Sharkstream – Motion capture är på väg in i dina TV-spel

"Ingen har testat att stå på händerna" - Challenge accepted

0

Att fånga upp mänskliga rörelser med motion capture för att skapa realistiska karaktärer i filmer och spel är inget nytt. Nästa steg är att använda tekniken direkt i VR-spel.

Future Worlds inkubator på University of Southampton arbetar för att stödja utveckling av nya häftiga teknikprojekt. Ett av dem som visades upp på CES 2017 har namnet Sharkstream och är ett så kallat motion capture system. Genom ett flertal rörelsesensorer fästa på kroppen kan systemet läsa av dina kroppsrörelser i realtid. Motion capture har använts i många år inom film- och spelbranschen men med Sharkstream börjar tekniken kommersialiseras. Med sensorer integrerade direkt i resårband på kroppen krävs varken greenscreen eller andra hjälpmedel för att läsa av kroppsrörelserna.

Redaktionen testade Sharkstream på plats under CES och satte systemet på prov. Till och med handstående avlästes närmast perfekt av systemet, något Sharkstream erkände att de faktiskt inte testat förut.

Gamingjacka låter dig använd överkroppen i spel

Nästa steg för Sharkstream är att implementera tekniken i klädesplagg. Exempelvis nämns en ”gamingjacka” som med insydda sensorer skulle göra det möjligt att använda och se sin egen överkropp i ett VR-spel. Något som skulle ge betydligt bättre spelinlevelse och minska bieffekter som åksjuka och illamående vi VR-användande.

Motion capture är fortfarande en påkostad produkt och systemet som testades på CES 2017 kostade inte mindre än 15 000 dollar. När, och om, Sharkstreams gamingjacka blir verklighet hoppas man få ner kostnaden till motsvarande 10 000 svenska kronor. Men detta ligger troligtvis en bit in i framtiden.

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Andra nyheter från CES 2017

Lägsta pris på Prisjakt.se (Affiliate)

Leave a Reply

Please Login to comment
  Subscribe  
Notifiera vid