Watch Dogs blir en av Ubisofts mest efterlängtade stortitlar i år, där du som spelare får ta dig an en version av Chicago där allt och alla är anslutna – och kan hackas. Inför spelets lansering ger nu Ubisoft en inblick i några alla grafiska och spelmekaniska detaljer som spelet har att bjuda på.

Watch Dogs utspelar sig i en nära framtid, där konceptet internet of things på allvar har tagit fäste i samhället. Allt är anslutet, både invånare och infrastruktur, och spelaren får kontrollen över en hackare vid namn Aiden, som med en smartphone i högsta hugg tar lagen i egna händer.

Med spelet ville Ubisoft skapa en stad som framstår som så realistisk och levande som möjligt. Om möjligheten att gräva fram information om invånare genom deras digitala fingeravtryck på allvar ska bli ett stort element i spelet så krävs det att spelets invånare inte heller är grå kopior av varandra. Enligt Ubisoft kommer alla invånare vara oerhört indivuduella, och framför allt bete sig så realistiskt som möjligt.

Här kommer också den avancerade underliggande motorn in, som fått namnet Disrupt. Motorn möjliggör en rad olika avancerade grafiska effekter, som hur vinden påverkar hur regnet faller under ett oväder, eller hur skräp på marken beter sig i samma vind när det är nedtyngt av fukt.

Invävt i dessa grafiska effekter är också hur omgivningen och befolkningen reagerar, både på slumpmässiga förändringar och eventuellt kaos du som spelare ställer till med. NPC:s kommer ta fram paraplyer eller dra jackan tätare om sig när det regnar och blåser, och de kommer reagera olika på dina handlingar beroende på hur du betett dig publikt tidigare.

watch_dogs_3

Tanken är att olika reaktioner ska kedjas samman, och att en handling ska kunna ge upphov till en våg av reaktioner från omgivningen. Har spelaren tidigare skadat civila eller skjutit en fiende mitt på öppen gata kommer befolkningen vara mer skeptisk mot ens senare handlingar, varesig det handlar om en bilolycka eller en jakt till fots.

Än så länge har vi dock främst videosnuttar och bilder för att bedöma till hur stor del det Ubisoft beskriver faktiskt kommer påverka spelupplevelsen, men de lovord vi har fått höra hittills bådar för en väldigt intressant spelupplevelse. Spelet kommer lanseras till Xbox 360, Xbox One, Playstation 3, Playstation 4 och PC den 27 maj i år.


Relaterade artiklar

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid