Hello Games, studion bakom spelet No Man’s Sky, utreds i Storbritannien för falsk marknadsföring. Kort efter att spelet lanserades framkom det att spelet saknade många aspekter som visats i videos innan spelet släpptes.

No Man’s Sky lanserades i Augusti. Med en nästan astronomisk mängd hype från spelsugna rymdkadetter. Dock framstod det klart och tydligen strax efter lanseringen att spelet inte alls var det som folk förväntade sig.

Det började med ramaskri om spelet och Hello Games i forum runtom i världen. Efter det så var det (påstått) väldigt många som valde att kräva sina pengar tillbaka för spelet. Det gick även så långt att Steam valde att förbise sin vanliga regel med att man inte kan lämna tillbaka en produkt efter att ha använt den i x-antal timmar. Nu är även Hello Games under utredning i Storbritannien för falsk marknadsföring.

Organisationen som står för utredningen går efter vad som visats i videos innan spelet släpptes. Det ryktas om att videos så långt bak i tiden som till E3 demon 2014 används i utredningen. Samma video som används på spelets Steam-sida.

Vad kan konsekvenserna bli for Hello Games?

Som tur är för Hello Games så brukar domar för falsk marknadsföring inte resultera i mer än att reklamerna i fråga tas ner. Men några grova böter eller dylikt är inte att förvänta sig. Och med tanke på att No Man’s Sky sålt omkring 750 000 exemplar bara via Steam plattformen i sig så ska det mycket till för att Hello Games ska ta direkt skada av eventuella böter.

Ett större problem för Hello Games är den enorma skada som tillfogats företagets rykte. Den förhållandevis småskaliga spelstudion har inte heller fått någon vidare uppbackning från Sony Worldwide Studios som gjorde sin beskärda del av marknadsföring inför lanseringen. Sony verkar dock själva komma undan utan några eftergifter att tala om. Vilket också fått vissa att ifrågasätta om en större spelstudio fått liknande påtryckningar från spelare, media och distributörer då det knappast varit brist på undermåliga spelsläpp de senaste åren.

Falsk marknadsföring eller för stora ambitioner
Tycker du att det är rätt att Hello Games ställs till svars eller hade det varit annorlunda med en stor spelstudio?
Subscribe
Notifiera vid
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments