Efter att Nvidia lanserat sina nya grafikkort ur GTX 900-serien har det uppmärksammats att stöd för Displayport 1.2a saknas i specifikationslistan, och därmed också stöd för VESA Adaptive-sync. Nu kan vi bekräfta att Nvidia inte kommer använda sig av den öppna synkroniseringstekniken.

Under dagen har det på flera håll uppmärksammats att Nvidias nya grafikkort ur GTX 900-serien inte tycks få stöd för Displayport 1.2a, utan endast specificeras till traditionella Displayport 1.2 – detta medan AMD introducerat stöd för den uppdaterade standarden sedan månader tillbaka. Dessutom är Nvidia först ut med HDMI 2.0, så det rör sig knappast om någon illvilja när det kommer till nya gränssnitt.

g-sync

Kanske den största nyheten med Displayport 1.2a är stödet för den öppna skärmsynkroniseringstekniken Adaptive-sync, som AMD kommer dra nytta av med hjälp av sin egen teknik Freesync och som blir en direkt konkurrent till Nvidias proprietära synkroniseringsteknik G-Sync.

Vad många har frågat sig är därför om Nvidia rent av medvetet håller tillbaka på Displayport 1.2a för att kunna fortsätta driva in pengar för G-Sync, som ju kräver dedikerad (och något kostsam) hårdvara inbyggd i skärmen?

Displayport 1.2a irrelenvant för Nvidia

Vi sökte Nvidia för en kommentar om saken och fick ett rakt och entydigt svar: Nvidia kommer inte använda sig av VESA Adaptive-sync utan fortsätta satsa på sin egen, proprietära teknik G-sync. Därför blir också frågan om Displayport 1.2a betydligt mer lättförstådd.

https://www.nordichardware.se/images/labswedish/artiklar/Grafik/Nvidia_G-Sync/fullimages/Metro.jpg

“NVIDA is solely focused on delivering the best gaming experience with G-SYNC—which is shipping and available today from leading monitor OEMs.“

Då Adaptive-sync är den största nyheten med Displayport 1.2a, som i det stora hela är identisk med ordinarie 1.2, finns det helt enkelt ingen anledning för Nvidia att utannonsera eller för den delen ens implementera ett stöd. G-Sync kommer vara Nvidias satsning på skärmsynkronisering framöver, vilket innebär att Nvidia inte har någon anledning att uppdatera gränssnittet förrän nästa stora revision, vilket blir 1.3.

Att ta fram G-Sync har antagligen kostat avsevärda mängder pengar, och att omedelbart migrera till ett Adaptive-sync-baserat alternativ hade med största sannolikhet inneburit en skrotning av den proprietära lösningen. Att skylta med 1.2a-standarden hade antagligen varit skadligt ur en marknadsföringssynpunkt – en Google-sökning på ”Displayport 1.2a” resulterar idag i en uppsjö av information relaterad till AMD Freesync, vilket inte är fallet med en Google-sökning på ”Displayport 1.2”. Att uppdatera specifikationerna innan en portning faktiskt skett hade helt enkelt varit ett skott i foten.

Det är inte uteslutet att Nvidia till slut väljer att skala ner den proprietära G-Sync-tekniken för att istället dra nytta av Adaptive-sync längre fram – snarare känns det som ett oundvikligt steg ifall AMD faktiskt får fotfäste med Freesync. Det kommer dock inte ske i första taget, och för en överskådlig framtid är det proprietär hårdvara som gäller om du som Nvidia-kund vill använda dig av frekvenssynkronisering.

Glöm inte läsa vår krönika om G-Sync och frekvenssynkronisering!


Relaterade artiklar

5
Leave a Reply

Please Login to comment
5 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
jacozzAdmiralAspenMorkulFanBoyGambit_2K Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Gambit_2K
Medlem
Gambit_2K

nVidia är som Apple bland tillverkare. En introvert 14 åring som inte umgås väl med andra och har ingen lust att göra det heller.

FanBoy
Gäst
FanBoy

Kanske inte lika illa som Apple men nära, nVidia håller gärna tillbaka utveckling till fördel för sin egen plånbok. Att tänka på sina kunder kommer oftast i tredje hand. De säger att G-Sync är så mycket bättre än adaptive sync så varför inte låta kunderna välja själva med stöd för båda på sina kort. I slut ändan kan det kosta nVidia mer än det smakar för många kommer att välja Radeon just för att Adaptive Sync skärmarna kommer vara billigare. De flesta ungdomar bryr sig inte om energieffektivitet utan vill ha så mycket prestanda och funktion som möjligt för sina… Läs hela »

Morkul
Medlem
Morkul

VESA lade till Adaptive-Sync i Displayport 1.2a mer aller mindre som en nödlösning, ingen vidare bra lösning i alla fall så jag har viss förståsles till varför nVidia inte väljer att stödja Adaptive-Sync.

När man läser kommentarer både här och på andra forum så blir man slite smått fundersam om de som kommenterar ens är medveten om vad Adaptive-Sync innebär. AMD har valt att meknadsföra det som ett alternativ till VSync men det kommer inte ens nära. VSync är en betydelig bättre lösning där presntandan inte kommer att bli lådande på något sätt medans Adaptive-Sync faktiskt innebär en prestandaförlust.

AdmiralAspen
Medlem
AdmiralAspen

Varför downvota en kreativ kommentar som säger mer än ”fanboyism”?
Trodde nästan jag var på SweClockers ett tag…

OT:
Jag är inte insatt i Adaptive-Sync men om det är som Morkul säger så är det väl bra att inte satsa på en teknik som ger sämre prestanda när man har en egen teknik som man anser fungerar bättre?

jacozz
Gäst
jacozz

#3 Morkul
”AMD har valt att meknadsföra det som ett alternativ till VSync men det kommer inte ens nära. VSync är en betydelig bättre lösning där presntandan inte kommer att bli lådande på något sätt medans Adaptive-Sync faktiskt innebär en prestandaförlust.”

Källa på det?
Jag antar att du menar G-sync och inte V-sync?

För övrigt finns inget tvivel om att Nvidias affärsmodell (och Apples) innefattar inlåsning som ett smart lönsamt sätt att hålla kvar kunderna i sitt ekosystem. Både Nvidia och Apple gör utmärkta produkter, men det betyder inte att man inte kan ifrågasätta deras affärsmodell.