Nvidias uppgörelse för Geforce GTX 970-debaklet skulle bara i Sverige handla om tiotals miljoner kronor i potentiell ersättning till kunder – något som dock inte lär hända.

Svenska grafikkortsköpare ska inte vänta sig någon ersättning för sina inhandlade Geforce GTX 970-kort. Även om Nvidia nu gått med på en preliminär uppgörelse för en grupptalan gällande falsk marknadsföring för grafikkortet Geforce GTX 970 är målet inget som direkt kommer att påverka svenska konsumenter.

Svenska återförsäljare har redan erbjudit retur för sina kunder

Inga svenska konsumenter fick vara med i den grupptalan som Nvidia nu nått en uppgörelse kring i USA. På pappret betyder detta att inte heller några svenska konsumenter kommer att kunna ta del av Nvidias ersättning på 30 dollar per sålt Geforce GTX 970-grafikkort. Detta bekräftas nu också av svenska återförsäljare som ännu inte hört något från Nvidia kring frågan och samtidigt säger att man inte heller tidigare sett någon större tumult kring frågan när problemen uppdagades förra året.

En återförsäljare förklarar att man även hade en flera månader lång returperiod där man lät kunder returnera sina Geforce GTX 970-kort mot full återbäring ifall man känt sig lurade, väldigt få hoppade på tåget. Återförsäljarna säger också att man var snabba med att ändra alla specifikationer för korten samma dag Nvidia bekräftade de felaktiga uppgifterna.

GTX970_roundup_04
3 x Geforce GTX 970 i NordicHardwares testlabb

Ingen av de återförsäljare NordicHardware pratat med vill ge något officiellt uttalande i frågan då man varken fått någon direkt information från Nvidia eller för den delen vill bidra till mer potentiella diskussioner kring ämnet. Det har nämligen sålts många Geforce GTX 970-kort i Sverige – väldigt många.

20 000 sålda exemplar hos en ensam återförsäljare

Enligt två oberoende återförsäljare har man de senaste 18 månaderna sålt femsiffriga antal av Geforce GTX 970. En återförsäljare är något mer precis och hävdar att man troligtvis sålt en bra bit över 20 000 exemplar av Geforce GTX 970 sedan lanseringen.

Skulle alla 20 000 kunder kräva 30 dollar i ersättning för sina kort skulle det innebära en kreditering på över 5 miljoner kronor – bara från en av Sveriges större återförsäljare.

Det är högst troligt att det sålts norr om 100 000 exemplar av Geforce GTX 970 i Sverige de senaste åren vilket skulle betyda potentiellt över 25 miljoner kronor för Nvidia att betala ut i ersättningar till kunder på svenska marknaden. Detta lär dock alltså inte ske och en svensk återförsäljare vittnar om att liknande uppgörelser i USA aldrig fått några effekter i Sverige där lagstiftningen är annorlunda.

Nvidia döms att betala 30 dollar per kort till Geforce GTX 970-ägare

Medan Nvidia troligtvis klarar sig ifrån nåra närmare ekonomiska bakslag i Sverige lär det bli tuffare i USA. Om det sålts hundratusentals exemplar av Geforce GTX 970 på den svenska marknaden lär det handla om miljontals kort på den amerikanska marknaden. Nvidia har inte satt någon gräns för hur mycket ersättning man kommer att betala ut till kunder utan hävdat att det inte finns något tak. Troligtvis är det samtidigt i sammanhanget förhållandevis få köpare som bemödar sig att kräva ersättning från grafikkortstillverkaren, särskilt då det ännu inte klargjorts hur detta förfarande ska ske.

NordicHardware har förgäves sökt Nvidia för en kommentar inför publicering av denna artikel.

Kräva ersättning
Skulle du krävt ersättning för ditt GTX 970-kort om du fått möjlighet?
Geforce GTX 970 på Prisjakt.se

Rubrik

6
Leave a Reply

Please Login to comment
4 Comment threads
2 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
Bo JönssonLarsLardMorkulpege63 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Morkul
Medlem
Morkul

De som får 30$ i USA är de som köpt kort sålda med fel specifikationer, de kort som fick ändrade specifikationer och sedan såldes innefattas inte. Så varför skulle helt plötsligt dessa kort börja räknas i Sverige? Hade ni bara tagit upp korten innan justeringen så hade det varit en annan sak.

Inte för att jag tycker om hur de hålla på i amerikanska domstolar men in liten knäpp på näsan borde nog nVidia haft även här i Sverige.

pege63
Gäst
pege63

Fan sista gången man köper nått från dem och inte en jävel har kontaktat mig för en återbäring heller så det är bara BS snack.

Morkul
Medlem
Morkul

Två frågor.
#1 Har du registrerat ditt köp hos tillverkaren? Sådant gör aldrig jag men det är ju det ända sättet de kan komma i kontakt med dig i sådana här fall.

#2 När köpte du kortet?

Lars
Gäst

Har inte heller fått något svar, köpte från komplett och inget om återbäring.

Lard
Gäst

Skulle vara bra om man fick informationen från hemsidan som man köper gpu’n . Fick ingen information och fick reda på det två månader senare. Helt klart att jag skulle lämna tillbaka min gpu men sen så måste man investerar i samma kort eller liknande. Så det blir ganska meningslöst att skicka tillbaka gpu’n. Skulle vara nöjd med ett spel eller något istället för att få pengar.

Bo Jönsson
Gäst
Bo Jönsson

Köpte ett evga gtx970 och har tidigare inte fått någon information att man enbart kan använda vände då mig till komplett där jag köpt det för ev kompensation fick detta svar: Hej igen,
tack för ditt svar!
Fullt möjligt att återförsäljare gick med på detta och själva utför detta ersättning utan någon ersättning från tillverkaren, tyvärr så har jag ingen information vilka dessa återförsäjare är eller om dem idag gör det alls.
Tyvärr så betalar inte vi ut någon typ utav ersättning.
Ha en fortsatt trevlig dag!
 
Med vänliga hälsningar
Oscar W, Kundservice