Spelutvecklaren Valve slänger handsken och tar upp strid med AMD och Microsoft genom att gå i bräschen för grafikgränssnittet glNext, nästa generation av OpenGL. Precis likt Mantle och DirectX 12 är glNext ett grafikgränssnitt utvecklat för att låta spelutvecklare komma närmare din dators kisel för att öka effektivitet samt prestanda.

GlNext är inte Valves eget grafik API uten utvecklas av Khronos med målet att bygga om OpenGL för den nya tidens spelutveckling där effektivitet och maximal användning av GPU och CPU-resurser står högst på priolistan.

Att Valve står som värd för presentationen talar samtidigt sitt tydliga spår och med tanke på företagets intresse för Linux samt arbete med speloperativsystemet SteamOS. Det är knappast en långsiktig chansning att Valve har stora planer för glNext och väljer att under Game Developer Conference att visa sitt stöd för utvecklingen av gränssnittet.

Alla de stora spelutvecklarna är på plats

Valve är samtidigt långt ifrån ensamma om att stödja glNext då man under presentationen kommer få sällskap av flera stora spelutvecklare, bland annat finns svenska DICE och Battlefield-gurun Johan Andersson på gästlistan men även representanter från Oxide Games, Epic Game, Unity Technologies samt tidigare nämnda Khronos.

”Join us for the unveiling of Khronos’ glNext initiative, the upcoming cross-platform graphics API designed for modern programming techniques and processors. glNext will be the singular choice for developers who demand peak performance in their applications. We will present a technical breakdown of the API, advanced techniques and live demos of real-world applications running on glNext drivers and hardware.”

Under presentationen utlovas bland annat livedemonstrationer och färdiga applikationer som drivs med glNext hårdvara och drivrutiner. Vill man dra det hela ytterligare några steg och spekulera vildare kan vi alltid hoppas att Valve tar tillfället i akt och berättar mer om arbetet med SteamOS men vi skulle givetvis inte klaga ifall vi kunde få se glNext presenteras med hjälp av exempelvis Half-Life 3. Mer realistiskt ser vi åtminstone fram emot att höra mer om ytterligare ett grafik API som låter oss pressa vår hårdvara till bristningsgränsen.

Källa: GDC

Relaterade artiklar

6
Leave a Reply

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
pa1983zappdlq84 Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Kul fler API er detta var på tiden open gl har ju lyst med sin frånvarå ett tag ja inte i Linux världen & så men för oss vanliga win användare vem vet Nvidia kanske återupplivar glide eller nåt eget & vem vet intel kanske vill utveckla ett också.
Ska bli intressant detta har varit lite info om det & detta borde funka på alla grafikkort inte bara en part. Sen får man ju som sagt hoppas på mer info om valve s nya grafikmotor som det ryktats om ,vore dags nu varför inte ett half-Life 3

Daniel Lundqvist
Medlem
Daniel Lundqvist

[quote name=”Ase”]Kul fler API er detta var på tiden open gl har ju lyst med sin frånvarå ett tag ja inte i Linux världen & så men för oss vanliga win användare vem vet Nvidia kanske återupplivar glide eller nåt eget & vem vet intel kanske vill utveckla ett också.Ska bli intressant detta har varit lite info om det & detta borde funka på alla grafikkort inte bara en part. Sen får man ju som sagt hoppas på mer info om valve s nya grafikmotor som det ryktats om ,vore dags nu varför inte ett half-Life 3[/quote] OpenGL 4.4, som… Läs hela »

Zapp
Medlem
Zapp

[quote name=”dlq84″][quote name=”Ase”]Kul fler API er detta var på tiden open gl har ju lyst med sin frånvarå ett tag ja inte i Linux världen & så men för oss vanliga win användare vem vet Nvidia kanske återupplivar glide eller nåt eget & vem vet intel kanske vill utveckla ett också.Ska bli intressant detta har varit lite info om det & detta borde funka på alla grafikkort inte bara en part. Sen får man ju som sagt hoppas på mer info om valve s nya grafikmotor som det ryktats om ,vore dags nu varför inte ett half-Life 3[/quote] OpenGL 4.4,… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

[quote name=”dlq84″][quote name=”Ase”]Kul fler API er detta var på tiden open gl har ju lyst med sin frånvarå ett tag ja inte i Linux världen & så men för oss vanliga win användare vem vet Nvidia kanske återupplivar glide eller nåt eget & vem vet intel kanske vill utveckla ett också.Ska bli intressant detta har varit lite info om det & detta borde funka på alla grafikkort inte bara en part. Sen får man ju som sagt hoppas på mer info om valve s nya grafikmotor som det ryktats om ,vore dags nu varför inte ett half-Life 3[/quote] OpenGL 4.4,… Läs hela »

pa1983
Medlem
pa1983

Varken Mantel eller DX12 intresera mig. Mantel var dömt att misslyckas då det fortfarande inte är ett sant öppet API utan det körs på Windows primärt likt DX12. AMD kan prata om dett det ska vara så och så öppet men i praktiekn ser det inte så ut så mästa marketing.Folk verkar tro windows is the shit men OpenGL är i princip vad alla andra OS har gemensamt. Så vore klart bättre för ALLA om OpenGL och GlNext tog över då skulle portning mellan alla tänkbara enheter på marknaden bli enklare. Vill MS fortsätta strula med DX12 så är det… Läs hela »

Medlem
Arne Berg

[quote name=”pa1983″]Varken Mantel eller DX12 intresera mig. Mantel var dömt att misslyckas då det fortfarande inte är ett sant öppet API utan det körs på Windows primärt likt DX12. AMD kan prata om dett det ska vara så och så öppet men i praktiekn ser det inte så ut så mästa marketing.Folk verkar tro windows is the shit men OpenGL är i princip vad alla andra OS har gemensamt. Så vore klart bättre för ALLA om OpenGL och GlNext tog över då skulle portning mellan alla tänkbara enheter på marknaden bli enklare. Vill MS fortsätta strula med DX12 så är… Läs hela »