, och istället stärka kopieringsskydden ytterligare till den nivån att även piratkopiering omöjliggörs, eftersom man måste hitta en hållbar lösning.

S0urcerr0R
Medlem
S0urcerr0R

Den delen av privatkopieringen som är intressantast är att man har rätt att ge kopior av sin media till närstående (gäller ej programvara), och är den delen som mest motiverar till avgiften. Att betala avgifter för att få backuppa sin musik vore ju bara löjligt, men det där med att man får rätten att dela media med familj och nära vänner är ett privilegium som inte är fy skam, och måste därför säga att avgiften är förhållandevis låg. Visst är det kollektiv bestraffning eftersom alla måste betala oavsett man nyttjar detta eller inte, men alternativen brukar innebära att folk myglar… Läs hela »

MangeM
Medlem
MangeM

Lägg avgiften på mediet som kan kopieras, vilket i 100% av fallen står som källa för privatkopieringen.
Inte på ett media som rent tekniskt kan lagra detta material, men sällan används för syftet.

Allt annat är ju bara dumheter.

Stefan
Gäst
Stefan

Det är väl rätt tydligt att Copyswede överutyttjar sin position till att dra in så mycket pengar man kan oavsett hur vettigt det är. Det är inte en fråga om kopiering. Det är en fråga om att mjölka kon tills den svimmar.

Fredrik
Gäst
Fredrik

Copyswede. sveriges största pinsamma korruptionsskandal. skäms ansiktet ur sig internationellt där vi placerar oss tillsammans med länder som nord korea och somalia.