Vi vet sedan tidigare att Directx 12 kommer att gynna system med flera grafikkort men nu säger nya rykten att detta inte bara gäller grafikkort av samma modell och tillverkare. Vi kan även få möjlighet att koppla samman helt olika grafikkort från Nvidia och AMD för att öka grafikprestandan i spel.

Directx 12 kan ha ytterligare ett rejält trumfkort i sin verktygslåda när gränssnittet introduceras med Windows 10 senare i år. Enligt Tomshardware ska det nya grafikgränssnittet och spelutvecklares möjligheter att komma närmare kislet i sin grafikmotoroptimering öppna nya dörrar för system med flera grafikkort.

AMD och Stardock har redan tidigare förklarat att Directx 12 kommer göra det möjligt för grafikkort att slå samman sitt grafikminne till en stor gemensam minnesbuffert. Något som har potential att öka både prestandan och användningsområdet för system med flera grafikkort. Då pratade man dock om grafikkort från samma tillverkare och i motsvarande serier.

Enligt nya rykten ska övergången till Split Frame Rendering (SFR) från dagens Alternate Frame Rendering (AFR) öppna nya dörrar för de som vill koppla samman flera grafikkort. Med SFR kommer Directx 12 göra det möjligt för grafikkort att dela upp varje bildrutas rendering och på så vis fördela belastningen över olika kraftfulla grafikkretsar på ett mer effektivt sätt. Renderingstekniken är inte någon nyhet och har redan tidigare använts av spel och grafikmotorer men sällan i någon större utsträckning. Ett av den senaste tidens exempel är Civilization: Beyond Earth som faktiskt har ett eget Mantle-läge för SFR, men som då endast kan användas för att koppla samman olika grafikkretsar från AMD.

AMD Radeon och Nvidia Geforce i vacker harmoni

I framtiden med Directx 12 ska en liknande teknik kunna användas för att koppla samman olikpresterande grafikkretsar från olika tillverkare, exempelvis ett Geforce-grafikkort från Nvidia med ett Radeon-grafikkort från AMD. Detta är i sig heller ingen helt ny föreetelese där företaget Lucid lanserade sin Hydra-teknik i slutet av 2009. Men Lucid Hydra, som för övrigt aldrig blev någon succé, krävde dedikerade kretsar för att få AMD och Nvidia grafikkort att fungera i tandem. Med Directx 12 ska det däremot inte krävas någon dedikerad hårdvara utan gränssnittet ska i mjukvara göra det möjligt för två totalt olika grafikkort att dela samma resurser. Det är sedan upp till spelutvecklarna att dra nytta av dessa möjligheter och koda in stöd för tekniken i sina grafikmotorer.

Bättre flyt och kompabilitet men sämre prestanda?

Värt att notera är att tekniken även ska fungera på system med integrerade grafikprocessorer i CPU. Där ett dedikerat grafikkort kan dra nytta av extra beräkningskraft i din processors grafikdel och vice versa. Ytterligare en fördel är att grundfunktionaliteten med SFR betyder att renderingen av bildrutor bör bli konsekvent, då båda grafikkorten arbetar på samma bildruta, istället för att leverera ojämnt antal bildrutor från respektive GPU. Något som kan orsaka grafikbuggar och latensproblem. Nackdelen med SFR har historiskt sätt varit sämre prestandaskalning där synkroniseringen mellan grafikkretsarna ätit upp en del av prestandan.

Källa: Tomshardware

Relaterade artiklar:

3
Leave a Reply

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Oldvikingschool Recent comment authors
  Subscribe  
senaste äldsta flest röster
Notifiera vid
Medlem
Arne Berg

Æntligen børjar det hænda saker ser fram mot detta win 10 blir allt bættre

Robin Larsson
Medlem
Robin Larsson

Har dock dåliga erfarenheter med SFR från tidiga dagar av CF/SLI. T ex. Lila eller grönt sträck i mitten, bristande stöd från spel och att ena halvan kan halka efter.

Detta kan dock vara en lösning för grafikkort med mindre mängd minne som kan överleva upp mot 4K i flergrafikslösning.

Medlem
Clarence Hogland

Jag ser en vendor bli grönare och grönare för att till slut slå ner på detta och stoppa det i antagligen en FW uppdatering eller något annat jox…Om inte annat så välkommen till stuttering.