superMHL_banner

Både Displayport, HDMI och USB går numera framåt med stormsteg vad gäller maximal upplösning och uppdateringsfrekvens, men det mobila gränssnittet MHL vill nu springa om samtliga. Nästa generations MHL, SuperMHL, klarar av 8K-upplösning i hela 120 hertz.

Två av de faktorer som håller 4K och andra höga upplösningsstandarder tillbaka är material och gränssnitt – även om mycket material produceras i hög upplösning så distruberas det mesta fortfarande inte i mer än full HD, och dagens gränssnitt lägger begränsningar på hur många pixlar som kan skickas till din TV i en behaglig uppdateringsfrekvens. HDMI 2.0 blir ett viktigt steg på vägen då det tar 4K i 60 hertz till TV-apparater, men framtidens multimediakontakt kan mycket vl vara den nya MHL-standarden.

Redo för 8K

SuperMHL tar över efter MHL 3.0 och tar standarden framåt med stormsteg. Gränssnittet klarar nämligen av upplösningar upp till 7 680 x 4 320 pixlar i 120 bildrutor per sekund, milavägar mer än HDMI 2.0. Detta tillsammans med 48-bitars färgdjup och stöd för den nya Dolby Atmos-tekniken.

supermhl

Samtidigt införs en ny vändbar kontakt, inte helt olik den nya USB type-C-kontakten, och stöd för strömöverföring på upp till 40 watt. Stöd finns också för andra kontakter, däribland HDMI, micro USB, USB 3.1 type-C med flera. Stöd finns även för att länka samman flera MHL-enheter som TV, blu ray-spelare och förstärkare, och styra dem med samma fjärrkontroll, väldigt snarlikt HDMI-CEC-tekniken.

Det kommer såklart ta ett tag innan det nya gränssnittet får genomslag och det är fortfarande oklart när de första enheterna med SuperMHL kommer dyka upp på marknaden, men då 8K i 120 hertz knappast ligger nära till hands ännu för vare sig TV-apparater eller material har SuperMHL gott om tid på sig att etablera stöd.

Källa: MHL Consortium


Relaterade artiklar

Skriv en kommentar

5 Kommentarer på "Nästa generations MHL får stöd för 8K i 120 hertz och vändbar kontakt"

Notifiera vid
avatar

Sortera efter:   senaste | äldsta | flest röster
S0urcerr0R
Medlem
1 År 6 månader sedan

Som man sagt med tidigare teknologiska framsteg, och det känns lika motiverat varje gång:
“När denna teknik anländer kommer vi aldrig mer behöva nått bättre!” 🙂

Magnus
Medlem
1 År 6 månader sedan

Hoppas på en ganska billig och öppen standard. Någon som har koll på om HDMI, DVI och displayport är gratis eller är det någon licensavgift som tillverkarna måste betala för att lägga till dem på produkterna.

Firewire dog ju av för att USB vara gratis (Dvs. det kostar licens att lägga till firewire på produkter).

Hoppas med andra ord att det inte bara är proffsen som kommer andvända denna nya standarden.

Daniel Lundqvist
Medlem
1 År 6 månader sedan

[quote name=”MASSSWEDE”]Hoppas på en ganska billig och öppen standard. Någon som har koll på om HDMI, DVI och displayport är gratis eller är det någon licensavgift som tillverkarna måste betala för att lägga till dem på produkterna.

Firewire dog ju av för att USB vara gratis (Dvs. det kostar licens att lägga till firewire på produkter).

Hoppas med andra ord att det inte bara är proffsen som kommer andvända denna nya standarden.[/quote]

DVI och DP är royalty-fritt. HDMI kostar licenspengar. MHL vet jag inte.

gustav II
Medlem
1 År 6 månader sedan

[quote name=”S0urcerr0R”]Som man sagt med tidigare teknologiska framsteg, och det känns lika motiverat varje gång:
“När denna teknik anländer kommer vi aldrig mer behöva nått bättre!” :-)[/quote]
I detta fallet så verkar standarden vara i närheten av vad mänsiga ögat och för VR borde 4096*4096 per öga med uppdateringsfrekvensen 120hz vara nära optimalt, en lösning kan då vara en superMHL per öga(för att komma upp i 240hz).

En jämförelse är samplingrate för ljud där det är fullt möjligt att kontruera en DAC+ADC som stödjer 768KS/s men det är antagligen betydligt bättre än vad örat kan uppfatta(17 gånger mer än det allmänt vedertagna 20khz).

S0urcerr0R
Medlem
1 År 6 månader sedan

[quote name=”adolf512″]I detta fallet så verkar standarden vara i närheten av vad mänsiga ögat och för VR borde 4096*4096 per öga med uppdateringsfrekvensen 120hz vara nära optimalt, en lösning kan då vara en superMHL per öga(för att komma upp i 240hz).[/quote]
Jepp, men som med så mycket annat hittar dom väl på nått sjukt sätt på nånting som skapar behov för mer bandbredd.
I den stereoskopiska 3d’n som du beskrev, så kanske dom får för sej att man även vill simulera äkta fokusdjups seende (för att ögat ska få anstränga sej på ett realistiskt sätt när man tittar på objekt nära eller långt borta), och då kanske det slutar med att varje pixel i glasögat får en konfigureringsbar special lins för att simulera “äkta” fokusdjup som i sin tur kanske ökar behovet av bandbredd med 50% eller nått.
Nått lär väl iaf hända för att man i slutändan inte ska bli helt nöjd med denna MHL 🙂

wpDiscuz