Efter att vissa ställt sig tveksamma till om Microsoft kommer fortsätta med sitt programmeringsgränssnitt DirectX bekräftar nu företaget att man inom kort kommer lansera version 11.2, som blir exklusivt tillgänglig för kommande Windows 8.1 och Xbox One.

Det är på sin Build-konferens för utvecklare som Microsoft bekräftat sitt arbete på kommande versioner av DirectX och medföljande ny teknik. Den version som ligger närmast till hands är 11.2, som bland annat kommer ge stöd för betydligt mer texturdata att användas i spel genom att avlasta grafikminnet med systemets RAM.

Tekniken kallas Tiled Resources och demonstrerades av Microsofts representant Antoine Leblond i ett demo där 9 gigabyte texturdata avlastades in i RAM. På så sätt ska DirectX 11.2 kunna ge betydligt mer detaljerade texturer med begränsad mängd grafikminne, en trevlig funktion åtminstone i dagsläget med de låga RAM-priser som råder.

Man delger dock också att versionen kommer bli exklusiv till Windows 8.1 som lanseras nu i höst, samt till den kommande spelkonsolen Xbox One. Det är inte en ny taktik från Microsoft, utan den rådande version 11.1 är exklusiv till Windows 8 och version 10 var vid lansering exklusiv till Windows Vista.

Det är dock intressant att den nuvarande versionen av Windows 8 inte kommer få stöd för nästa version av DirectX, utan det är endast version 8.1 som gäller utöver Xbox One. Spelkonsolen i fråga skulle i sin tur kunna använda Tiled resources för att kontra den snäppet vassare grafikdelen hos den konkurrerande Playstation 4.

Det finns ännu inget exakt lanseringsdatum för nästa version av DirectX, men det är möjligt att det sker i samband med lanseringen av Windows 8.1 eller Xbox One närmare årsskiftet.

Relaterade nyheter:


6
Leave a Reply

Please Login to comment
6 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
Sonny JKuvionPsynoKhi0Kärlekstrollet Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
flopper
Medlem
flopper

bra för konsol.
bättre detaljerade texturer säger man ej nej till.

Kärlekstrollet
Gäst
Kärlekstrollet

Gillar endå Windows 8 och kommer uppgradera när fullversionen av 8.1 släpps så jag tackar bara och tar emot.

PsynoKhi0
Medlem
PsynoKhi0

Påtvingad uppgradering igen? Det gick rätt dåligt när de försökte med dx10 så nu hoppas de att xbox ska hjälpa till?

skrivbord
Medlem
skrivbord

Om nu tiled Tiled Resources använder systemets RAM för att avlasta grafikkortets, hur skulle det kunna ge bättre prestanda på en konsol med delat minne? 😮

Medlem
Daniel Bagge

Trevligt för Windows 8 användarna, men frågan är om och isf när utvecklarna börjar använda sig av detta? Windows 8 kröp precis om Vista men den stora majoriteten av PC-användare sitter på Windows 7 och det ser inte ut att ändras än på ett tag. Dessutom har Steam på Mac och Linux gjort det attraktivt, speciellt för små utvecklare, att släppa spel där. Räknar man alla plattformar som har stöd för OpenGL kontra Direct X så framstår det senare som en ganska smal lösning.

Sonny J
Gäst
Sonny J

Tiled resources =

http://youtu.be/-I5TEpAnuEg (kort version)

http://www.youtube.com/watch?v=QB0VKmk5bmI (lång version)

”we restricted this demo to use only 16MB of memory on this graphics card”